Proč si v České republice kupovat auto s pohonem všech kol? Těch pár centimetrů sněhu během zimy za to nestojí, na silnici vás lépe udrží kvalitní pneumatiky než pohon všech kol a ve své podstatě má auto více součástek, které se mohou poškodit. I přesto ale nejsou zcela zbytečné. Pokud jezdíte na odlehlou chatu nebo taháte těžký náklad, tak se vám obě hnané nápravy budou hodit. Můžete tak tahat ze sněhu kamarády v nesnázích.
Mají své limity
Své kladné vlastnosti projeví hlavně v podmínkách se sníženou přilnavostí. Jízda bahnem a sněhem tak bude o poznání jednodušší a bezpečnější. Stále je ale důležité držet na paměti, že nejsou všemocné. Pomohou vám v prekérních situacích, ale nevěřte tomu, že lépe drží v zatáčkách a v žádném případě lépe nebrzdí.
Škoda Octavia 4×4
Octavia s pohonem čtyř kol a legendárním motorem 1.9 TDI. Co je víc. Při výběru buďte obezřetní a zamyslete se nad tím, jestli nájezd náhodou není podezřele nízký. V případě kombíku pravděpodobně narazíte na verzi s výkonem 66 kW ale občas se objeví i 74 kW. Důležitý je i stav Haldexu. Přeci jen chcete, aby pohon všech kol nebylo pouze informací v technickém průkazu.
BMW 330d xDrive
V tomto případě se ukázal benzínový šestiválec jako výborná varianta. Zvládá kilometry a zpočátku vyžaduje jen minimum servisu. S naftou 3.0 litr ale rozhodně nešlápnete vedle. U tohoto modelu často narazíte na automaty. Zde musíte vzít v potaz jejich drahé opravy, ale také schopnost tlumit rozmary divokého řidiče. Šetří tak motor i xDrive.
Toyota RAV4
V nejlepším případě si najděte benzínový motor o objemu 2.0 litru. Je mechanicky nejodolnější, tudíž se dá předpokládat, že i po velkém nájezdu bude v pořádku. Zaručeně si všimnete toho, že třídveřové verze jsou pozoruhodně levné. Špatně se totiž prodávají a pod cenu byste museli jít při prodeji i vy. Jako u všch čtyřkolek si dejte pozor na stav pohonu zadních kol a všímejte si i řazení.
Audi A4 Quattro
Zde nejčastěji narazíte na benzínový šestiválec 2.8 l a naftový 2.5 TDI. Nejspíš to bude znít nelogicky, ale většinou se doporučuje právě onen benzín. S pohonem všech kol nepůjde průměrná spotřeba pod 10 litrů, ale naftový motor je kazový. Další v řadě po motoru je převodovka, kde se podívejte po manuálu. A to jednoduše kvůli tomu, že opravy jsou levnější.
Subaru Legacy
Pokud jste fanouškem japonských aut, tak to pro vás nejspíš bude jasná volba. Nabídka je i v České republice široká a jsou to velice spolehlivé vozy. Je tady vysoká pravděpodobnost fungování pohonu všech kol bez potíží, protože není řešen klasickým jednoduchým Haldexem. Čtyřválcový Boxer není ta nejúspornější volba, ale to od něj nikdo nikdy nečekal. Je hlavně spolehlivý a má výborné vlastnosti. Pozor si tak dejte na klasické problémy, mezi něž patří rez, podvozek, převodovka a podobně.
Foto: Škoda, BMW, Audi, Toyota, Subaru