Jaký problém je prolomení závory? Menší než nehoda na železničním přejezdu

Média se snaží všemožně poučit řidiče o tom, jak se chovat na železničních přejezdech, ale jak to vypadá, tak situace se nijak k lepšímu nemění. Je tomu právě naopak. Oproti minulému roku se za počet nehod na železničních přejezdech ještě zvýšil. Co se s tím tedy dá dělat?

Počet nehod neustále roste

Každému je pravděpodobně jasné, že nehody na železničních přejezdech patří k těm nejnebezpečnějším a nejtragičtějším. Na internetu najdeme desítky až stovky poučných článků a videí, ale dle dat Drážní inspekce se počet nehod oproti minulému létu zvýšil o 8%. Když se podíváme přímo na čísla, tak to odpovídá 40 střetům vozu s vlakem za měsíce červenec a srpen. Úmrtnost navíc vzrostla o 50%. Řidiči většinou nedodržují pravidla, jsou nepozorní, nebo na přejezdech v krizových situacích zmatkují.

Do zabezpečení jdou miliony korun

Přitom železniční přejezdy jsou v drtivé většině označeny světelnou i zvukovou signalizací. Někde doopravdy ještě chybí závory, ale ty by v krátké době měly být doplněny. Organizace totiž plánuje investovat do zabezpečení několik desítek milionů korun. Ono ale ani tyto závory nevyřeší všechny problémy. Stále se totiž děje spousta incidentů, kde auto zůstane uvězněno mezi závorami. Tohle uvěznění je ale pouhý klam a zůstat stát na přejezdu ani nedává smysl. Závory železničních přejezdů jsou vybaveny systémem, díky kterému je možné závory zvednout jednou rukou. Stačí tedy, aby spolujezdec či řidič rychle vyběhl a závoru si zvedl.

Naděje na zlepšení pomocí automatizovaného systému

Od 1. února 2023 spustila Správa železnic na železničním přejezdu ve Vendryni u Třince plnohodnotný provoz automatizovaného systému na zaznamenávání a vyhodnocování přestupků. Tento automatický kamerový systém postupně dohlíží na disciplinovanost a kázeň řidičů na tomto přejezdu. Přejezd ve Vendryni u Třince má zabezpečená výstražná světla a závory, avšak kvůli častému nerespektování výstražné signalizace jej Správa železnic zahrnula mezi lokalitu, kde inteligentní kamery sledující řidiče a jejich chování.

Jak to celé funguje? Kamery na tomto přejezdu registrují spuštění světelné výstrahy a po uplynulé doby na bezpečnou reakci řidiče potom průjezd každého vozidla. Všechny přestupky jsou poté předány Policii ČR. Pokud řidiči na přejezdu spáchají přestupek, čeká je záznam o 7 bodech do jejich bodového hodnocení a dále hrozí pokuta až 5 000 kč a zákaz řízení motorových vozidel až na 6 měsíců.

Po důkladné analýze na tomto přejezdu ve Vendryni bude možné tento automatizovaný systém spustit i na dalších vytipovaných železničních přejezdech. Systém na přejezdu funguje spolehlivě a přispěje tak k vyšší bezpečnosti provozu a také ochraně zdraví a životů řidičů.

Závoru železničního přejezdu můžete prorazit

Když už ale na zvednutí závory není čas, tak je možné ji projet autem. Ať se na tento problém díváte jakkoliv, tak vždy je lepší minimální poškození auta než srážka s vlakem. Závory jsou navíc konstruovány tak, aby byly snadno prolomitelné. Navíc se může stát, že po prvním nárazu se závora sama zvedne a vy vyjedete ven.

https://www.facebook.com/CT24.cz/videos/540839369991986/

 

Foto: Týdeník Policie, mdcr.cz

Picture of Josef Fencl

Josef Fencl

Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.

Jeden komentář

  1. TO BYLO PRVNÍ CO NÁM V AUTOŠKOLE SVAZARMU ŘEKLY. PSAL SE ROK 1976. OBJEVUJEM OBJEVENÉ.
    CENA ŘIDIČÁKU C 150 KČS. DNES 10000 ZA B ,HLAVNĚ ZAPLATÍT A PROJÍT. PŘEDANÉ ZKUŠENOSTI 0.
    ZDAR MASAKRU.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *