Jelikož jsme právě v období deštivého počasí a co nevidět přijde zima, není od věci si osvěžit co dělat v případě, když se auto dostane do smyku. Důležité je rozlišit, zda je o smyk přední nebo zadní nápravy.
Kdy je riziko smyku nejvyšší?
- V zimě – namrzlá silnice nebo ujetý sníh vytváří ideální podmínky pro ztrátu přilnavosti. Kromě toho, že se prodlužuje brzdná dráha, zvyšuje se i riziko smyku.
- Mokré podmínky na silnici – rizikové jsou samozřejmě i o statní roční doby. Jakmile je vozovka mokrá, dávejte si pozor. Nemusí nutně pršet, aby cesta byla nebezpečná. Do smyku se snadno dostanete i na cestě, která je pouze navlhlá.
Smyk je podle npor. Zdeňka Kubíka, vedoucího Dopravního inspektorátu ve Žďáru nad Sázavou, ve spoustě případů způsobený samotným řidičem. Dávejte si pozor – rychlá jízda na kluzké nebo namrzlé silnici může velice snadno skončit dopravní nehodou. Raději jezděte defenzivně.
Jak smyku předcházet
Ano, existují situace, kdy prostě štěstí nebude na vaší straně a vy smyk stejně dostanete. Ale většinou se tomu dá předejít celkem jednoduše. Prostě tak, že pojedete opatrně a s ohledem na podmínky na silnici.
- Jezděte pomaleji. To je ta nejlepší rada, kterou vám můžeme dát. Když víte, že pršelo, nebo před sebou zpozorujete problematický úsek, uberte. Koukněte se, jak řídit na sněhu a náledí.
- Zatáčejte plynule. Pomalé ruce na volantu a plynulé ovládání plynového a brzdového pedálu jsou sázkou na jistotu.
- Brzděte před zatáčkou, nikoliv v ní. Do zatáček vjíždějte pomalu, projíždějte na pravém okraji silnice.
- Zachovejte chladnou hlavu. I když dojde na krizovou situaci, snažte se nezmatkovat a nejednat neuváženě.
Jak zvládnout smyk
Policie České republiky na svých stránkách radí, abyste v případě smyku nebrzdili, vyšláply spojku a vyrovnávali jízdu volantem. Takže – okamžitě ubrat plyn a nebrzdit.
V tomto kritickém okamžiku vám pomůže antiblokovací systém ABS, který zabrání zablokování kol během zbrzdění. Jeho aktivaci poznáte podle klepání brzdového pedálu. Další užitečný systém je ESP neboli elektronický stabilizační program, který pomáhá stabilizovat vozidlo ve vypjatých situacích, a samozřejmě TCS, protiskluzový systém kol.
Úplně nejdůležitější však je, abyste si uvědomili, jestli máte smyk přední, nebo zadní nápravy. Podle odborníků je to důležitější než to, jestli řídíte auto s předním nebo zadním náhonem.
O jaký smyk jde poznáte podle vibrací. Snažte se tedy v situaci rozpomenout a poznat, o jaký problém se jedná. Podle toho se zvládnete se situací lépe popasovat.
- Pokud ucítíte vibrace v prodloužení v zádech, jedná se o smyk zadní nápravy. Tento pocit máte kvůli tomu, že se kola přestávají točit podél dezénu a hrnou se bokem. Brnění tedy prochází celým podvozkem, což vy ucítíte právě v prodloužených zádech.
- Vibrace na volantu zase upozorňují na smyk přední nápravy.
Smyk zadní nápravy
U smyku zadního nápravy neboli přetáčivého smyku, ztratí přilnavost zadní pneumatiky. Zadní část vozu začne ujíždět ven ze zatáčky. Na vině může být kromě špatného řízení také sjeté zadní pneumatiky. Není divu, že se rozdávají pokuty za sjeté pneu, je to v zájmu řidičů.
Uberte plyn a nebrzděte. Sešlápněte spojku a volant natočte pro vybočení zády. Musíte být rychlí, jinak se dostanete do fáze, kdy už toto opatření situaci nezachrání.
Podle instruktora autoškoly, Marka Kohoutka, je lepší to s volantem přehnat. Malé natočení kol nevyšle dostatečný impuls. Jakmile se auto srovná, srovnejte i kola, abyste se nedostali do dalšího smyku. Samozřejmě platí nebrzdit. Abyste zvládli dostatečně rychle zatočit volantem, mějte ruce v poloze tři čtvrtě na tři.
Smyk přední nápravy
U přední nápravy je situace trochu komplikovanější. Jedná se o situaci, kdy se vůz dostane do nedotáčivého smyku, tedy nezatáčí tak, jak má natočená kola, nebo zatáčí nedostatečně. Snadno dojde k tomu, že vyletíte z vozovky.