Totálně vybitá autobaterie – Proč a co ji vybíjí?

Překvapila vás úplně vybitá autobaterie? Nebo vašemu akumulátoru neustále klesá napětí a žádná opatření nepomáhají? Zjistěte, co za tím může stát a proč se baterie ve vašem autě vybíjí.

Obsah: Totálně vybitá autobaterie – Proč a co ji vybíjí? Zobrazit

    Proč se autobaterie neustále vybíjí

    Jestli se vám autobaterie ve vašem voze neustále vybíjí, měli byste to začít řešit. Jakmile napětí padne na příliš nízké hodnoty, začnou se články znehodnocovat. Což ve finále zničí celý akumulátor. Takže to, že právě teď nemůžete nastartovat, rozhodně nebude váš jediný problém.

    Jakmile napětí klesne pod 12,2 V, už se bavíme o vybité baterii. Totálně vybitá baterie bude mít na pólech napětí pod 10 V. Při takto nízkých hodnotách dochází k sulfataci. Na deskách se začíná tvořit vrstva sulfátu, která brání elektrochemickým reakcím, a navíc začne po čase tvrdnout. Zároveň dochází ke korozi mřížky. Čím víc je akumulátor vybitý, tím rychleji tyto procesy probíhají.

    Dlouho odstavené auto

    Jestli vaše auto stálo několik měsíců v garáži a nebylo napojené na nabíječku, na 95 % se vám autobaterie úplně vybije. Takže až se příště vydáte na jízdu, přivítá vás totálně vybitý akumulátor. A to i tehdy, když jste celkem nedávno kupovali nový. Proč?

    • Jednak se baterie kvůli vnitřnímu odporu vybíjí přirozeně,
    • za druhé je to i tím, že moderní auta si neustále nějaký proud odebírají.

    Úplně vybité autobaterii se ale chcete vyhnout. Trvalé vybití totiž způsobuje sulfataci článků a ty už nebude možné nabít na plnou kapacitu. To má za následek rychlejší vybíjení. Více se o nabíjení autobaterie se dozvíte v našem článku Jak nabít autobaterii.

    Vysoké i nízké teploty

    Většina řidičů začne mít problémy s autobaterií v zimě, když teploty klesnou pod nulu. Kritický stav článku ovšem nezpůsobuje mráz jako spíš horko v létě – jen si vzpomeňte, jaké poslední roky panují neúnosná vedra. A právě vysoké teploty zrychlují chemické reakce, kvůli kterým autobaterie stárne rychleji.

    V zimě potom selhává proto, že je proces pohánění auta náročnější kvůli zatuhlosti oleje, navíc řidič používá spotřebiče (vyhřívání atd.). Akumulátor se kvůli tomu nestačí během cesty dobíjet.

    Jestli jezdíte s autem jen na krátké cesty, omezte elektrické spotřebiče na minimum. Nebo pravidelně dobíjejte. Uvádí se, že je potřeba vzít auto alespoň na 50 km projížďku, aby se baterie vzpamatovala. Jenže jestli už je za zenitem, ani pravidelné nabíjení, ani dlouhá jízda už mu nepomůžou. Problematické jsou i studené starty.

    Problémy s elektroinstalací a dalším vybavením

    Když se budete pídit po příčinách neustálého vybíjení autobaterie, často se dočtete, že háček nemusí být vždy v ní. Ale třeba v elektroinstalaci. Technik zjistí, jestli je to také váš případ.

    Problémy může způsobovat i neoriginální vybavení (audiosystém atd.). Jindy dojde ke zkratu a hned je něco špatně v originální výbavě. Dále dochází k vybití autobaterie autorádiem.   

    Když by podle všech ukazatelů měla být baterie v pořádku, ale přesto se vybíjí, doporučujeme zajet na diagnostiku. Tam zjistí, zda nedochází k trvalému nadměrnému vybíjení a pokud ano, tak kvůli čemu a kde. Tzv. upírský odběr energie se dá změřit i ampérmetrem či voltmetrem, ale nejlepší bude, když zajdete za odborníkem.

    Potíže s alternátorem

    Alternátor za jízdy vyrábí proud. Jednou jeho úlohou je zásobovat auto během provozu. Druhou potom dobíjet akumulátor. Jakmile je s alternátorem něco špatně, baterie se nebude dobíjet buď vůbec, nebo alespoň ne dostatečně. To způsobí, že se akumulátor vybíjí i během jízdy.

    Může se vám stát, že po 30 km jízdy už nebudete moct pokračovat a auto zastaví. Problematické je i to, že přestávají fungovat i další důležité systémy, například posilovač řízení atd. Vadný alternátor se projevují slábnutím světel na palubní desce, světlomety zase svítí více či méně (podle rychlosti). Zároveň můžete cítit pálení gumy nebo drátu a z vozidla se ozývají dunivé zvuky.

    Stará baterie

    I stáří může za to, proč se autobaterie ve vašem voze neustále vybíjí. Výměna baterie by se měla provádět jednou za 4 až 6 let. Starší jednotky mají potíže s dlouhodobým udržováním nabití, a proto se vám snadno stane, že jednoho dne bude autobaterie totálně vybitá. Když nadejde její čas, prostě vyberte novou autobaterii.

    Minimalizujte samovybíjení u odstaveného auta

    Jestli na zimu auto či motorku zazimováváte, měli byste zazimovat i baterii (pokud není v garáži elektrický proud). Odpojte ji a doneste do vhodnějších podmínek, nejlépe do sklepa, kde je sucho a teploty okolo 5 až 10 °C. Zima, vlhko, ale ani teplo článku nesvědčí. Při pokojové teplotě dochází k rychlému samovybíjení.

    Dá se s tím něco dělat? Zkuste regeneraci u odborníka

    Většina domácích nabíječek vám zvládne nabíječku probudit i okolo hranice 7 V. Jakmile jsou hodnoty nižší, sami si s tím nejspíš neporadíte. Co teď?

    Specializovaný prodejce nebo technik v autoservisu by vám mohl pomoci baterii oživit. Ano, i tu, která je hluboce vybitá. Vyzkoušejte obchod, kde jste akumulátor koupili. Často se setkáte se vstřícným přístupem a autobaterii vám zdarma ze stavu, se kterým si neporadí ani nabíječka, zase dostanou.

    Tato regenerace se dá provést do doby, než dojde k rozpadu aktivní hmoty desek a týká se to hlavně novějších baterií do pár let stáří. U starších bývá aktivní hmota desek příliš opotřebovaná přirozeným procesem.

    Nejčastější dotazy

    Proč se autobaterie neustále vybíjí?

    Faktorů může být hned několik. Například stáří baterie, to, že vůz dlouho stojí v garáži nebo extrémní teploty. Problém někdy bývá i mimo baterii – v alternátoru či elektroinstalaci.

    Co dělat s úplně vybitou autobaterií?

    Pokud se vám nepodaří autobaterii nabít domácí nabíječkou (což nejspíš nepodaří), navštivte odborníka. Například servis nebo přímo prodejce autobaterií. Měli by vám pomoct akumulátor oživit.

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *