Domů » Zajímavosti » Posilovače řízení a jejich druhy: Výhody a nevýhody

Posilovače řízení a jejich druhy: Výhody a nevýhody

0

Dříve rarita, dnes samozřejmost. Víte, jak fungují posilovače řízení a s jakými jeho druhy se můžete setkat? V článku se podíváme na výhody a nevýhody tohoto zařízení.

Posilovače řízení a jejich druhy: Výhody a nevýhody

Posilovače řízení patří k běžné výbavě většiny aut. Zatímco před deseti lety jste na něj narazili jen zřídka, dnes je to běžný jev a nijak se nad ním nepozastavujeme. V následujícím článku se podíváme na to, k čemu posilovač řízení slouží a jaké jsou jeho druhy. Připravili jsme pro vás i malý přehled výhod a nevýhod. Zatímco některé dokáží řízení ulehčit, existují i určité vady, které spoustě lidem pijí krev.

Co je to posilovač zařízení a jaký má účel

Posilovač řízení snižuje ovládací sílu, kterou řidič potřebuje k otočení volantu. Ve zkratce řečeno – díky posilovači řízení se nemusíte tolik snažit, abyste změnili směr jízdy. Právě proto je tak důležitý pro vozidla, která mají hodně zatíženou přední nápravu. Bez něj by totiž řidič musel vyvinout velké úsilí, aby mohl volantem otočit. A to zejména, když auto jede pomalu nebo parkuje. V extrémním případě by se opravdu šíleně zapotil. 

Jelikož snižuje citlivost, je u posilovačů žádoucí, aby s přibývající rychlostí vozu zmenšovaly svůj účinek. Jinak by se vůz stal hůř zvladatelný, což by mohlo v extrémních případech způsobit nehodu. Tak to naštěstí funguje – není důvod k obavám.

Výhody a nevýhody posilovače řízení

Výhody

Kola jsou citlivější a vy se při řízení tolik nenadřete. Tím pádem jste řízením méně unavení. A to i díky tomu, že tlumí nárazy při přejíždění nerovností. Na neudržovaných komunikacích je to opravdu znát a někdy i s ním můžete mít pocit, že máte náběh na karpální tunely. Tak si to představte bez něj.

Je to také bezpečnostní prvek. Tak například v případě, že vám praskne pneumatika, snáz vůz uřídíte i s touto menší nepříjemností. Posilovače řízení novějších generací mají i další funkce, například točí volantem v automatickém parkovacím režimu (skvělý do páru s parkovacím asistentem), pomohou vám při smyku (to umí některé nové elektromobily) atd.

Nevýhody

Instalací posilovače se zvyšuje celková cena vozu. Zároveň je to další součástka, která se může časem porouchat. A potom vás bude čekat oprava, případně výměna, která není zadarmo.

Ač má především pomáhat, při špatné instalaci dokáže uškodit a jízdu znepříjemnit. Pokud je posilovač vadný nebo špatně nastavený, kola přehnaně reagují i na tu nejmenší změnu v poloze volantu. V takovém případě vás místo příjemné jízdy čeká perné soustředění a nervozita.

Otázka čitelnosti vozu je kapitolou samou o sobě. Posilovač částečně zkresluje, co se děje pod přední nápravou. Tak to prostě je a jde to ruku v ruce s pozitivy, které přináší. Někteří automobiloví nadšenci ho ale za to proklínají a s nostalgií vzpomínají na léta bez něj.

posilovač řízení

Typy posilovače řízení

Posilovače řízení se vyrábějí ve třech typech. Zatímco některé čeká zářná budoucnost, od jiných už se spíš upouští, a tak často na ně nenarazíte.

Hydraulický posilovač řízení

Tento posilovač řízení má svá nejlepší léta za sebou, ovšem v 90. letech patřil mezi nejhojněji používané. A to zejména kvůli své dostupnější ceně. Zprvu byl k vidění jen na nákladních vozech, později pronikl do masové výroby.

Systém se skládá z hydraulického válce s pístem. To vše je napojeno na ozubenou tyč řízení. Tak jak se s točením volantu přepouštěla kapalina na jednu nebo druhou stranu válce, docházelo k reakci kol. Součástí je hydraulický rozvaděč s torzní tyčí. Torzní tyč se kroutila podle úsilí řidiče, a ovlivňovala tak účinek posilovače.

Se zvyšující se rychlostí vozu klesá účinek hydraulického systému. Existuje vylepšení Servotronic, které je efektivnější, ovšem vyjde na poměrně dost peněz. Někteří řidiči hydraulický posilovač řízení preferují. Ze všech typů totiž nejméně zkresluje zpětnou vazbu řízení. Bohužel snižuje výkon vozu, jelikož jeho čerpadlo je napojené na motor. 

Elektrohydraulický posilovač řízení

Elektrohydraulický posilovač řízení funguje obdobně jako předchozí typ. Hlavní rozdíl mezi nimi je v pohonu čerpadla. Tlak nepřichází přes motor auta, ale přes vlastní elektromotor, který zařízení má. Čerpadlo proto pracuje jen tehdy, když otáčíte volantem a nemá žádná vliv na výkon motoru auta.

Elektrohydraulický posilovač snadněji upravuje účinnost podle rychlosti jízdy. Navíc se dá snadno nakonfigurovat v servise, tak aby vám co nejvíce vyhovoval. Někdy se setkáte s tlačítky, které účinek posilovače ještě zesilují. To se hodí například během parkování.

Elektromechanický posilovač řízení

Nejrozšířenější typ posilovače řízení. Díky tomu, že funguje pouze na principu elektromechaniky, nepoužívá hydraulickou kapalinu, ani čerpadlo. Elektromechanický posilovač pohání vlastní elektromotor. Některé systémy mají elektromotor na hřídeli volantu, jiné o trochu níže na řízení. Tento typ se vyrábí v několika různých variantách.

Elektromechanický posilovač řízení má jednoduchý systém, který je navíc vylepšovaný dalšími asistenčními pomocnými systémy. Setkáte se proto i s případy, kdy auto volantem otáčí samo. Šikovný je zejména systém pro udržení auta v jízdním pruhu. Pokud byste při dlouhé jízdě upadli do mikrospánku, systém volant smykne, a zabrání tak nehodě. Zpětná vazba kol je u tohoto modelu vůbec nejmenší.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články