Klepání motoru. Jeden z největších strašáků každého motoristy. Někdy je klepání motoru zcela běžnou záležitostí, jindy by ale řidič měl zpozornět. V tomto článku se proto podíváme na to, jaké jsou nejčastější příčiny klepání motoru. Benzínový i naftový motor má svá specifika a zjistíme, kdy klepání motoru nemusí v praktické rovině znamenat problém.
Při řešení potíží v podobě klepání motoru je důležité vzít v úvahu typ motoru, a i možné příčiny, které se k tomu pojí. Je důležité si uvědomit, že klepání motoru může být předzvěstí i vážnějšího problému, který v praktické rovině může mít závažnější dopad na výkon vozidla, a dokonce i na jeho bezpečnost. Řešte tento problém hlavně včas, aby vás jednou nečekal finančně náročný odtah vozidla.
Myslete na pravidelnou údržbu
Proto je nutné se s tímto problémem úspěšně vypořádat co nejdříve a zajistit zároveň i pravidelnou údržbu vašeho motoru, aby se minimalizovalo riziko vzniku tohoto problému.
Ten totiž může mít i dalekosáhlé důsledky, kterým je v každém případě vhodné předcházet. Za naší redakci rozhodně doporučujeme provedení podrobné diagnostiky, a to i ze strany kvalifikovaného mechanika, se kterým je vhodné takový problém řešit. Klepání motoru tak může být pro některé stejně nepříjemný problém jako třeba jeho přehřívání.
Příčin je několik
Díky konzultaci s odborníkem je totiž následně možné odhalit skutečnou příčinu a navrhnout nejlepší řešení. Možných příčin je totiž opravdu spousta a při identifikaci je potřeba vzít v úvahu hned několik charakteristických prvků, které se k tomu vážou. Jiný problém totiž naznačuje klepání za studena a jiný za tepla.
Pozor na setrvačník
Moderní motory, zejména tříválcové, jsou často vybaveny dvouhmotovými setrvačníky, které mají za úkol minimalizovat vibrace klikové hřídele, která se otáčí nerovnoměrně, zejména při nízkých otáčkách. Setrvačník se skládá z pevné a pohyblivé části, které jsou odděleny pružným spojením.
Pokud je dvouhmota opotřebovaná a nefunguje optimálně, projeví se to. Vozidlo bude vydávat zvuk podobný vrtulníku a pocházet bude z dolní části vozu.
Specifika benzinového motoru
Při klepání benzínového motoru za studena se často jedná o projev takzvaného „klepání ventilů“. Znamená to, že ventily se neuzavírají a neotevírají správně. Nejde však o jedinou možnou příčinu. Jinou a zároveň i poměrně častou může být poškození hydraulického ventilu.
Zmínit je potřeba i případné použití nesprávného paliva. Třeba používání benzinu s nízkým oktanovým číslem může k takovému problému rovněž vést, což by každý řidič měl brát dostatečně v potaz.
Problém ale může souviset třeba i s vadnou zapalovací svíčkou, respektive s její cívkou. Svíčka tak nemusí být úplně nejfunkčnější, na což by každý řidič měl myslet, jelikož pak se studený motor chová úplně jinak.
Pokud problém nastane i tak, je možné, že je nutné provést opravu samotného hydraulického ventilu, což je následně vhodné probrat s vaším mechanikem. Samotných příčin ale může být v každém případě víc, což zkušení odborníci samozřejmě dobře ví.
Klepání benzínového motoru za studena je vhodné předcházet dostatečnou prevencí, a tedy pravidelnou údržbu motoru i včasnou výměnou oleje. V tomto ohledu je vhodné brát v potaz kontrolku oleje, která takové problémy může včas naznačit. Myslete i na to, co tyto kontroly mohou v praxi vlastně znamenat.
Specifika dieselového motoru
U dieselového motoru se klepání za studena obvykle vyskytuje v situaci, kdy je motor vychladlý a vstřikování paliva není dostatečně dobré. To může vést k tomu, že palivo se nedokonale spálí, což způsobí jeho právě již uvedené klepání.