Mlha – zákeřný protivník
Mlha patří mezi nejzákeřnější protivníky, které může řidič na silnici potkat. Bohužel jsme se mlhy nezbavili ani v průběhu zimy, která je letos opravdu velmi mírná. Mnoho řidičů ale často netuší, jak se v mlze na vozovce chovat. Pojďme se tedy podívat na několik důležitých zásad.
Co je vlastně mlha?
Mlha je ve své podstatě mrak těsně nad zemí. Jedná se o shluk částic vody vznášející ve vzduchu v důsledku poklesu teploty vzduchu pod rosný bod. Mlha ovšem může vznikat i z mnoha, zhruba sedmi dalších důvodů. Zanechme tedy středoškolské fyziky a vraťme se k zásadám, jak se chovat na silnici, pokud se do mlhy dostaneme.
Opatrnost na prvním místě
Největší nebezpečí spojené s mlhou je samozřejmě značně snížená viditelnost. Je tak velmi důležité přizpůsobit rychlost jízdy aktuální situaci a udržovat dostatečný odstup za ostatními vozidly. Řidič tak může jet jen takovou rychlostí, aby dokázal zastavit na vzdálenost, na kterou dohlédne.
Pokud potřebujete v mlze nutně odstavit auto, rozhodně volte raději místo mimo komunikaci. Ostatní řidiči by totiž mohli Váš odstavený vůz snadno přehlédnout a zbytečně by mohlo dojít k nehodě.
Důležité, často ale zbytečné
Nyní bychom se měli pobavit o využívání světel do mlhy. Pokud si pamatujete nedávnou reportáž jedné nejmenované televizní stanice, rychle na ni zapomeňte! Tamní experti totiž doporučovali na podzim a v zimě světla do mlhy vůbec nevypínat. To je dobrá rada, pokud se snažíte zničit oční rohovky ostatním řidičům, nikoli ale pro ohleduplnou jízdu.
Například v Německu platí pravidlo, že světla do mlhy můžete zapnout pouze tehdy, pokud nedohlédnete od jednoho patníku k druhému. Mějte tedy na paměti, že používání mlhových světel je možné pouze, vyžádají si to okolní podmínky.
Na dálková světla pak rovnou zapomeňte. Ta v mlze nepřinesou žádný užitek. Naopak Vás jen zbytečně oslní.
Foto: Pexels.com