Výměna oleje v automobilu je důležitou údržbovou operací, která pomáhá udržet motor v dobrém stavu a prodlužuje jeho životnost. Mnoho motoristů volí provést tuto činnost v domácích podmínkách, což může být cenově výhodné a umožňuje lepší kontrolu nad celým procesem. Před provedením výměny oleje je však důležité se řádně seznámit s postupem specifickým pro konkrétní vozidlo, zajistit správné nástroje a ochranné vybavení a případně použít návod k obsluze. Pokud si na to netroufáte vždy je možností nechat výměnu oleje na odbornících v autoservisu.
Výměna oleje má svá pravidla
Pravidelná výměna motorového oleje bývá českými motoristy mnohdy dosti podceňována. Přitom se jedná o důležitou proceduru, která může značně prodloužit životnost vašeho vozu a vám zaručit mnoho šťastných kilometrů bez problémů.
Víte, co dělat, když se vám rozsvítí oranžová nebo červená kontrolka oleje? Poradíme, co v takových situacích dělat a jak se na ně připravit.
Jak vyměnit olej v autě svépomocí?
Je samozřejmé, že před nalitím nového oleje bude potřeba ten starý vylít. Při vypouštění chceme, aby olej tekl co nejlépe, a aby tam ideálně žádný nezůstal. Začněte tedy krátkou projížďkou, během které se motor stihne zahřát a olej zřídne. Neporovnatelně snadněji tak bude téci ven. Nachystejte si také vhodný klíč pro uvolnění zátky olejové vany a nějakou nádobu, do které olej vypustíte.
Osvěžte si informace o tom, jak často měnit olej, filtry a další kapaliny v autě, může vám to výrazně prodloužit životnost vašeho vozidla.
Vypustit motorový olej není žádná věda
U mnoha nových aut se také setkáte s krytem motoru, který budete muset pravděpodobně sundat. Následně už je to velice jednoduché. Povolte šroub olejové vany. Pokud to někdo při minulé výměně nedotáhl „na krev“, tak by to mělo jít poměrně snadno, jelikož zahřátý kov se nepatrně uvolní. Jakmile zátku vyjmete, tak začne olej okamžitě téci do připravené nádoby. Pomůže také uvolnění víka pro dolévaní oleje, jelikož se nebude vytvářet podtlak. Oleji dejte dostatek času a nechejte ho pořádně vykapat.
Výměna olejového filtru
Můžete si sednout, nebo se raději pustit do výměny olejového filtru. Ten se mění vždy s novým olejem a věřte tomu, že je to potřeba. U starších vozů je to klasický kovový váleček, v němž se skrývá samotný filtr. V novějších vozech se kvůli ekologii vyměnil za vložku v plastovém válci. Při výměně kovového filtru budete pravděpodobně potřebovat stahovák na olejové filtry. Ten nasadíte na filtr, poměrně snadno ho povolíte a zbytek už vytočíte rukou. Ještě existuje jeden způsob, který vám ale samozřejmě doporučit nemůžeme. Pokud takový stahovák nemáte k dispozici, tak filtr stačí prorazit velkým šroubovákem a vytočit ven. Počítejte s tím, že se až nelidsky zašpiníte.
Nový olejový filtr dotahujte pouze rukou
U novějších vozů stačí demontovat víčko plastového válce a filtr vyměnit. Při instalaci nového kovového filtru nezapomeňte olejem pomazat gumové těsnění. Předejdete jeho „střihnutí“ a bude krásně těsnit. Olejový filtr vždy utahujte pouze rukou. Už tak to bude pořádná dřina, až ho budete příště povolovat.
Nyní utěsnit zátku olejové vany
Než nalijeme nový olej, tak je potřeba olejovou vanu zavřít. V opačném případě byste olej nalévali hodně dlouho a pořád by nepřibýval. Pokud máte tu možnost, tak se snažte při každé výměně vyměnit šroub i měděnou podložku (pokud tam je). Porušený závit na zátce dokáže zničit závit ve vaně, což vede k pěkně nepříjemným problémům. Zátku olejové vany utahujte s citem. Obrovské newtonmetry k tomu opravdu potřeba nejsou.
Výměna oleje v autě se blíží ke zdárnému konci
A kolik oleje byste měli do auta zase nalít? To je dobrá otázka. U každého motoru je doporučené množství oleje jiné. Podívejte se na internet, nebo se zeptejte zkušeného mechanika. Pokud nic nepomůže, tak změřte množství vylitého oleje. Do motoru nalijte zhruba 75 % celkového množství oleje a chvíli vyčkejte. Olej steče a zkontrolujte měrku oleje. Při každé kontrole ji hlavně utřete a teprve poté se podle ní řiďte. Olej dolijte tak, aby byl mezi ryskami. Poté vůz nastartujte a nechejte ho chvíli bublat na neutrál. Znovu zkontrolujte a v případě potřeby dolijte.
Co dělat při přelití motorového oleje?
V žádném případě nesmíte přelít, jinak hrozí nevratné poškození motoru. Pokud se vám to bohužel povede, tak můžete znovu povolit zátku olejové vany a přebytečné množství vypustit. Šroub nevytahujte úplně, ale kontrolujte s ním tok, aby se vám vše nevylilo ven. Možné je také sehnat kamaráda mechanika s odsávačkou oleje.
Výrobce má vždy pravdu
Tvrdit, že návody k použití a radami výrobce se řídí jen amatéři a neználci je více než omezené. Při výběru motorového oleje jsou rady výrobce velice důležité. Motorové oleje se dělí dle výkonnostních tříd ACEA nebo API. Ty určují oleje dle typu užití v benzínových nebo naftových motorech, zda se jedná o olej pro motory s přímým vstřikováním nebo zda se jedná o olej s prodlouženým intervalem výměny.
Například označení ACEA A1/B1 určuje, že se jedná o běžný motorový olej s běžnými intervaly výměny. Písmeno „A“ označuje možnost použití oleje v benzínových motorech. Písmeno „B“ označuje olej, který lze používat i ve vznětových motorech. Označení ACEA A3/B3 označuje oleje, vhodné pro využití při vysoké zátěži a s prodlouženými doby výměny. Oleje s značením ACEA A4/B4 jsou vhodné pro motory s přímým vstřikováním paliva. Označení API SJ značí využití v motorech, vyrobených po roce 1996.