Chorvatsko je stále asi nejčastěji navštěvovanou zemí v době dovolené. Jen v loňském roce ji navštívilo 689 000 Čechů. V letošním roce se vám o něco prodraží dálnice a přibude také pár dopravních omezení. Podle ÚAMK vás čeká na cestě do Chorvatska první horké chvilky už na D1 z Prahy do Brna, dále pak na rozestavěné rakouské dálnici A5 na Mikulov, nebo třeba na dálničním průtahu Vídní a jeho jižní částí A23. Další možné komplikace lze také očekávat na slovinské dálnici 4APtuj-Macelj. Tradičním zácpám se určitě nevyhnete u hlavního města Chorvatska, Záhřebu.
Na co si dát pozor
Mějte na paměti odlišné místní požadavky týkající se povinné výbavy vozidla a odlišné spotřebitelské chování. V Chorvatsku vám například hrozí sankce 5 000 kun za nevyplnění formuláře o dopravní nehodě, nebo třeba za pouhé neodebrání účtenky v obchodě 200 až 2 000 kun. Pokud se vydáte na jízdu pod vlivem léků nebo patřičně unaveni, policie vám může zakázat jízdu i na několik dní. V Rakousku vám zase mohou místní policisté kvůli špatnému technickému stavu vašeho vozidla i odebrat registrační značky a vyměřit k tomu pokutu až 5 000 eur.
Předejděte nepříjemnému překvapení
Proveďte kontrolu pneumatik, provozních kapalin, světel a klimatizace. Jde o kontrolou tlaku v pneumatikách včetně rezervy. Kontrola provozních kapalin zahrnuje motorový olej, chladicí kapalinu, vodu do ostřikovače a kontrolu vnějšího osvětlení i funkčnosti klimatizace. Olej si vezměte i sebou. Prověřte také brzdy v servisu, nechte si zkontrolovat podvozek a popřípadě seřídit geometrii podvozku. Mějte sebou dost vody nejen pro případné uvíznutí v zácpě, ale i vody destilované, pokud to udává výrobce vozidla. Počítejte také s větší spotřebou paliva při plném naložení vozidla. Dobijte baterii a také raději buďte pojištění.
Na kolik vás vyjde cesta do Chorvatska?
Autovlakem do Chorvatska Rychlíkem Jadran
Můžete také vyzkoušet vlakový spoj s názvem Rychlík Jadran, který jezdí denně, ale pouze v období od 20. června do 5. září. Od letošní sezóny je trasa změněna a koncept spoje je jiný než dřív. Aktuální trasa již nevede přes Rakousko, ale přes Slovensko, Maďarsko a končí ve Splitu. Ve vlaku strávíte 22 hodin a při návratu z důvodu prudkého stoupání nad Splitem o hodinu více. Autem jste sice ve Splitu za kratší dobu, ale jen bez ucpaných hraničních přechodů nebo dopravních nehod. Může vás sice čekat v průměru půlhodinové zpoždění, ale zbavíte se rizik z cesty za volantem.
Jízdenky a místenky
Místenky jsou v prodeji 60 dní před odjezdem a neotálejte s nákupem. Vlak má jen jeden vagón určený pro auta pro 10 vozidel. U motorkářů jsou to dva motocykly za jedno auto. Nakládka probíhá jen v Praze na Hlavním nádraží a začíná asi 2 hodiny před odjezdem. Před naložením automobilů sepíšete protokoly a zaevidujete vůz. Na pokyn s vozem vyjedete na vagón. Vlakový vůz pro přepravu aut je dvoupatrový a maximální výška vašeho automobilu nesmí být více než 1 500 mm včetně nosičů. Vyšší auta nelze naložit. Pak se vagón zapečetí a zamkne. Bez obav tedy lze ve voze po nechat všechno, ale během cesty se k němu nedostanete. Z Chorvatska už vám většinou stačí najíždět hodinu před odjezdem a bez protokolů.
Příplatky, které se vyplatí
Příplatek za lůžkovém kupé asi v částce 500 korun je dobrá volba, neboť cesta ve standardním kupé je opravdu velmi únavná. Během dne si můžete zakoupit občerstvení, jídlo i pití, včetně piva a alkoholu. Pak se pohodlně vyspíte. Hraniční přechody nezaznamenáte, zastávka kvůli celníkům je většinou jen na přechodu z Maďarska do Chorvatska, kdy vás může čekat důkladná prohlídka kupé, a to i pod peřinami, kde zřejmě hledají uprchlíky. Během cesty uvidíte pěkné scenérie zejména u nás. Jediné co vás možná nepotěší, že vaše auto bude zaprášené a mastné. Pokud máte plachtu, tak ji dejte na auto. Jinak je cesta v lůžkovém kupé příjemná, pohodlná a lze ji jedině doporučit.