Automatické převodovky jsou hitem dnešní doby. Jsou uživatelsky méně náročné a řídit s automatickou převodovkou je snazší. Není to ale jen otázka řidičského umu. Nesrovnatelně lépe se s nimi vyrovnává s pomalým popojížděním v kolonách, ale v některých chvílích nás zase automatické převodovky „nechápou“. Pojďme se tak podívat na jednotlivé druhy automatů.
Planetová převodovka s hydrodynamickým měničem
Je pravděpodobně ta nejrozšířenější druh automatické převodovky, jelikož se jedná o první celosvětově rozšířenou konstrukci. Základem této převodovky je onen hydrodynamický měnič. Ten se skládá z turbíny a čerpadla, jež se nacházejí ve skříni s olejem. A jak to funguje? Čerpadlo je fixováno s klikovou hřídelí motoru. Při chodu motoru se otáčí a olej se začne opírat do turbíny. Ta je umístěna na vstupní hřídeli převodovky. Změny se proto dějí velice plynule.
S uzamykáním
Tento typ automatické převodovky s hydrodynamickým měničem dokáže pomocí spojky zcela uzamknout hydrodynamický měnič. Dojde tak k pevnému propojení čerpadla a turbíny, což má za následek nižší spotřebu a nižší výkon. K uzamknutí dojde na základě vyhodnocení počítače.
Dvouspojková převodovka
Nejčastěji se do ní přenáší výkon z nějakého motoru koncernu VW. V případě vozů Volkswagen se značí jako DSG, u sportovních vozů BMW je to DCT a v případě Porsche ji hledejte pod názvem PDK. V podstatě se jedná o klasickou převodovku se dvěma spojkami, které si dělí starost o sudé a liché rychlostní stupně. Obě mají stejnou výstupní hřídel a jsou ovládané elektronicky. V každé chvíli má převodovka zařazeny dva rychlostní stupně najednou a podle potřeby se spojky sepnou či rozepnou.
Robotizovaná převodovka
Tohle ve své podstatě ani automatická převodovka není. Jediný rozdíl oproti převodovce manuální je absence řadící páky a spojkového pedálu. Tyto ovládací prvky má na starosti robot, který je rychlejší a přesnější než člověk. Přerušení tahu motoru je tedy pouze velice krátké a samotné řazení má na starosti počítač. Ten ale samozřejmě nepřemýšlí jako člověk a občas nastávají nepříjemné situace. Třeba při odjezdu z křižovatky, kde na to potřebujete šlápnout, ale robot to jaksi nechápe.
Bezestupňová převodovka CVT – Multitronic
Je naprosto jiný typ převodovky. Liší se již v samotném principu. Klasické převodovky mají pevně dané převodové stupně a poměry ozubených kol. Nic takového u CVT nenajdete. Základem je řetěz na řemenicích s kuželovými náběhy. Podle využitého průměru na řemenicích dochází k převodu síly. Změna je tak zcela plynulá a díky výměně kuželových náběhů se otvírají nekonečné možnosti převodů.