Při jízdě autem není důležité pouze vidět na cestu a včas odhalit možná nebezpečí, ale také být dobře viděn. V opačném případě se tímto nebezpečím můžete stát vy. Z důvodu zvýšení bezpečnosti na český silnicích by Policie chtěla zavést povinné i zadní svícení. Jak by taková změna probíhala?
Svícení zachraňuje životy
Povinnost denního svícení u nás vešla v platnost v roce 2006. Tato novela hovoří o tom, že motorové vozidlo musí mít během jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo světla pro denní svícení. Tato povinnost se vztahuje jen na světla přední, což napomáhá rozeznávání protijedoucích vozidel během dne. Během let získaná data hovoří ve prospěch tohoto systému. Pravděpodobnost nehod se snížila až o 15% a pravděpodobnost úmrtí na silnici skoro o 25%. To policistům ale nestačí.
Jak by pomohlo povinné zadní svícení?
Tento návrh se dá velice snadno opodstatnit. Vzpomeňte si na situaci, kdy z ozářené silnice vjedete do lesa. Chvíli trvá, než si oči zvyknou na jiné světelné podmínky. Během této krátké chvilky můžete přehlednou stojící nebo pomaleji jedoucí vozidlo. Rozsvícená zadní světla by pomohla vůz zvýraznit. I podle samotných tvůrců tohoto návrhu nebude mít nějak závratný dopad. Ale záchrana i jen několik životů ročně by za takovou změnu stála. O povinném zadním svícení se nejedná pouze u nás. Stejná je situace třeba ve skandinávských a pobaltských státech.
Jaký by byl dopad na náš vozový park?
Teoretické dopady se probírají pěkně. Jak by to ale vypadalo, kdyby taková změna vešla v platnost v naší zemi, kde je průměrné stáří automobilu 15 let? U starších vozů by si to vyžádalo další opatření a nařízení. Zadní denní svícení by totiž muselo být složitě instalováno. Z tohoto důvodu by bylo nejlepší zadní denní svícení zavést jen u novějších modelů, jako třeba u Reanultu Talisman nebo Škody Rapid. Zadní svícení by se objevovalo častěji s postupnou obměnou vozového parku.