Dojezd na rezervu. Kolik km ještě ujedete?

Kolik se svým autem dojedete na rezervu? Existuje obecný průměr, ale realita může být u každého vozu někde trochu jinde. Zjistěte, jaký je dojezd na rezervu.

Obsah: Dojezd na rezervu Zobrazit

    Když se rozsvítí „hladové oko“, neznamená to, že je s vámi amen. S autem se dá na rezervu ještě nějaký ten flák cesty ujet. Ideálně k nejbližší benzínce. Ale některé vozy to zvládnou bez problémů ještě dál. Jak daleko ve výsledku na rezervu ujedete závisí na různých faktorech.

    Jaký je průměrný dojezd na rezervu v palivové nádrži?

    Obecně se tvrdí, že auto po rozsvícení kontrolky rezervy paliva může jet ještě nějakých 60 až 80 kilometrů. Spousta řidičů se řídí podle odečtu palivoměru, který najdete na palubním počítači.

    Zde bychom radili opatrnost – číslo není 100% přesné. Je to spíš číslo, které by fungovalo v nějakých ideálních podmínkách. Jenže při cestě do rovnice vstupují i další faktory jako je styl jízdy, stáří auta, množství pasažérů, stav vozovky, provoz atd.

    Například když je plný vůz a jedete hustým provozem, dojezd bude podstatně nižší, než když jste sami a netrčíte v zácpě na dálnici.

    Pozor si dávejte i na vozy s výkonnými motory. Ty mají podstatně vyšší nároky, a tak se jejich nádrž vyprázdní podstatně dřív než u jiných aut. Rozdíly jsou třeba i o šedesát kilometrů.

    Spotřeba je důležitá věc, víte, jaká je ta vaše? Spočítejte si ji v našem článku Výpočet průměrné spotřeby. Zjistěte, jak jste na tom a připravte se, v případě že se třeba chystáte na delší jízdu na dovolenou. V odkaze najdete praktickou kalkulačku, která vám tento údaj pomůže zjistit.

    Dojezd na rezervu tedy může být opravdu různý. Rozpětí je obrovské. Zatímco některá auta mohou jet i přes 100 km, než bude nádrž úplně prázdná, jiným dochází dech po desítkách kilometrů.

    Jak to tedy vypadá v konkrétních případech?

    • Volvo V40 112,75 km
    • Audi A6 99,88 km
    • Škoda Octavia 1.9 TDI 50 až 60 km
    • Volkswagen Passat 2.0 TDI 90 km
    • BMW M3 51,48 km

    Na dlouhé cesty jsou obecně lepší vozy na naftu. V průměru mají i celkový vyšší dojezd.

    Už jste se někdy setkali se zkratkou BEV, PHEV či HEV? A co teprve ZEV nebo ICE? V článku se podíváme jednotlivým technologiím na zoubek a prověříme jejich silné a slabé stránky.

    Zejména dieselové motory jsou v Česku oblíbené kvůli nižším nákladům na provoz auta. Není se čemu divit, zejména když přihlédneme k aktuálním cenám benzínu. Nafta bohužel příliš nezaostává.

    Trochu problematické jsou biosložky. Víte, kde tankovat naftu bez biosložky? U dieselových motorů myslete i na venkovní podmínky. Celkem jsou na trhu k dostání 4 druhy nafty, každá je uzpůsobená na jiné teploty. Víte, kde se tankuje zimní nafta? Poradíme na našem blogu.

    Palivo doplňte co nejdříve

    Jak už jsme zmínili, na palubní počítač raději slepě nespoléhejte. Do hry vstupuje spousta dalších faktorů, a tak se vám může stát, že palivo dojde pár kilometrů před benzínkou. A potom je problém na světě.

    Ona i jízda s téměř prázdnou nádrží je podle odborníků problematická. Vždy je to jen krůček od toho, aby palivo došlo úplně. Navíc se přehřívají jednotlivé díly, čerpadlo není mazáno a ve skoro prázdné nádrži se hromadí hodně vzduchu. Změnou teploty může dojít k přeměně na kapalinu a jejímu stečení do paliva.

    Víme, někdy není jiná možnost. Buď prostě není po ruce benzínka. Nebo třeba chybí finance. Někdo zase shledává, že tankování je v dané situaci zbytečné, když jen trochu popojíždí po městě a že mu to ještě nějakou chvíli vydrží. Jenže riskovat se v tomto případě prostě nevyplácí.  

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *