Co přináší nová emisní norma EURO 7?

Emisní norma Euro 7 je velmi diskutovaným tématem v celé České republice a také v celé Evropě. Nedávno byla schválena a odsouhlasena její mírnější verze této emisní normy ministry jednotlivých zemí Evropské unie. Co tato nová emisní norma přináší a co to pro nás znamená?

Obsah Zobrazit

    Hrozba emisní normy Euro 7 

    Emisní norma Euro 7 byla zdrojem obav pro automobilový průmysl, neboť ve spojení s tlakem na přechod k elektromobilitě vždy představovala potenciální hrozbu pro obchodní zájmy automobilek. V závěrečném rozhodnutí ministři jednotlivých zemí EU přistoupili k vyváženému kompromisu, který udržuje emisní limity na úrovni předchozí normy Euro 6.

    Emisní norma 7 byla nakonec na podzim tohoto roku schválena a bude výrazně přijatelnější a také v mnohem mírnější verzi, než bylo původně v plánu. Emisní limity pro osobní a také nákladní vozidla již nejsou tak přísné, jak bylo původně navrženo, a zároveň se podařilo dohodnout i na delším časovém horizontu pro zavedení této nové normy.

    Co je to emisní norma Euro 7?

    Emisní norma Euro 7 nebo zkráceně Euro 7 je plánovanou novou emisní normou.

    V současné době je v platnosti emisní norma Euro 6, která je zde od roku 2014. Tato existující norma není dostačující pro budoucnost dopravy, a proto byla vypracována aktualizovaná norma Euro 7.

    Platnost nařízení nové emisní normy Euro 7 měla původně začít platit pro osobní automobily v polovině roku 2025 a pro nákladní vozidla o dva roky později, a to v roce 2027. Mnoho členských zemí Evropské unie včetně České republiky považovalo tuto lhůtu za nereálnou. Automobilové společnosti si stěžovali na to, že nemají dostatek času na přípravu a provedení změn, které Euro 7 nařizuje. 

    Kompromisní řešení přišlo s novým řešením a nyní prodloužilo původní harmonogram. Podle nového plánu se počítá s uplatňováním opatření 30 měsíců od data vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 42 měsíců u stávajících modelů. U nákladních vozidel má být tato lhůta pro nové modely 48 měsíců a pro stávající modely 60 měsíců.

    Norma Euro 7 se zaměřuje zejména na přísnější limity emisí na každý ujetý kilometr. Součástí normy jsou také časové lhůty, ve kterých se automobilky musí připravit na provedení nezbytných změn.

    Co je obsahem emisní normy Euro 7?

    Emisní norma Euro 7 souvisí s tématy, které aktuálně zaznívají čím dál více jako je klimatická neutralita, Green Deal nebo Fit for 55.

    Aktuálně je nutné do budoucna počítat s různými změnami. Především k velkému zmírnění dopadů dopravy na klima. Pro stávající automobilky to znamená, zvýšené náklady a také nutný přechod na nový typ paliva. Současný stav není udržitelný. Aktuální spalovací motory a využívání fosilních paliv způsobují negativní dopad na kvalitě ovzduší a ničí samotné ovzduší.

    Tato schválená verze Euro 7 je mírnější, než bylo původně v plánu. Emisní norma Euro 7 zachovává limity emisí pro osobní automobily a lehké užitkové vozy – u dieselových vozidel 80 miligramů dusíku na kilometr (80 mg NOx/km) a u benzínových vozidel na 60 miligramu (60 mg NOx/km).

    Lhůty pro účinnost normy byly prozatím odloženy. Po zavedení nové emisní normy Euro 7 budou automobilky mít 3,5 roku na přizpůsobení se různým změnám. Naopak v případě nákladních vozidel bude lhůta pro přizpůsobení až 5 let. Tato doba bude sloužit k provedení nezbytných změn a úprav a přizpůsobení se novým požadavkům. 

    Další změnou je také nové měření emisí. To znamená, že nově přijatá nařízení zahrnují také měření emisí z brzd a stanovení limitů opotřebení pneumatik, což má také vliv na lidské zdraví.

    Hlavním cílem emisní normy Euro 7 je nutné snížení nákladní dopravy a zároveň výroba ekologičtějších aut. Dále je nutné zachovat dostupnost vozidel pro veřejnost v České republice a také v celé Evropské unii.

    Euro 7 nová emisní norma

    Revoluční změna: Ovlivní i měření emisí

    Emisní norma Euro 7 přináší klíčové inovace, které i v její mírnější verzi zásadně ovlivní automobilový průmysl. 

    V dnešní době jsou vozy povinny projít kontrolou na Stanici technické kontroly každé 2 roky, a tato kontrola zahrnuje i měření emisí. Zatímco dosavadní měření emisí se soustředí pouze na výfukové plyny, nová emisní norma Euro 7 nyní nařizuje rozšíření tohoto procesu. Nově se budou muset měřit emise nejen z výfukových plynů, ale také z brzd a pneumatik. Tato inovace je zásadní, neboť brzdný prach a mikroplasty uvolňované z pneumatik mohou negativně ovlivňovat nejen lidské zdraví, ale i životní prostředí.

    Měření emisí z brzd a pneumatik nebude omezeno pouze na vozidla se spalovacími motory, ale současně bude platit i pro elektromobily.

    Nejčastější otázky a odpovědi

    Je emisní norma Euro 7 pro nás hrozbou?

    Emisní norma Euro 7 byla zdrojem obav pro automobilový průmysl a také pro veřejnost. Nakonec byla tato emisní norma Euro 7 schválena, ale v mírnější verzi, než bylo původně v plánu.

    Co je to emisní norma Euro 7?

    Norma Euro 7 se zaměřuje zejména na přísnější limity emisí na každý ujetý kilometr. Součástí normy jsou také časové lhůty, ve kterých se automobilky musí připravit na provedení nezbytných změn. Další novinkou je i nové měření emisí. Nově se budou muset měřit emise nejen z výfukových plynů, ale také z brzd a pneumatik.

    Kdy dojde k účinnosti této nové normy?

    Nová norma Euro 7 je plánována od roku 2025, ovšem její přesné datum se bude ještě projednávat. Lhůty pro účinnost normy byly prozatím odloženy.Po zavedení nové emisní normy Euro 7 budou automobilky mít 3,5 roku na přizpůsobení se různým změnám. Naopak v případě nákladních vozidel bude lhůta pro přizpůsobení až 5 let. Tato doba bude sloužit k provedení nezbytných změn a úprav a přizpůsobení se novým požadavkům. 

    Picture of Martina Poláková

    Martina Poláková

    Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *