Jak tankovat LPG + pravidla v zahraničí

Kolem tankování LPG panuje zmatek. Může se řidič obsloužit sám, nebo je potřeba zavolat obsluhu čerpací stanice? Různá pravidla platí i v zahraničí. Zjistěte, jak to chodí nejen v ČR, ale i v dalších zemích Evropy.

Obsah: Jak tankovat LPG + pravidla v zahraničí Zobrazit

    Auta spalující LPG jezdí na zkapalněný ropný plyn. Oproti tomu zkratka CNG značí stlačený zemní plyn. LPG má tu výhodu, že je v porovnání s CNG dostupnější (z pohledu infrastruktury). Čerpacích stanic nabízejících LPG je nejen v Evropě, ale i v ČR mnohem víc než těch se zemním plynem. Co se cen LPG obecně týče, tak se na ně můžete podívat v našem samostatném článku Jaká je cena LPG.

    Jak asi tušíte, tankování zkapalněného plynu není jen tak. Jedná se o potenciálně nebezpečnou činnost. A proto kolem tohoto rutinního úkonu existují nějaké restrikce. V ČR a v zahraničí se ale pravidla mohou lišit (závisí na konkrétní zemi). I na to se v článku podíváme – jak to funguje v zahraničí.

    Tankování LPG

    V České republice platí, že tankování LPG smí dělat jen obsluha čerpací stanice. Takže když někam přijedete a chcete natankovat, musíte na obsluhu zazvonit, případně dojít dovnitř a poprosit, aby vás obsloužili.

    Na fórech se ale dočtete, že ne všude to tak platí. Na některých stanicích vás nechají natankovat samotné. Ač by se to tak dělat nemělo. Přistupují k tomu třeba v situacích, když je na stanici hodně zákazníků a zaměstnanci nestíhají.

    V takovém případě se vám bude hodit znát postup, jak správně tankovat LPG. To nakonec využijete i v zahraničí, kde je tankování LPG na řidičích. Jak na to se podíváme v následující kapitole.

    Tak jako tak, určitě byste se měli vždy zeptat, jak to daná benzínka dělá. Po příjezd zajděte za obsluhou a zjistěte, jaká je situace.

    Jak správně tankovat LPG

    1. V Čechách i v cizině si vybírejte pouze schválené čerpací stanice. Na nic jiného nepřistupujte.
    2. Než začnete tankovat, vypněte zapalování a nezávislé topení.
    3. Zkontrolujte si, že nikdo v okolí nemanipuluje s otevřeným ohněm, zároveň ve vaší blízkosti nikdo nesmí kouřit (ani vy).
    4. Tlačítko na tankovací pistoli musíte zmáčknout a držet stlačené celou dobu, když tankujete. Jinak nic do nádrže nepoputuje.

    Tankování LPG v zahraničí

    V Evropě se setkáte s 5 systémy tankování LPG. To znamená, že plnící pistole tankovací pumpy mají různé koncovky. Z toho důvodu se může stát, že vám pistol nepůjde zasunout do nádrže.

    Tento problém vyřešíte redukcí (vždy na jeden konkrétní systém). Cena redukce se pohybuje v řádech stovek korun a seženete ji v ČR. Pokud ji u sebe při cestách zrovna nemáte, dá se koupit i v zahraničí. Jenže dostupnost může být horší, nemluvě o vyšší ceně. Raději se tedy dopředu informujte, co a jak. A naplánujte si cestu i s ohledem na to, jaký systém daná stanice nabízí.

    Každá země má, co se tankování týče, vlastní legislativu. Ovšem kdybychom to chtěli zjednodušit, můžeme to shrnout takto.

    • V zemích, kde převažuje Holandský, Belgický a Evropský systém, se většinou tankuje bez obsluhy. To proto, že jsou tyto systémy považovány za nejbezpečnější.
    • Cestujete-li na jih (Rakousko, Balkán, Itálie), na východ a sever (Slovensko, Ukrajina, Polsko, Francie), nemusíte s sebou redukci brát. Využívají stejný typ tankovací pistole jako my.
    • V Německu, Belgii, Holandsku či Velké Británii se nejspíš bez redukce neobejdete.
    Vyplatí se přestavba na LPG?

    5 systémů tankování a kde na ně narazíte

    Holandský systém

    Holandský se používá ve Finsku, Holandsku, Velké Británii, částečně v Německu, Norsku a Španělsku.

    Belgický systém

    Pistole s belgickým systémem zase dominují v Belgii, Irsku, částečně v Moldávii, Německu, Švýcarsku a Švédsku.

    Evropský systém (Euro Connector)

    Nově zaváděná norma podle směrnic EU, která v budoucnu nahradí ostatní typy. Momentálně jsou k vidění hlavně u novějších čerpacích stanic pro LPG. Nejvíce pistolí s tímto systémem je aktuálně ve Španělsku a Portugalsku.

    Italský systém

    Italský typ je ten nejrozšířenější vůbec. Montuje se na vozy v České republice a zároveň jsou s ním osazeny snad všechny stanice pro tankování LPG, na které u nás narazíte. Setkáte se s ním dále v Albánii, Bělorusku, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé hoře, Dánsku, Francii, Chorvatsku, Itálii, Maďarsku, Makedonii, Rakousku, Rumunsku, Řecku, Slovensku, Slovinsku, Turecku.

    Zčásti se používá v Estonsku, Německu, Norsku, Portugalsku, Rusku, Švýcarsku a na Ukrajině.

    Ruský systém

    S ruským systémem se setkáte hlavně v Rusku a zemích okolo něj – v Bělorusku, Estonsku, na Ukrajině.

    Nezapomínejte na pravidla bezpečnosti

    Pamatujte, že ropný plyn je těžší než vzduch a špatně se odvětrává. Kdybyste zůstali v uzavřeném prostoru, kde uniká, mohli byste se udusit. Není sice jedovaté, ale má omamující účinky.

    Nebezpečné je LPG také v tom, že má výbušné vlastnosti. Proto je důležitá zvýšená opatrnost při tankování. Bezpečnosti dbejte i při parkování a dodržujte všechny předpisy. V některých garážích mají z důvodu nedostatečného odvětrání prostoru auta na LPG zakázáno parkovat.  

    Nejčastější dotazy

    Může řidič v ČR sám tankovat LPG?

    V České republice platí, že tankování LPG smí dělat jen obsluha čerpací stanice.

    Jak je to s tankováním LPG v zahraničí?

    V zemích, kde převažuje Holandský, Belgický a Evropský systém tankování, se většinou tankuje bez obsluhy. Ve spoustě států se však neobejdete bez redukce, jelikož plnící pistole tankovací pumpy mají různé koncovky. Kompletní seznam a více informací najdete v článku.

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *