Zapomněli jste večer vypnout světla nebo se vaše autobaterie přes noc vybila mrazem? Ranní start pak často končí jen tichým cvaknutím – a bez pomoci se nerojedete. V takové chvíli přicházejí na řadu startovací kabely. Zaberou minimum místa v kufru, ale v krizové situaci dokážou zachránit den – nejen vám, ale i ostatním řidičům. Pomocí nich jednoduše propojíte vybité auto s nabitou baterií druhého vozu a během pár minut můžete znovu vyrazit.
Startovací kabely – nezbytnost rozmanité kvality
Snad každého už někdy „vypekla“ autobaterie. Typicky v zimě – a typicky právě tehdy, když spěcháte do práce nebo třeba na letiště pro tchýni. Auto ani neškytne a vy tušíte problém. Soused, od kterého jste si kabely půjčovali minule, je zrovna na sjezdovce v Itálii a popíjí bombardino… a vy jste, slušně řečeno, v háji.
Nepříjemnosti spojené s vybitou autobaterií pak většinou vedou k jediné myšlence: pořídit si vlastní startovací kabely. Ale podle čeho tyhle „špagáty“ vybrat, aby opravdu fungovaly? Právě tomu se věnujeme v následujícím článku.
TIP: TEST & Srovnání nejlepších autobaterií
Funkce startovacích kabelů
Úkolem startovacích kabelů je přenést elektrickou energii z nabité autobaterie (například z jiného vozu nebo startovacího zdroje) do vybité baterie vašeho auta, aby bylo možné motor znovu nastartovat. Kabely musí být schopné přenést dostatečně silný proud, a proto je důležité, aby měly co největší průřez vodiče. Ten by měl být v ideálním případě měděný, protože měď má výbornou vodivost a dobře snáší vysoké proudové zatížení.
Kvalitní startovací kabely tak bez problémů zvládnou nastartovat i velkou dodávku s turbodieselem, zatímco levné a tenké kabely často nezvládnou ani malý moped.
Průřez vodiče – první a nejdůležitější kritérium
První údaj, který byste měli při koupi startovacích kabelů zkontrolovat, je průřez vodiče. Udává plochu vodivé části kabelu bez izolace a přímo ovlivňuje, kolik proudu dokáže kabel přenést.
Jak už bylo zmíněno, kabely s malým průřezem zvládnou nastartovat pouze menší benzinový motor, zatímco pro větší vozy, SUV nebo diesely je nutné zvolit silnější vodič. Čím větší průřez, tím menší odpor a tím spolehlivější přenos energie – což v praxi znamená rychlejší a jistější start i v mrazu.
Jakou hodnotu průřezu hledáte?
Pro osobní automobily se obvykle používají startovací kabely s průřezem vodiče 16–35 mm². Menší benzínové vozy lze nastartovat i pomocí kabelů s průřezem 10 mm², zatímco běžná osobní a menší dodávková auta už vyžadují alespoň 16 mm².
Na obalu výrobku si vždy ověřte, že kabely odpovídají normě DIN 72 553 nebo ISO 6722, která zaručuje minimální požadavky na bezpečnost a vodivost. Obecně platí, že startovací kabely s průřezem od 16 mm² jsou vhodné pro benzínové motory do 2,5 litru objemu, zatímco dieselové a silnější benzínové motory by měly mít kabely s průřezem alespoň 25 mm².
Při výběru těch správných kabelů se však nenechte zmást jejich tloušťkou. Některé kabely, které se jeví jako dostatečně masivní mohou mít pouze silnou izolaci a mohou skrývat nekvalitní tenký vodič a pořídíte si tak pouze dvě drahá švihadla.
Na materiál dejte dobrý pozor
Stejně důležitý je i materiál vodiče. Nejlepší volbou jsou měděné kabely, které mají výbornou vodivost, odolávají vysokým proudům a snadno se nezlomí. Hliníkové vodiče jsou sice levnější, ale hůře vedou proud a rychleji se opotřebují.
Někteří výrobci navíc používají trik – hliníkové jádro potažené tenkou vrstvou mědi. Proto se vždy řiďte informacemi uvedenými na obalu nebo se přímo zeptejte prodejce, z jakého materiálu jsou kabely skutečně vyrobeny.

Shrnutí výběru startovacích kabelů
Než za kabely v obchodě zaplatíte, ujistěte se, že:
- mají dostatečný průřez vodiče (ideálně 25–35 mm²),
- odpovídají normě DIN 72 553 nebo ISO 6722,
- vodič je měděný, nikoli hliníkový.
Pak už zbývá jen zvolit vhodnou délku. Doporučit lze delší kabely, přibližně 3,5 metru, protože ne vždy lze pomocné vozidlo přistavit dostatečně blízko. V takových případech se každý metr navíc hodí.
Jak připojit startovací kabely?
Jak zapojit startovací kabely? Sada obsahuje dva kabely – červený a černý (nebo modrý). Pokud kabely ještě nemáte, vybírejte ty co nejtlustší, které se méně zahřívají a lépe přenášejí proud.
- Začněte červeným kabelem.
- Jeden konec připojte na kladný pól (označený +) vybité baterie.
- Druhý konec na kladný pól nabité baterie.
- Pokračujte černým (nebo modrým) kabelem.
- Jeden konec připojte na záporný pól (–) nabité baterie.
- Druhý konec připevněte na ukostřené místo vozu s vybitou baterií – ideálně na kovový blok motoru nebo jinou neobarvenou část karoserie.
Nikdy nepřipojujte černý kabel na záporný pól vybité baterie – hrozí přeskok jiskry a poškození baterie či elektroniky!

A teď nastartovat
Po správném připojení kabelů nastartujte vozidlo s nabitou baterií a nechte motor několik minut běžet ve volnoběžných otáčkách. Tím se stabilizuje napětí a umožní se přenos energie do vybité baterie.
Poté zkuste nastartovat auto s vybitou baterií. Motor startujte maximálně 10 sekund v kuse, protože při startování dochází k velkému odběru proudu a kabely i svorky se mohou zahřívat.
Pokud motor nenaskočí, udělejte krátkou přestávku a zkuste to znovu.
Jakmile se podaří nastartovat, nechte motor běžet a teprve poté kabely odpojte v opačném pořadí, než jste je připojovali:
- Odpojte černý (nebo modrý) kabel od vozu s původně vybitou baterií.
- Následně odpojte druhý konec téhož kabelu z auta s nabitou baterií.
- Poté odpojte červený kabel – nejprve z dodávajícího vozu, nakonec z vozu, který jste oživili.
Nastartovaný vůz nechte běžet alespoň 10–15 minut, ideálně se rovnou projeďte, aby se baterie částečně dobila jízdou.