Údržba a Servis Vozidlo
🕓 8 min

Jak vyhledávat náhradní díly na automobil

Znáte tu situaci, když se vám něco na autě pokazí a vy nevíte jak se daný díl jmenuje, a nebo víte jak se jmenuje, ale při vyhledávání dostanete na výběr spousty sobě podobných dílů, ovšem který je ten správný? Dnes se na to zkusíme kouknout a řekneme si základy vyhledávání.

Co se v článku dozvíte Zobrazit

    Prohlédněte si starou součástku

    Základem je si prohlédnout starý díl a pokud je na něm nějaké číslo, nezbývá než si jej opsat a zkusit tzv. googlit. Někdy tato čísla vkládám přímo do výběru u obchodníků s díly. Plno internetových obchodů má hezký řádek, kde takové číslo můžete zapsat a vyjedou vám variace pro tento díl. Pozor, i u variací na díl se třeba ještě orientujte podle roku výroby, kódu motoru (ten zjistíme dle návodu níže) a nebo dle typu karoserie, či výbavy.

    Nevím, jak se součástka jmenuje

    To je složitá situace, nicméně i ta má své řešení. Buď díl vezmeme a pojedeme k prodejci dílů, kdy si s sebou vezmeme třeba malý TP a popíšeme situaci, odkud jsme to tzv. vytáhly a nebo si musíme poradit sami. Některé e–shopy s díly, jako třeba Auto Kelly nabízí po registraci skvělý vyhledávač za pomoci nákresů. Pokud se alespoň malinko orientuje ve výkresové dokumentaci a znáte VIN vašeho vozu, máte vyhráno, pokud je díl na nákresu.

    Jak hledat v nákresu

    Toto je malinko složitější situace, neboť ne každý se orientuje ve výkresové dokumentaci. Zde zkrátka postupujte dle místa, odkud byl díl demontován. Nejlepší je ukázka na jasném příkladu. Praskla nám olejová přívodní hadice od turba na voze Opel Vectra C, 1.9 CDTI 88 kW a rok výroby 2006, dále víme, že se jedná o kombi nebo-li „caravan“. Na hadici není žádné číslo a nemám představu, kde ji v kolonkách u prodejců hledat.

    • Máme však registraci v Kelly a podařilo se nám otevřít zadat VIN pro vyhledání osobních dílů. 
    • Po zadání VIN nám systém nalezl náš vůz. (Může se stát, že nenalezne, hlavně u starších vozů).
    • V rozpisu, který se táhne na levé straně, nalezneme výfukovou soustavu. A vybereme „nabíječ“ (sice divné označení pro turbodmychadlo, ale nejspíše ano) .
    • Obrázek si můžeme navíc za pomocí šipek zvětšit a vizuálně si prohlédneme váš hledaný díl. 
    • Zde již vidíme nalezený díl, kdy je před dílem jeho číslo, po té název dílu, následně lupa, kterou můžeme díl vyhledat na webu.

    Jak hledat ve složkách s díly

    Úplně tu samou situaci s tím samým vozem si nyní vyzkoušíme na webu www.motora.cz. Zde bohužel nemají rozkresy, pouze v kamenné prodejně nám jsou schopni dle rozkresu díl najít. A nebo si můžeme zkopírovat číslo dílu a vyhledat na jiném portálu, pokud by se nám třeba nelíbila výše ceny. Doporučuji si prohlédnout přiložené fotografie pro pochopení.

    • Vyberte si značku vozu (z dostupných obrázků značek vozu).
    • Vyberte rok výroby (pokud není ve výběru přesuňte se rovnou k výběru modelu).
    • Vyberte model.
    • Motorizace, zde si dejte pozor jednak na kW a kód motoru.
    • Kategorii, ve které budeme daný díl hledat v našem případě „Výfuková soustava“.
    • Požadovaný komponent „Turbodmychadlo“.
    • Listujeme nabídkou dílů a příslušenství pro daný komponent.
    • Nalezneme díl.

    Kamenná prodejna

    Zde nám téměř vždy s vyhledáním dílu pomohou. Co k tomu však budeme potřebovat?

    • Díl – Pokud jim doneseme díl a bude v naší moci jej donést, budou schopni z něj něco vyčíst.
    • VIN – Ten po nás budou chtít téměř vždy, aby si ověřili díly a dohledali náš vůz v katalogu výrobců.
    • Malý TP – Z něj jsou schopni opsat nejen VIN, ale i obsah motoru, kod motoru, rok výroby, výkon.
    • Velký TP – Ten doporučuji jen v málo případech, ale například při výběru správné auto barvy nám může být pomocný, neboť z něj lze vyčíst číslo i kód barvy.

    Co, když se díl nevyrábí?

    To je u starších vozů a nebo z mé zkušenosti se značkou kupříkladu Opel občasný problém. Dá se vyřešit několika způsoby.

    Bazar

    Na bazaru je možné koupit „zánovní“ díl. Zde máme i možnost smlouvat, pozor však na díly bez záruky. Jak již jejich název napovídá, „nemusí fungovat“. Ale dá se říci, že zde seženete vše. Koukněte na Bazoš, Facebookové skupiny, Aukro a další bazarové stránky.

    Vrakoviště

    Zde doporučuji koukat po vrakovištích na konkrétní značku vozu. Mnohdy těchto dílů mají skladem několik a nebo nám dají možnost si díl vymontovat v naší režii, kde i zde se dá něco málo usmlouvat a navíc, když už na místě budeme můžeme se vybavit i dalšími díly. Hojně zde jdou koupit drobnosti z interiéru, které se jindy třeba neprodávají. Seženete zde i disky a občas i slušné pneumatiky, ale pozor na jejich rok výroby.

    Autorizovaný prodejce

    Zde mnohdy seženeme téměř úplně vše, ovšem horší to bude s cenou. Počítejte, že si zde rozhodně připlatíte. Neříkám, že úplně u všeho, ale většina dílů tu bude dražší. 

    Co rozhodně nekupovat na bazaru

    Obloukem se jednoznačně vyhněte použitým čepům, silentbloků, stabilizátorům a dalším podvozkovým dílům. Montovat použité čepy je zkrátka nesmysl. Dále zapomeňte na všechny kapaliny. Nepoužil bych ani brzdové desky a čelisti, brzdové třmeny, klínové řemeny, rozvodové řetězy a řemeny, vodní pumpy.

    Jak je to s koupí druhého motoru?

    To je vcelku alfa omega. Staré moudré přísloví zní, že „do žen a motoru člověk nevidí“. Pokud je již situace a já ji sám zažil, že je třeba koupit druhý motor buďte velice obezřetní. Rozhodně si zjistěte nějakou historii, pokuste se vybrat kus se zárukou, ideální je, když vám motor natočí ještě na voze, důkladně zkontrolujte úniky. K této kapitole si napíšeme samostatný článek, neboť je toho opravdu mnoho, proto toto berte, jako úplný základ.

    Kvalita dílů

    Pokud se již rozhodnete zakoupit díl rozhodně na vás čeká mnoho výrobců. Já s pokusím shrnout ty výrobce, které sám nakupuji a rozdělit je do tří kategorií. Rozhodně vám neříkám co koupit či nikoli. Já sám byl někdy znechucen výdrží prémiových dílů a naopak úplně laciný díl mne mnohdy svou kvalitou velmi překvapil.

    Low Budget

    Levné značky, ke kterým občas přistupuji a mám je odzkoušené.

    • GSP – zde nakupuji ložiska, poloosy 
    • Hart – vzduchové filtry, kabinové filtry
    • Denckermann – vzduchové filtry, kabinové filtry
    • Kamoka – vzduchové filtry, kabinové filtry, tlumiče
    • Oyodo – podvozkové díly
    • Vemo – elektronika
    • Champion – olejové,  palivové filtry

    Middle Budget

    Zlatá střední cesta, zde jsou opět díly, které mám odzkoušené.

    • Febi Bilstein –  zde lze doporučit vše, někdo tuto značku haní, jako přebalovači, mne se zatím žádný výrazný problém nestal. Podvozkové díly, elektronika, ložiska, hadice, čidla, aj…
    • Meyle – Podvozkové díly, elektronika, hadice, čidla, brzdy
    • Dys – podvozkové díly
    • Blueprint – Brzdy, spojkové sady, filtry
    • Corteco – Podvozkové díly
    • QWP – Podvozkové díly
    • Swag – Podvozkové díly
    • Moog – Podvozkové díly, ložiska, poloosy
    • Delphi – Zde to samé co u Febi Bilstein
    • Magneti Marelli – Elektronika, tlumiče
    • Valeo – Stěrače, spojkové sady, elektronika
    • Vaico – To samé co u Febi Bilstein, lze doporučit veškerý sortiment
    • Elring – motorové části, těsnění
    • Dr. Motor automotive – Motorové části, těsnění
    • Lorsors – pružiny
    • KYB – Tlmiče
    • Monroe – podvozkové díly, tlumiče
    • Filtron – všechny filtry k vozům
    • Man – Všechny filtry k vozům
    • Hitachi – elektronika
    • Hella – elektronika

    High Budget

    Premiérové díly.

    • SKF – Ložiska, podvozkové díly, prachovky, hnací klouby
    • FAG – Ložiska, podvozkové díly, prachovky, hnací klouby
    • TRW – Podvozek, tlumiče, brzdy
    • Meyle HD – Podvozkové díly
    • LUK – Spojkové sady
    • Bosch – elektronika, rozvodové sady, stěrače, brzdový systém
    • Dayco – rozvodové sady, klínové řemeny, hnací kola
    • Sach – spojkové sady, ložiska
    • Ina – Rozvodové sady, hnací řemeny
    • Victor Reinz – prémiová těsnění
    • Mahle – všechny filtry k vozům

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *