Jednoduchý návod jak vyměnit kolo u auta

Mnoho z nás minimálně dvakrát ročně mění svá kola ze zimních na letní a následně obráceně. Někdy je třeba vyměnit kolo i při defektu. Dnes si shrneme nějaké informace, jak při výměně kola postupovat, na co se zaměřit a co by se nám mohlo hodit.

Obsah Zobrazit

    Povolení šroubů, nebo matic

    Při každé výměně kol je třeba si vůz zvednout. Než však tak učiníme, tak je dobré (pokud nevlastníme rázový utahovák s dostatečným momentem) si šrouby, či matice kol povolit dokud je vůz na pevné zemi. Někdy můžeme na šroubech nalézt krycí čepičky, které je nutné si sundat. Povolení šroubů kola provedeme za pomoci patřičného klíče, trháku, křížového klíče, atd.

    Zvednutí vozu

    • Vůz zvedáme na rovném povrchu. Neprovádíme zvedání vozu v kopci, nebo z kopce. Před zvednutím vozu je dobré si zařadit první rychlostní stupeň a zatáhnout ruční brzdu. Tím bychom měli zabránit popojetí vozu.
    • Ideální je, si kola, které nejsou zvednutá do vzduchu zaklínit pojistnými klíny, nebo kusem dřeva, abychom měli jistotu že vůz opravdu nepopojede.
    • Vůz musí být vyzvednut ideálně za zvedací body, které nalezneme buď na terčích u dveří, v dílenské příručce k vozu, nebo na internetu. Zvedák použijeme takový, aby měl dostatečnou kapacitu a nosnost, pro zvedaný vozů. Než umístíme samotný zvedák pod zvedací bod kontrolujeme korozi těchto míst i pevnost!
    • Po vyzvednutí jednoho bodu ať již vpředu, nebo vzadu dojde k odlehčení a vyzvednutí daného kola. Než se pustíme do dalších akcí, použijeme jistící prvek ve formě trojnožky, kterou vsuneme za zvedák, k nápravě nebo na jiný pevný bod, kdyby nám selhal zvedák, tak aby na nás vůz nespadl. Při nejhorším lze použít i pevný dřevěný špalek, nebo samotné kolo.

    Sundání kola

    Nyní si povolené šrouby vozu sundáme a vyjmeme kolo vozu. Po sundání si kolo prohlédneme z obou stran a zhodnotíme vzorek, zda není někde protržený, a rovnoměrnost sjetí. Další věcí je, že bychom neměli používat pneumatiky starší 5 let, neboť taková guma pak tvrdne a ztrácí své původní vlastnosti. Tuto informaci nalezneme na štítku zvaném DOT

    Pokud by bylo kolo špatně sjeté mohlo by za to buď:

    • Přední náprava – seřízení geometrie, vadný čep řízení, aj.
    • Zadní náprava – zde je častým příkladem například unavení a opotřebení víceprvkové zadní nápravy.

    Po sundání kola

    Po sundání kola můžeme prostor zkontrolovat. Podíváme se na:

    • Brzdový kotouč – jeho míru opotřebení a hrany
    • Brzdové desky – na jejich míru opotřebení
    • Brzdové hadice a trubky – na stav koroze, prodření, úniky a možné zpuchření a praskání hadic
    • Manžeta řízení – popraskání, nebo protržení
    • Manžeta homokinetického kloubu – praskání a protržení
    • Čep řízení – pohneme sním rukou zda není hlavice čepu příliš volná, vizuálně prohlédnout prachovku čepu zda není prasklá.
    • Stabilizátor „kostice“ – chytíme ji rukou a zkusíme vůle hlav čepů případě prozkoumáme prachovky kvůli protržení, či zpuchření
    • Čep ramene – kontrolujeme jeho prachovku
    • Silentbloky ramene – zaměříme se na trhliny, praskliny a díry v silentblocích
    • Tlumič – kontrolujeme únik kapaliny, případné prasknutí pružiny tlumiče, nebo popraskaný či urvaný doraz
    • Stabilizátor nápravy – kontrolujeme korozi toho dílu nebo popraskané či vytržené silentbloky
    • Případně kontrolujeme další korozi, nebo nežádoucí poškození.

    Očištění dosedací plochy kola

    Nyní si očistíme dosedací plochy kola. Použijeme na to například odmašťovací sprej, drátěný kartáč, nebo ocelový kartáč na vrtačku. Tato plocha se nachází na brzdovém disku, nebo bubnu. Zaměřujeme se především na středovou část, kde dosedá středový kulatý výřez na kolu. Po odmaštění a očištění ploch si je můžeme mírně namazat například měděnou, nebo keramickou vazelínou. Použijeme opravdu tenký film maziva.

    Očištění šroubů kol

    Ideální je si očistit závity na šroubech kol, nebo štefty matic na náboji, abychom si závity neničily. K tomu poslouží drátěný kartáč, nebo drátěný brusný kotouč na vrtačku.

    Vrácení kola a dotažení

    Nyní si můžeme kolo vrátit. Pokud používáte rázový utahovák nejprve si několik závitů šroubů chyťte rukou a až později použijte utakovák, abyste si nenašroubyly šrouby přes závit. Po našroubování šroubů si je dotáhne na patřičný moment. 

    K tomuto nám poslouží momentový klíč. Například Škoda Octavia 2 má doporučený moment utahování 120 Nm. Nastavíme si patřičný moment a šrouby dotáhneme, při cvaknutí momentového klíče víme, že daný moment je na místě. Necvakáme momentovým klíčem stále dokola, neboť si pořád mírně kolo utahujeme jedno cvaknutí stačí! Ideální je šrouby dotahovat do kříže. Pokud nemáme momentový klíč utáhneme silou, ne však absolutní silou. Nikdy nepoužívejte pro dotažení trubky a páky!

    Umyjeme si sundaná kola

    Pokud jsme zdárně dokončily přežuzí, musíme stará kola očistit. Ideální je vzít vapkou a nějakým autošamponem, nebo čističem na kola. Pokud nemáme ani jedno i mycí prostředek na nádobí nám může pomoci. Tím kola zbavíme přebytečných nečistot a bláta a můžeme je tak uložit.

    Jak uložit kola

    Pokud nemáme žádný stojan, tak kola ukládáme tak, že je skládáme na sebe. Pěkně na plocho rozhodně je vedle sebe nestavíme, protože by se nám vyboulely. Prostě je hezky položíte  jedno na druhé. Uskladníme je v místě kde nám nepřemrznou, nebo nejsou vystavené vlhku. Není ani dobré, aby nám na ně svítilo slunce. Temný suchý koutek je pro kola ideální. Pokud máme držák kol poskládáme je do něj.

    Závěr

    Nejdůležitější ze všeho je bezpečnost na tu dbejte. Nehazardujte a vůz jistěte. Myslete na to, že auto něco váží a pokud vám sklouzne na končetinu, tak s největší pravděpodobností o ni můžete přijít a raději nebudeme, ani myslet na to nejhorší pokud byste pod autem leželi. Nikam zbytečně nespěchejte, buďte pečliví a obezřetní.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *