Většina zemí na světě jezdí po pravé straně silnice, nicméně existuje několik zemí, kde se jezdí vlevo. Tento zvyk má hluboké historické kořeny a zajímavé důvody. Pojďme se podívat, které země se rozhodly jezdit vlevo.
- Evropa: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
- Asie: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
- Afrika: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
- Austrálie a oceánie: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
- Amerika: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
- Karibik: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
- Historie jízdy vlevo: Jak to všechno začalo?
- Kdy a proč došlo k přechodu na jízdu po pravé straně?
- Přechod na jízdu po pravé straně v České republice
- A co další evropské země a jejich přechod na pravou stranu
- Současná situace ve světě
- Jaké je řízení v levém provozu?
Evropa: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
Země |
Velká Británie |
Irsko |
Malta |
Kypr |
Asie: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
Země |
Japonsko |
Indie |
Thajsko |
Malajsie |
Singapur |
Indonésie |
Mauricius |
Srí Lanka |
Bangladéš |
Pakistán |
Nepál |
Seychely |
Hongkong |
Bhútán |
Brunej |
Afrika: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
Země |
Jihoafrická republika |
Keňa |
Tanzanie |
Uganda |
Botswana |
Lesotho |
Malawi |
Mauricius |
Mosambik |
Namibie |
Svatý Tomáš a Princův ostrov |
Zambie |
Zimbabwe |
Austrálie a Oceánie: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
Země |
Austrálie |
Nový Zéland |
Fidži |
Papua Nová Guinea |
Samoa |
Šalamounovy ostrovy |
Tonga |
Tuvalu |
Amerika: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
Země |
Guyana |
Panenské ostrovy |
Surinam |
Barbados |
Bermudské ostrovy |
Karibik: Seznam zemí, kde se jezdí vlevo
Země |
Jamajka |
Barbados |
Trinidad a Tobago |
Bahamy |
Svatý Kryštof a Nevis |
Antigua a Barbuda |
Svatá Lucie |
Svatý Vincenc a Grenadiny |
Grenada |
Historie jízdy vlevo: Jak to všechno začalo?
Historie této zvyklosti, tedy jízdy vlevo, sahá až do doby, kdy většina lidí byla praváků. Existují informace, že dokonce ve starověkém Římě se jezdilo vlevo, což naznačují historické nálezy jako pozůstatky vozových kolejnic, rytiny na cestách, a také staré římské mince, kde jsou vyobrazeni jezdci, kteří se míjí pravými rameny. Předpokládá se, že vozidla mohla jezdit vlevo právě pro zvýšení stability nebo pro lepší obranu a ochranu řidičů při setkání s potenciálními nepřáteli.
V době středověku, rytíři a jezdci na koních upřednostňovali jízdu vlevo, aby měli pravou ruku blíže k protivníkovi či možným útočníkům. Nošení mečů na levé straně těla také snižovalo riziko zranění kolemjdoucích, když chodili po levé straně. Tento zvyk se udržel i v období, kdy se jezdilo na koních a v kočárech, když cestování vlevo bylo považováno za bezpečnější a přirozenější, umožňující řidičům udržet pravou ruku volnou pro případný boj. Mimo to, z tohoto místa měl kočí a jezdec také podstatně lepší výhled.
Kdy a proč došlo k přechodu na jízdu po pravé straně?
Na otázku, proč se změnil směr jízdy na silnicích v Evropě a jinde po světě, není jednoznačná odpověď. Existuje několik možných vysvětlení a teorií.
Historicky se v Evropě tradičně jezdilo vlevo, ale postupně docházelo ke změnám, kdy jednotlivé země postupně přecházely na jízdu vpravo. Jedním z hlavních impulzů k této změně byl Napoleon Bonaparte, který nařídil jízdu vpravo ve většině zemí, které ovládal, aby snížil chaos a zmatky na cestách. Toto nařízení bylo přijato v mnoha evropských zemích pod jeho vlivem, což zahrnovalo velkou část kontinentální Evropy.
Dalším důvodem bylo sjednocení pravidel v rámci Evropy. S nárůstem obchodu a mezinárodního cestování se ukázalo jako velmi praktické mít jednotná pravidla silničního provozu. Přechod na jízdu vpravo byl také vyvolán z důvodu bezpečnosti. S rostoucím počtem automobilů a zvyšující se rychlostí dopravy bylo nezbytné snižovat riziko dopravních nehod.