Domů » Historie » LowRiders: Příběh vozů, které tančí na silnici

LowRiders: Příběh vozů, které tančí na silnici

0

Lowrider je automobil, který je upraven tak, aby měl snížený podvozek a obvykle se vyznačuje výrazným, často barevným a detailním designem. Tyto vozy jsou známé svou schopností jezdit velmi nízko nad zemí a skákajícími nápravy, což jim dává charakteristický vzhled.

LowRiders: Příběh vozů, které tančí na silnici

Historie a kultura lowriderů

Lowrider kultura má své kořeny v mexicko-amerických komunitách v Kalifornii, zejména v oblasti Los Angeles, v období po druhé světové válce. Mnoho členů této komunity začalo upravovat své vozy jako projev osobního stylu a kulturní identity. Tato úprava byla částečně inspirována tradičními mexickými vozy z 50-70 let, které byly zdobeny a upravovány pro slavnostní příležitosti. Účelem lowriderů, jak napovídá jejich motto „Low and Slow“, je co nejpomalejší a nejplynulejší jízda.

Technické úpravy

Lowrider auta jsou plná zajímavých technických řešení, která jim umožňují dosáhnout svého unikátního vzhledu a funkčnosti. Zde jsou některé technické zajímavosti.

Hydraulické systémy

Hydraulické systémy jsou srdcem každého lowridera. Tyto systémy umožňují vozidlu měnit svou výšku a „skákat.“ Hydraulické čerpadlo tlačí kapalinu do válců připojených k nápravám auta, což zvedá nebo snižuje vůz. Počet čerpadel a baterií se liší podle požadovaného výkonu; některé lowridery mají až šest čerpadel a dvanáct baterií, což jim dává schopnost extrémně rychle měnit výšku nebo provádět složité „tančící“ pohyby.

lowrider

Pneumatické systémy

Méně časté, ale stále populární alternativou k hydraulice jsou pneumatické systémy, které používají stlačený vzduch místo hydraulické kapaliny. Pneumatické systémy jsou obvykle jednodušší na instalaci a méně náročné na údržbu, ale nemají tak rychlou odezvu jako hydraulické systémy, což je činí méně vhodnými pro dramatické skákání.

Přizpůsobené nápravy a rám

Při snížení podvozku na tak extrémní úroveň je často nutné upravit nebo přestavět rám a nápravy vozu. Například, aby se kola vešla do blatníků, mohou být nápravy zúžené nebo přemístěné. U některých lowriderů je také běžné „channelování“ karoserie, což znamená, že je karoserie snížena dolů na rám, což ještě více snižuje výšku vozu.

Drátěná kola

Lowridery jsou často vybaveny speciálními koly s tenkými dráty, známými jako „drátěná kola“ (wire wheels), které dodávají autu klasický vzhled. K těmto kolům se často přidávají vysoce lesklé chromované poklice. Typická kola jsou 13″ nebo 14″ palců, což je menší než standardní kola, aby se vůz dostal co nejblíže k zemi.

Bílé pneumatiky a „plátěné“ bočnice

Další typickou úpravou jsou bílé bočnice pneumatik, které jsou někdy vyrobeny ručně z tenkých gumových plátů, připevněných na normální pneumatiky. Tento klasický prvek přidává vozu retro vzhled a odkazuje na estetiku 50. a 60. let.

Custom paint a airbrushing

Lakování lowriderů je často velmi detailní a vyžaduje pokročilé techniky airbrushingu, které mohou zahrnovat vrstvení metalických barev, perl mutací nebo i holografických efektů. Malíři lowriderů používají speciální techniky, aby vytvořili hloubku a lesk, které běžné automobilové laky nemají. Populární jsou také motivy jako plameny, náboženské obrazy nebo kulturní symboly.

Interiérové úpravy

Interiéry lowriderů jsou často stejně bohaté jako exteriéry, s detailními úpravami, které zahrnují ručně šité kožené nebo sametové čalounění, personalizované volanty, speciální audio systémy a další luxusní prvky. Nezřídka se v interiéru nachází i nástroje pro ovládání hydrauliky přímo na dosah ruky řidiče, což mu umožňuje předvádět různé pohyby vozu za jízdy.

Lowrider auta jsou tak nejen výrazem individuality a kultury, ale také vrcholem technického umu a kreativity. Každý lowrider je unikát, který často představuje stovky hodin práce a inovativní řešení.

Lowrider auta jsou často vybavena hydraulickými nebo pneumatickými systémy, které umožňují nezávislé pružení jednotlivých kol nebo celé nápravy. Díky samostatnému ovládání každé pumpy lze dosáhnout různorodých a originálních pohybových kreací. Tyto systémy dovolují řidiči „skákat“ nebo „tančit“ s autem, což je výrazný prvek lowrider kultury.

Oblíbené modely

Chevrolet Impala

  • Roky výroby: 1958–1976 (nejoblíbenější jsou modely z let 1961–1965)
  • Proč: Chevrolet Impala je asi nejikoničtější lowrider auto. Modely z počátku 60. let jsou oblíbené pro svůj elegantní styl a dostatek prostoru pro hydraulické systémy.

Chevrolet Monte Carlo

  • Roky výroby: 1970–1977
  • Proč: Monte Carlo má dlouhou, nízkou karoserii, která je ideální pro nízký podvozek. Modely z 70. let jsou oblíbené pro svou robustnost a klasický design.

Buick Regal

  • Roky výroby: 1978–1987
  • Proč: Buick Regal je kompaktnější než některé jiné klasické lowridery, ale jeho styl a dostupnost dílů z něj činí oblíbenou volbu, zejména u mladších nadšenců.

Cadillac DeVille

  • Roky výroby: 1959–1970
  • Proč: Cadillac DeVille je symbolem luxusu a elegance. Tyto velké sedany nabízejí spoustu prostoru pro interiérové úpravy a přidání hydrauliky, což z nich činí populární volbu.

Chevrolet Bel Air

  • Roky výroby: 1950–1957
  • Proč: Bel Air je další ikonický model, který se často přeměňuje na lowrider díky své klasické americké siluetě a širokým možnostem úprav.

Lincoln Continental

  • Roky výroby: 1961–1969
  • Proč: Lincoln Continental je známý svými charakteristickými „sebevražednými dveřmi“ (dveře otevírané dozadu). Je to velké a těžké auto, ideální pro výrazné lowrider úpravy.

Oldsmobile Cutlass

  • Roky výroby: 1964–1977
  • Proč: Cutlass je populární díky své robustní konstrukci a elegantnímu vzhledu. Modely z konce 60. a začátku 70. let jsou často upravovány na lowridery.

Pontiac Grand Prix

  • Roky výroby: 1962–1977
  • Proč: Pontiac Grand Prix nabízí stylový design a robustní podvozek, což z něj dělá skvělý základ pro lowrider úpravy.

Ford Galaxie

  • Roky výroby: 1959–1974
  • Proč: Ford Galaxie je další klasický model, který se hodí k lowrider úpravám díky svému designu a velikosti. Verze z 60. let jsou obzvláště oblíbené.

Chevrolet Caprice

  • Roky výroby: 1965–1976
  • Proč: Chevrolet Caprice má podobnou konstrukci jako Impala, ale je o něco větší, což ho činí ideálním pro ty, kdo chtějí výrazný a prostorný lowrider.

Tyto vozy jsou populární kvůli své konstrukci, stylu a dostupnosti, což je činí ideálními kandidáty pro přeměnu na lowridery.

Ceny jednotlivých úprav

Cena předělání auta na lowrider může značně kolísat v závislosti na několika faktorech, včetně typu a stavu auta, rozsahu úprav, a použitých materiálů a komponentů. Zde je přehled hlavních nákladových položek a přibližných cen, které vám mohou pomoci získat představu o nákladech:

Pořízení automobilu

  • Cena: 110 000 až 330 000 CZK
  • Poznámka: Cena závisí na stavu a modelu vozu. Vyšší ceny mohou být za vozy v lepším stavu nebo raritní modely.

Hydraulický nebo pneumatický systém

  • Cena: 33 000 až 220 000 CZK
  • Poznámka: Cena se liší podle složitosti systému. Základní systémy mohou stát kolem 33 000–66 000 CZK, zatímco pokročilé systémy mohou stát až 220 000 CZK nebo více.

Úprava podvozku a náprav

  • Cena: 22 000 až 110 000 CZK
  • Poznámka: Náklady zahrnují práci a materiál pro snížení podvozku, přizpůsobení náprav a rámu.

Lakování a airbrushing

  • Cena: 44 000 až 220 000 CZK
  • Poznámka: Kvalitní lakování a detailní airbrush design mohou být velmi nákladné. Ceny závisí na složitosti a kvalitě provedení.

Interiérové úpravy

  • Cena: 22 000 až 110 000 CZK
  • Poznámka: Úpravy interiéru zahrnují nové čalounění, volant, audio systémy a další doplňky.

Kola a kování

  • Cena: 11 000 až 44 000 CZK
  • Poznámka: Další úpravy mohou zahrnovat nové kování, kola, pneumatiky nebo jiné detaily.

Práce a instalace

  • Cena: 44 000 až 220 000 CZK
  • Poznámka: Cena za práci závisí na místních sazbách a složitosti úprav. Vyšší náklady mohou zahrnovat specialisty na konkrétní úpravy.

Celkové náklady

  • Přibližně: 220 000 až 1 100 000 CZK nebo více
  • Poznámka: Celkové náklady na přestavbu auta na lowrider mohou být velmi variabilní. Vyšší náklady zahrnují profesionální práci, rozsáhlé úpravy a luxusní materiály.

Při plánování přestavby na lowrider je důležité konzultovat s odborníky a získat několik cenových nabídek, abyste získali lepší představu o celkových nákladech a co všechno je potřeba udělat.

Umělecký a kulturní význam

Kromě technických úprav jsou lowridery často považovány za umělecká díla. Automobily jsou často ručně malované a zdobené složitými vzory, které mohou obsahovat vše od náboženských symbolů po obrazy, které odrážejí kulturní dědictví. Tento umělecký aspekt je důležitý prvek identity pro majitele těchto vozů. Při úpravách se hojně využívá chrom a často se upřednostňuje výrazná okázalost, která dává na odiv bohatství a finanční zázemí.

Moderní vliv

Lowrider kultura se od svého vzniku rozšířila po celém světě a získala si popularitu mimo původní latinskoamerické komunity. Dnes jsou lowrider kluby a srazy populární nejen v USA, ale i v zemích jako Japonsko, Švédsko a Brazílie. Kromě toho lowridery často vystupují ve filmech, hudebních videích a dalších médiích, což dále přispívá k jejich celosvětové popularitě. Hodně populární jsou v rapové komunitě.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články