Pro řidiče Pokuty
🕓 3 min

Pokuta za zimní pneu v létě. Přezouvat, nebo ne?

Existuje pokuta za zimní pneumatiky v létě? A jaká jsou pravidla pro letní přezutí? V článku se podíváme na to, jestli se zimní pneumatiky v létě vyplatí a jak jinak se dá v této oblasti ušetřit.

Obsah: Pokuta za zimní pneu v létě. Přezouvat, nebo ne? Zobrazit

    Letní pneumatiky a předpisy

    Ohledně letních pneumatik panují mezi řidiči mylné informace. Často se setkáte s tvrzením, že se nesmí tzv. dojíždět na zimních a že s 1. dubnem musíte automaticky přezout. Další mylnou informací je, že zimní pneumatika musí mít vždy hloubku 4 mm, i když s ní jezdíte v létě. Kdyby měla jen 3 mm a vy jste na ní v létě dojížděli, porušujete předpisy. Oba případy jsou mylné. Tak si to pojďme uvést na pravou míru.

    • Na zimních pneumatikách můžete jezdit i v létě. Není problém s nimi jezdit i po 1. dubnu, tím spíš, jestli to situace vyžaduje (bydlíte v horské oblasti, jsou stále ranní mrazíky atd.). Důležité je vychytat správné načasování pro přezutí.
    • Hloubka dezénu u pneumatik v létě nemá vrchní hranici, jen nesmí být menší než povolená hloubka dezénu u letních pneumatik, tedy 1,6 mm. Za optimální hloubku se považují 3 mm.

    Zimní pneumatiky se mají používat od 1. listopadu do 31. března. Pravidla upravuje §40a zákona 361/2000 Sb. Více o tom, od kdy platí povinnost jezdit na zimních, najdete v článku Od kdy platí povinnost zimních pneumatik.

    Jestli splníte minimální požadavky na hloubku dezénu, postih vám v ČR nehrozí. To samé ale neplatí v zahraničí. Například při cestě do Itálie byste za zimní pneu v létě mohli dostat pokutu. Od dubna do listopadu se tu na nich jezdit prostě nesmí.

    pokuta za zimní pneumatiky

    Přezouvat, nebo nepřezouvat?

    Spousta řidičů se rozhodne jezdit na zimních pneumatikách i v létě. Zákon se proti tomu nijak nevyslovuje, ale ve finále budete sami proti sobě. S létem totiž přichází vysoké teploty (a jsou rok od roku vyšší), na které je tvrdý materiál letních pneu připravenější. Má lepší přilnavost, nerozhodí ho ani jarní nebo letní déšť a mokrá vozovka.

    Další věc, na kterou byste měli myslet, je brzdná dráha. Na rozpálené vozovce se u zimních pneu výrazně zvyšuje, a to až o pětinu. To kvůli směsi běhounu, která se při vyšších teplotách stává příliš měkkou. Celkově se zhoršuje i ovladatelnost vozu a schopnost manévrovat. Na dlouhé letní výlety byste v zimním přezutí z bezpečnostních důvodů vyrážet neměli.

    Se zimními pneumatikami v létě neušetříte. To je nakonec i hlavní důvod, proč se někteří řidiči rozhodnou nepřezout. A přitom se mýlí – nijak neušetří, spíš naopak. Zimní pneumatiky nejsou na horké teploty a vyhřátou vozovku stavěné, takže se rychle opotřebují. A pozor, spotřebujete i více paliva, zhruba o 0,2 l na 100 km.

    Jsou celoroční pneumatiky chytrou alternativou?

    Jestli bydlíte ve městě a nejezdíte v zimě na dlouhé cesty, zauvažujte nad celoročními pneumatikami. Díky nim ušetříte za servis a druhou sadu, protože nebudete muset každý půl rok měnit přezutí. Pravdou ale je, že nemají takovou výdrž, a proto nejsou vhodné pro každého řidiče.  

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *