Domů » Vozidlo » Provoz vozidla » Pneumatiky » Pokuta za zimní pneu v létě. Přezouvat, nebo ne?

Pokuta za zimní pneu v létě. Přezouvat, nebo ne?

Existuje pokuta za zimní pneumatiky v létě? A jaká jsou pravidla pro letní přezutí? V článku se podíváme na to, jestli se zimní pneumatiky v létě vyplatí a jak jinak se dá v této oblasti ušetřit.

Obsah: Pokuta za zimní pneu v létě. Přezouvat, nebo ne? Zobrazit

    Letní pneumatiky a předpisy

    Ohledně letních pneumatik panují mezi řidiči mylné informace. Často se setkáte s tvrzením, že se nesmí tzv. dojíždět na zimních a že s 1. dubnem musíte automaticky přezout. Další mylnou informací je, že zimní pneumatika musí mít vždy hloubku 4 mm, i když s ní jezdíte v létě. Kdyby měla jen 3 mm a vy jste na ní v létě dojížděli, porušujete předpisy. Oba případy jsou mylné. Tak si to pojďme uvést na pravou míru.

    • Na zimních pneumatikách můžete jezdit i v létě. Není problém s nimi jezdit i po 1. dubnu, tím spíš, jestli to situace vyžaduje (bydlíte v horské oblasti, jsou stále ranní mrazíky atd.). Důležité je vychytat správné načasování pro přezutí.

    • Hloubka dezénu u pneumatik v létě nemá vrchní hranici, jen nesmí být menší než povolená hloubka dezénu u letních pneumatik, tedy 1,6 mm. Za optimální hloubku se považují 3 mm.

    Zimní pneumatiky se mají používat od 1. listopadu do 31. března. Pravidla upravuje §40a zákona 361/2000 Sb. Více o tom, od kdy platí povinnost jezdit na zimních, najdete v článku Od kdy platí povinnost zimních pneumatik.

    Jestli splníte minimální požadavky na hloubku dezénu, postih vám v ČR nehrozí. To samé ale neplatí v zahraničí. Například při cestě do Itálie byste za zimní pneu v létě mohli dostat pokutu. Od dubna do listopadu se tu na nich jezdit prostě nesmí.

    pokuta za zimní pneumatiky

    Přezouvat, nebo nepřezouvat?

    Mnoho řidičů si myslí, že ponecháním zimních pneumatik v létě ušetří čas i peníze. Ve skutečnosti je to ale spíš naopak. Zimní gumy jsou navrženy pro chladné a kluzké podmínky, nikoliv pro rozpálený asfalt. Letní pneumatiky mají tvrdší směs, díky které si lépe poradí s vyššími teplotami, rychlejší jízdou i prudkými přeháňkami.

    Hlavním rizikem je delší brzdná dráha – na rozpálené vozovce může být až o pětinu delší než u letních pneumatik. Zimní směs je při teplu příliš měkká, což zhoršuje stabilitu vozu a výrazně omezuje jeho ovladatelnost. Na delší letní cesty je to zbytečné riziko.

    Další mýtus, který mezi řidiči panuje, je, že zimní pneumatiky v létě pomohou ušetřit. Opak je pravdou – na horké silnici se běhoun rychleji sjíždí a zkracuje se životnost pneumatik. K tomu se přidává i vyšší spotřeba paliva, v průměru o 0,2 litru na 100 km. Na delších trasách už to představuje citelný rozdíl.

    Jízda na zimních pneumatikách v létě tedy nepřináší žádnou skutečnou úsporu. Naopak – zhoršuje bezpečnost, zvyšuje provozní náklady a v konečném důsledku vás může vyjít mnohem dráž, než kdybyste přezuli včas.

    Pokuty na zimní pneumatiky v létě

    Za jízdu na zimních pneumatikách v létě se v České republice pokuta nedává. Zákon nenařizuje, že byste musel mít v letních měsících obuté letní pneu. Povinnost se vztahuje pouze na období od 1. listopadu do 31. března, a to ještě jen tehdy, když je na silnici sníh, led, námraza, nebo když je úsek označen dopravní značkou „zimní výbava“.

    Pokutě se však nevyhnete, pokud jsou pneumatiky v nevyhovujícím stavu – například pokud je hloubka dezénu menší než zákonem stanovený limit, nebo pokud jsou viditelně poškozené. V takovém případě vám policie může uložit pokutu na místě až do výše 2 000 Kč, a pokud by se věc řešila ve správním řízení, může částka vystoupat až na 2 500 Kč.

    Jsou celoroční pneumatiky chytrou alternativou?

    Jestli bydlíte ve městě a nejezdíte v zimě na dlouhé cesty, zauvažujte nad celoročními pneumatikami. Díky nim ušetříte za servis a druhou sadu, protože nebudete muset každý půl rok měnit přezutí. Pravdou ale je, že nemají takovou výdrž, a proto nejsou vhodné pro každého řidiče.  

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *