Pro řidiče
🕓 6 min

Technická kontrola od A do Z. Na tohle pozor!

Vše, co vás o technické kontrole zajímá na jednom místě – včetně toho, kolik stojí. Od měření emisí, přes potřebné dokumenty až po nejčastější problémy na STK. Víme, na co si dát pozor a jak kontrolu absolvovat hladce na první dobrou.

Obsah: Technická kontrola od A do Z. Na tohle pozor! Zobrazit

    Technická kontrola je nezbytná pro zajištění toho, aby se po silnicích pohybovala pouze vozidla v dobrém technickém stavu. Vozidlo, které nesplňuje podmínky technické způsobilosti je nebezpečné. Jízda s takovým vozidlem totiž přímo úměrně zvyšuje riziko dopravní nehody a škod nejen na majetku, ale také na zdraví a životech.

    Evidenční kontrola

    Evidenční kontrola je potřeba při změně majitele, když chcete přepsat vozidlo na nového. Udělají vám ji na stanici technické kontroly, většinou na počkání. Během vaší návštěvy porovnají stav vozidla s údaji v jeho v technickém průkazu. Úkon stojí 300 až 500 Kč.

    Dělá se i tehdy, když si dovezete úplně nové vozidlo ze zahraničí (budete první majitel, do té doby je neježděné). Na evidenčku si nezapomeňte přinést COC list.

    Evidenční kontrola měla platnost pouze 30 dnů. Od března 2023 má evidenční kontrola platnost až 1 rok. To znamená, že je možné si evidenční kontrolu zařídit s předstihem dopředu. Tato novinka platí také zpětně i pro již proběhlé evidenční kontroly. V praxi to znamená, že pokud řidič úspěšně absolvoval evidenční kontrolu v lednu 2023, nově mu platí až do ledna 2024.

    Propadlá technická kontrola

    Hlídejte si datum, kdy je potřeba znovu navštívit STK. Propadlá technická kontrola totiž není žádný žert. U nového auta se provádí poprvé po 4 letech, a potom každé 2 roky.

    Datum, kdy vám STK končí, je napsáno v malém technickém průkazu a na červené nálepce SPZ. V centrálním registru je napsaná platnost na den, takže nespoléhejte na to, že můžete prohlídku absolvovat jakýkoliv den v měsíci. Policisté by vám za to mohli dát pokutu. Termín je zkrátka pevně daný.

    Co hrozí za propadlou STK při kontrole policií? Záleží na stavu auta, situaci a benevolenci policisty.

      • Termín propadlý o pár dní vám vynese blokovou pokutu ve výši 2000 Kč nebo 1500 až 2500 Kč ve správním řízení. Většinou je to bez bodů.

      • V případě, že je vozidlo nezpůsobilé, může vám strážník zakázat pokračování v jízdě. Pokuta dosahuje až 10 tisíc Kč, k tomu 5 trestných bodů a zákaz řízení 6 až 12 měsíců.

    Policista má právo vás rovnou poslat na nejbližší stanici technické kontroly.

    Pokud jste zjistili, že vám STK vypršela, nepanikařte a jednoduše se objednejte. Pamatujte, že na silnici nemáte co dělat, proto se dopravte například na vozíku.

    Technická kontrola

    Kolik stojí STK

      • Okolo 1200 Kč.

      • Nezapomeňte na měření emisí – tedy plus 700 Kč za benzínové a 950 Kč za dieselové motory.

      • Celkem tedy se vším všudy zaplatíte cca 2000 Kč.

    Dovozová STK

    Dovozová STK se týká aut mimo EU a ESVO. Oproti evidenční kontrole si za ni o něco připlatíte. Protokol z dovozové STK je klíčový pro registraci zahraničního vozidla českými úřady.

    Převozní značky

    Převozní značky je potřeba zajistit při převozu koupeného auta ze zahraničí do České republiky. Patří do kategorií registračních značek. Má omezenou platnost, proto je důležité zavčas zařídit řádnou registraci vozidla.

    Kontrola tachometru

    Stáčení tachometru patří k oblíbeným nešvarům podvodníků s auty. Kontrolu tachometru lze udělat například podle VIN kódu. Při STK se stav najetých km zaznamenává, což usnadní celkový přehled.

    Měření emisí

    Měření emisí se provádí na STK a stejně jako daná prohlídka, i emise mají platnost dva roky. Všechny vozy se spalovacími motory je mají povinné. Co všechno budete potřebovat s sebou a co dělat, když auto neprojde, se dočtete v našem článku.

    Co s sebou na STK

    Co všechno potřebujete na STK?

      • osvědčené o emisní kontrole,

      • protokol o měření emisí,

      • protokol o předchozí kontrole (jestli jste STK už absolvovali).

    Problémy na STK

    Jaké jsou nejčastější problémy na STK? Na co si dát pozor?

    Laděný výfuk a STK. Kromě homologace bude techniky zajímat i to, zda váš vytuněný výfuk nedělá příliš velký hluk (od května 2022). Míra hluku se měří pomocí speciálního přístroje – pokud se nevejdete do tabulek, máte smůlu.

    Povinná výbava auta. Další záležitost, přes kterou nejede vlak. Povinnou výbavu musíte mít kompletní. Navíc, často do ní chtějí nahlédnout i samotní policisté během silniční kontroly. Dejte si ji do pořídku. Součástí povinné výbavy je i autolékárnička.

    Dávejte si pozor na kouř z výfuku. Jednak kvůli emisím, ale i proto, že většinou odkazuje na nějakou poruchu uvnitř vašeho miláčka. Technici ji odhalí a je možné, že kvůli ní neprojdete.

    Prasklé čelní sklo je závažná závada, která ohrožuje vás a svým způsobem i ostatní účastníky provozu. Na technické kontrole s ním neprojdete, tak si ho nechte opravit, než se na stanici vydáte. Výjimkou jsou drobné prasklinky, které nebrání ve výhledu a jsou umístěné na specifických místech. Více detailů v článku.

    VIN kód vašeho auta musí souhlasit s čísly, které jsou uvedené v malém i velkém technickém průkazu. VIN číslo „chrání“ auta v případě odcizení a dohledáte díky němu například servisní historii vozidla.

    Další problém na STK nastává v případě, že je něco v nepořádku s geometrií kol. Ta by měla být v top stavu – závisí na tom jízdní vlastnosti, spotřeba paliva a další věci. Na STK se neseřizuje, takže si na to dávejte pozor.    

    Problémy na STK – pneu/kola

    Rozměry kol (ať už používaných nebo nově kupovaných) by měly souhlasit s údaji v technickém průkazu vozidla. Variant velikostí může být víc, ale všechny musí být uvedené v TP. Jinak hrozí, že STK neprojdete. Ohlídejte si značení pneumatik.

    Na kontrolu byste měli dorazit s pneumatikami v dobrém stavu a také s ohledem na to, jaká je roční doba. Víte, kdy přezout pneumatiky? Poradíme v našem článku na blogu.

    A jak je to s podložkami pod kola? Byť oblíbený a atraktivní doplněk, mohou s ním být problémy. Dávejte si pozor na to, abyste koupili podložky s potřebnou homologací, které lze zapsat do velkého technického průkazu. Tohle všechno by vám měl být schopný zařídit samotný prodejce doplňku.

    Ilustrační foto: stksagita.cz a pexels.com

    Picture of Marek Hervíř

    Marek Hervíř

    Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *