Vyplatí se přestavba na LPG? Co o LPG možná nevíte

S přestavbami na LPG se dnes setkáváme téměř denně. Zlaté doby těchto úprav jsou sice za námi, ale i dnes mnohé táhnou. Velkou výhodou je, že přestavba na LPG je možné u jakéhokoliv zážehového motoru. Největšího rozmachu dosáhly přestavby na zkapalněný ropný plyn v Itálii, Holandsku a Polsku. U moderních aut ale již nejsou přestavby tak jednoduché, jak to bylo dříve. Pojďme se tedy na tohle téma podívat důkladněji.

Přestavba na LPG Zobrazit

    Přestavba na LPG a její náročnost podle typu motoru

    V minulosti se přestavovaly hlavně víceválcové motory, u kterých se tak výrazně snížila spotřeba. Jenže dnes v době čtyřválců a tříválců jsou šestiválce omezeným zbožím. Tohle ovšem není jediný problém. Masivně se začalo využívat přímé vstřikování paliva do válců, což není pro využití LPG ideální. Ovšem i s tím si dokážou výrobci těchto systémů poradit a výraznou překážkou tak nejsou. Může se to ale nepříjemně projevit na ceně přestavby na LPG.

    Motory s nepřímým vstřikováním paliva

    Začněme úplně tím nejjednodušším systémem vstřikování paliva. Tím je využití centrálního směšovače, kterým může být karburátor nebo centrální vstřikování benzínu. V tomto případě se využívá destička s otvory, jíž proudí LPG přímo do sání. Množství vstřikovaného plynu záleží na rozhodnutí krokového elektromotoru a řídící jednotky vstřikování. Tento druh vstřikování se již dnes ale moc nepoužívá.

    Nahradil ho totiž systém sekvenčního vstřikování LPG, jelikož je kompatibilní s motory využívající vícebodové vstřikování paliva. To jsou například dobře známé vozy Škoda Fabia s motorem MPI. V reálu to vypadá tak, že každý válec má svůj vlastní vstřikovač ústící do sání. Do sacího potrubí se vyvrtá potřebný otvor a do něj se našroubuje nátrubek se solenoidovým vstřikovačem. Plyn je vstřikován v plynném skupenství.

    Motory s přímým vstřikováním paliva

    Tohle je to netěžší, s čím se firmy zabývající se přestavbami na LPG setkávají. Motory s přímým vstřikováním paliva jsou napříkald FSI, GDI a další. Vstřikovače paliva v tomto případě ústí přímo do spalovacího prostoru a z toho důvodu jsou tepelně zatíženy. Při jízdě na benzín jsou palivem ochlazovány, ale jakmile se přívod paliva uzavře, tak se okamžitě začnou ohřívat. Z toho důvodu dnes existují dvě možnosti:

    • Tou první je vstřikování paliva přímo do sání stejně jako u sekvenčního systému. V tom případě jsou použity vstřikovače a poměr paliva a LPG záleží na typu motoru. Ve většině případů to bývá až 90% LPG.
    • Druhou možností je vstřikování LPG v kapalném skupenství. K tomu se využívají ony benzínové vstřikovače. Tím je docíleno chlazení vstřiků a není tak potřeba využívat vstřikování benzínu.

    Pozor na ventily!

    Je potřeba brát v potaz, že LPG je oproti klasickému palivu suché. Dokáže snížit náklady na cestování, ale může dojít k rychlejšímu opotřebení motoru. Zmínit můžeme opotřebení ventilových sedel, které se postupně zaklepávají do hlavy. Z toho důvodu provoz na LPG vyžaduje častější kontrolu ventilové vůle než při klasickém použití benzínu jako paliva. Jako nejodolnější se ukazují motory s bronzovou sadou sedel ventlů.

    Objem a životnost tlakové nádrže na LPG

    Nejčastěji se setkáme s rezervními nádržemi místo rezervy. Jejich objem se pohybuje mezi 30 až 59 litry a stojí cca 7 500 Kč. Nevýhodou je fakt, že nemáte rezervní kolo. Druhou možností jsou válcové nádrže, které jsou vhodné spíše pro dodávky a americká auta. Jejich objem se pohybuje kolem 45 až 80 litrů. Zabírá ovšem hodně místa. Podle stanoviska Ministerstva dopravy ČR je životnost takové tlakové nádrže 10 let od data výroby. Následně se tato nádrž musí vyměnit za nový odpovídající kousek. Také je potřeba počítat s tím, že jednou ročně či každých 10 000 kilometrů je nutná revize.

    Válcové nádrže na LPG
    Válcové nádrže na LPG

    Na kolik vyjde přestavba na LPG?

    Přesnou cenu vám samozřejmě říct nemůžeme, jelikož se liší podle vozidla, značkou a podobně. Konečnou cenu též výrazně ovlivní počet válců a druh motoru. Krásným příkladem jsou motory s konstrukcí do V, jelikož vyžadují dvě palivové hrazdy a přestavba na LPG je tak dražší než u klasického čtyřválce. U čtyřválcového motoru vychází přestavba na 25 000 až 30 000 Kč. Cena se samozřejmě může dostat výše. U šestiválcového motoru do V se cena zvýší o tisicíkoruny.

    Spotřeba při jízdě na LPG

    Obecně můžeme říct, že je o 10 až 20 procent vyšší, než při jízdě na benzín, ale není to pravidlem. Do rovnice ale musíte započítat také fakt, že litr LPG je o polovinu levnější než benzín. V konečném důsledku je tedy nejdůležitější roční nájezd. Vyplatí se hlavně těm, kteří najezdí ročně alespoň 20 000 kilometrů.

    ŠKODA OCTAVIA 1,0 TSI, 85 kW ŠKODA OCTAVIA 1,0 TSI, 85 kW s přestavbou LPG
    Přibližná pořizovací cena451 000 Kč481 000 Kč
    Kombinovaná spotřeba v litrech na 100 km4,5 l5,2 l
    PalivobenzínLPG
    Přibližná cena paliva32 Kč14 Kč
    Cena za 1 km1,5 Kč0,7 Kč

    Ceny jsou pouze přibližné a konečná cena záviscí na mnoha faktorech.

    Picture of Josef Fencl

    Josef Fencl

    Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *