Vznětový motor – jak funguje, jeho výhody a nejlepší naftové motory

Za mne je vznětový motor jedním z nejlepších vynálezů, které člověk mohl učinit. Dnes se „chrochtákům“, jak se se vznětovým motorům říká zkusíme podívat pod pokličku.

Obsah Zobrazit

    Co je to vznětový motor a jak funguje?

    Vznětový motor je typ motoru fungující na tzv. „vnitřním spalování“. Vnitřní spalování probíhá tím stylem, že do velmi stlačené směsi vzduchu, kdy díky stlačení má vzduch velmi vysokou teplotu a v tomto bodě maximálního stlačení je do této směsy vpraveno palivo „nafta“ pod vysokým tlakem, které se vznítí teplotou vzduchu a dojde k detonaci. Ta má za následek pohyb pístu a vyvolání hybné síly, kdy pak již nastává pouze odsátí „vypouštění“ vyhořelé směsi. Vznětový motor tedy díky svému způsobu vyvolání podmínek, pro detonaci paliva nepotřebuje zapalovací svíčky.

    Fáze průběhu vznětového motoru

    1. Nasátí vzduchu
    2. Stlačení vzduchu a vstříknutí paliva
    3. Detonace, kdy vzniká pohyb pístu
    4. Vyloučení vyhořelé směsi

    Výhody vznětového motoru?

    Diesel zvládá větší zatížení, proto tyto motory nalezneme třeba v tahačích, ale i ve výše zmíněných lodích. Dále je většinou schopen pracovat s menší spotřebou paliva než benzínový motor. Obecně lze také říci, že vznětový motor má větší životnost a lépe zabírá v nižších otáčkách.

    Nevýhody vznětového motoru

    Nevýhodou je možnost dražších poruch. Neprospívají mu krátké cesty a déle se zahřívá. Starší diesely jsou podstatně hlučnější než motory benzínové. U nových vozů bych řekl, že je to mnohem lepší díky novým technologiím odhlučnění. Obvykle je navíc pořizovací cena motoru vznětového vyšší, než benzínového.

    Nejčastější poruchy vznětových motorů

    I diesely mají své neduhy, které je trápí a nejspíše nás za svoji životnost nemynou.

    • Ucpávání EGR
    • Selhání vstřikovačů
    • Selhání vysokotlakého čerpadla
    • Porucha turbodmychadla
    • Závady spojené s DPF filtry

    Jedny z nejlepších vznětových motorů

    Dieselových motorů bylo vyrobeno spousta a mnoho automobilek má vždy své modifikace a vylepšení. My se koukneme na takové etalony ve spolehlivosti, bohužel nedá se tvrdit, že by na nich zub času nezahlodal a  je třeba počítat, že i ony už mohou mít své nejlepší roky za sebou.

    • Audi – 2.5 Tdi 103 kW V5
    • Volkswagen – 1.9 tdi 66 kW
    • Mercedes-benz – 2.7 cdi 120 kW
    • Alfa Romeo/Fiat – 1.9 jtd 88 kW 8v CR
    • Volkswagen – 1.9d  47 kW
    • Renault – 2.0 dci 110 kW (Laguna 3)
    • Volkswagen 1.9 tdi PD 77 kW 8v
    • Mercedes-Benz – komůrkový diesel
    • Ford – 1.8 Tddi 66 kW
    • Peugeot/Citroen – 2.0Hdi 80 kW 8v
    • BMW – 330d 130 kW V6

    Dalo by se rozhodně pokračovat dále a dále a každý má své preference, já osobně vypsal motory s kterými mám sám zkušenosti a v mém okolí jezdí po dekádu let. Někdo by mohl oponovat a doplňovat, nebo namítat, že právě mu se daný motor pokazil a kazí se a i to je pravdou. Zkrátka někdy člověk nemusí mít na motor štěstí a jindy zase zradí servis. Obecně však jde tvrdit, že tyto velikáni zvládly pořádné porce kilometrů a stále žijí.

    Historie vznětového motoru – Rudolf Diesel

    Pan Rudolf Diesel je otcem vznětového motoru. To on roku 1897 vynalezl svůj „dieselový motor“ a nesmazatelně se zapsal do historie vědy a techniky. Jeho motory pohánějí nejen vozy, ale i lokomotivy, lodě, těžkou techniku a spousty dalších strojů. Tento člověk nepochybně změnil celý svět.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *