Olej je zásadní pro správnou funkci motorového ústrojí, proto jeho výměnu nepodceňujme a dodržujme nařízení výrobců.
Zadření pístů a válců
Písty i válce se pohybují a potřebují být mazány. Pokud i zde dojde k zanedbání mazání, či špatné funkci mazání, tak nastává zadření. Dalším důvodem zadření může být prasklý či opotřebený pístní kroužek. Píst musí mít určité vůle, které pokud se zvýší, píst se začne viklat a tím může dojít k jeho zaseknutí. Dalším důvodem zadření pístů může být selhání chladícího okruhu, dlouhé přetížení motoru, nadměrné zatížení motoru, který nebyl ještě zaběhnutý.
Selhání olejového čerpadla
Selháním olejového čerpadla dojde ke snížení tlaku oleje a olej se tak nedostává na potřebná místa. Dojde k rozsvícení olejničky na palubní desce , kdy při selhávání může dojít k jejímu problikávání, to je způsobeno snížením jeho tlaku.
Častým důvodem poruchy čerpadla je zanesení jeho síta nečistotami, které se nachází v olejové vaně. Dalším důvodem je zkrátka stáří a jeho opotřebení, kdy již není schopné plnit svoji funkci. Čerpadlo může selhat i kvůli snížení hladiny oleje, kdy dojde k jeho přehřátí.
Například koncernový motor 1.4 16V s výkonem 55 kW byl hojně montován například do Volkswagenu Golf 4. generace. Zde je kontrolka oleje softwarově upravená, aby neproblikávala. Navíc je zde problém právě s olejovými čerpadly, které se čas od času musí vyměnit nebo zkrátka přestane fungovat. Kvůli výše zmíněné softwarové úpravě nepoznáme moment, kdy čerpadlo selhává a v momentě, kdy se nám ona kontrolka rozsvítí bývá již pozdě a vůz je nekompromisně zadřen na klice.
Ucpání olejových kanálů
V útrobách motoru se nacházejí olejové kanály, které se mohou ucpat. To má za následek ne proudění oleje, což vede k zadření motoru.
Zadření dvoutaktního motoru
To je častým jevem u zahradní techniky, nebo starých motocyklů, které mají dvoutaktní motor. Ten k tomu, aby byl správně mazán, potřebuje ředit palivo dvoutaktním olejem, protože nemá samostatný mazací okruh, a proto je závislý na mazání palivem. Pokud zapomene tuto přísadu do paliva přidat, tak dojde k zadření motoru.
Ředění oleje palivem
Pokud dojde k ředění oleje palivem u čtyřtaktního motoru nastává problém. V takovém případě dojde k ztrátě viskozity oleje a dochází ke zvýšení tření, které může vyústit k zadření motoru. Tento jev mají často na vině pístní kroužky. Má to za následek přibývání oleje. Tuto závadu můžeme odhalit především u benzinových motorů přičichnutím si k olejové náplni vozu, nebo očicháním ventilového víka po odšroubování jeho víčka. S tímto problémem jsou opět proslulé motory HTP. Horší je pronikání benzínu, neboť benzín zkrátka odmašťuje a tím narušuje funkci oleje. Nafta naopak olej ředí a tím mění jeho viskozitu.
Selhání okruhu chlazení
Jak jsme již naťukli výše, chlazení je také důležité. Pokud nám selže chlazení a my tzv. vůz „uvaříme“ může dojít ke kroucení hlavy válců a také zadření. Přehřátí motoru se projeví vystoupením teploty do rudých hodnot na jejím ukazateli, či upozorněním na palubním počítači. V tomto případě bychom měli okamžitě zastavit a dále motor nenamáhat.
Spadnutí cizího předmětu
Pokud nám do motoru něco spadne a dostane se do prostoru válců, je to špatné. Cizí předmět se může v motoru zapříčit, či se tam přidřít a tím zadře celý motor.
Ještě bych dodal, že zadřít nebo zadření motoru může proběhnout mnoha způsoby a jeho příčin je několik. Z 80% si však troufnu říci, že za tento problém většinou může samotný uživatel.
Motor je složen z několika pohyblivých částí, kde navazuje jedna na druhou. Měli bychom tedy pečovat o ústrojí, jako celek a přistupovat k němu zodpovědně.
Vyplatí se oprava zadřeného motoru?
To je vždy na pováženou. Mnohdy u starších ojetin cena mnohonásobně přesáhne cenu vozu. Obecně platí, že ceny opravy zadřených motorů startují kolem cenovky 35 000 Kč a výše. Mnoho z domácích kutilů si navíc není schopna tuto opravu provést doma sami. Jinou variantou je sehnat druhý motor. U většiny motorů však nevíme, v jakém jsou stavu, a proto je to vždy taková sázka do loterie. Je to ovšem levnější varianta než se pouštět do generální opravy motoru , nebo koupit motor zcela nový.
Cena opravy zadřeného motoru
Ceny oprav se hodně různí, ale zkusíme si zhruba nastřelit cifry, alespoň materiálu například na vůz Škoda Octavia 2 1.9 TDI 77 kW PD BXE:
Rovnání, odmaštění a otlakování hlavy 8 ventil cca 3 500 Kč
Broušení a měření klikové hřídele cca 3 500 Kč
Vyvložkování válců a oprava bloku motoru cca od 4 500 Kč
Repasovaný polomotor 1.9 tdi 77Kw BXE se dá koupit od 35 000 po 80 000 Kč
Vačková hřídel cca od 2 500 Kč
Ložiska vačkové hřídele cca 500 Kč
Sada rozvodového řemene a vodní pumpy cca 2 400 Kč
Sada šroubů hlavy cca 400 Kč
Hlava válců cca 13 000 Kč
Olejové čerpadlo včetně řetězu a napínáku cca 2 200 Kč
Ložiska klikové hřídele cca 900 Kč
Šrouby klikové hřídele cca 800 Kč
Těsnící kroužek klikové hřídele cca 150 Kč
Píst cca 2 200 Kč/ks
Sada pístních kroužků cca 300 Kč/ 1 válec
Toto je alespoň hrubý nástřel motorových součástí. Samozřejmě je další věcí připočtení těsnění, šroubů a dalšího materiálu. Dost drahá je samozřejmě i cena práce, protože se jedná o specializovanou a časově náročnou opravu.
Jak předejít zadření motoru?
Měňte olej a používejte správnou specifikaci i viskozitu. Vozte sebou náhradní olej a zkontrolujte hladinu oleje. Stejně tak měňte i filtry.
Jednou za čas zkontrolujte tlak oleje.
Poslouchejte motor a při nepříjemných nebo nepatřičných zvucích navštivte servis.
Zkontrolujte hladinu chladící kapaliny a měňte vodní pumpu.
Netlačte na studený motor. Nechejte motor zahřát na provozní teploty a pak až razantněji zrychlujte a dávkujte výkon. Stejně tak nechávejte motor po ostré jízdě dochladit.
Nechávejte vůz čas od času zkontrolovat s ohledem na různé úniky a načtení závad.
To je alespoň malý výčet toho čím můžeme našemu motoru pomoci k delší životnosti.