Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Co je to žárový motor, jak funguje a proč se již nevyužívá?

Co je to žárový motor, jak funguje a proč se již nevyužívá?

0

Psal se rok 1886, kdy světlo světa spatřil prototyp prvního žárového motoru. Co je tento druh motoru zač, co má a nemá společného s ostatními motory? Dnes si o tom zkusíme něco říci.

Co je to žárový motor, jak funguje a proč se již nevyužívá?

Co je to žárový motor?

Žárový motor je druh motoru s žárovou hlavou, nebo vložkou. Někdy také zvaný, jako nízkotlaký, středotlaký motor. Jeho konstrukce i princip práce jsou blízké vznětovému motoru s nepřímým vstřikováním. Funguje tak, že za studena je vzduch rozehřátý v žárové hlavě, vložce, která je propojena kanálem s prostorem válce. Tento zahřátý vzduch se díky předehřevu dokáže pak vznítit ve válci a po zahřátí již může fungovat, bez předehřátí. Tento motor může být dvoudobý i čtyřdobý.

Proč se nepoužívá?

Důvodem proč se již žárové motory nepoužívají, je rozvoj vznětových motorů, které dokázaly nabídnout lepší výkon i menší konstrukce. Žárový motor byl však nejspíše inspirací pro slavný dieselový motor.

Z čeho se skládá žárový motor?

Skladba žárového motoru je následující:

  • žárová hlava, žárová vložka,
  • válec,
  • píst,
  • kliková hřídel.

Typy žárového motoru

Nízkotlaký

Nízkotlaký žárový motor používal žárovou vložku místo žárové komory, hlavní rozdíl pak byl ten, že nízkotlaký motor potřeboval externí zdroj tepla i po zahřátí motoru.

Středotlaký

Středotlaký motor používal žárovou hlavu a po jeho zahřátí, již nebylo nutné mít externí zdroj tepla a vystačil si pouze s kumulovaným teplem z předešlých detonací.

Výhody i nevýhody žárového motoru

Jak pracoval žárový motor?

Žárový motor pracoval podobně, jako vznětový, což zaznělo výše.

V první fázi stlačil vzduch, kdy zvýšil jeho teplotu, neměl však dostatečnou kompresi a tak si pomohl ohřátým vzduchem ze žárové komůrky, čili použil při stlačení jak vzduch zvenčí, tak ze žárové komůrky. Během sání bylo již vstříknuto palivo, to je důvod kvůli vstřikovacímu zařízení s menším tlakem.

Následně došlo ke stlačení celé směsi a výbuchu.

Pokud motor, již běžel a mírně se zahřál, nebylo, již třeba externího zdroje pro žárovou hlavu, ale teplo z předešlých detonací, se již ukládalo do žárových komůrek, kdy toto nahromaděné teplo pomáhalo se zapálením směsi. Zde pak záleželo, zda byl motor nízkotlaký nebo středotlaký.

Náhledový obrázek: By Jozg44 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články