Alternátor je nedílnou součástí každého automobilu a hraje klíčovou roli při dobíjení baterie a dodávání elektřiny různým elektrickým komponentům ve vozidle. Nicméně se stává, že po čase alternátor odejde. V tomto článku se proto podíváme na to, jak nefunkční alternátor může každý jednoduše poznat, nebo zda se vyplatí jeho oprava.
Alternátor je elektrický generátor, který přeměňuje mechanickou energii, jež získává z motoru, na elektrickou energii. Takto získaná energie je následně používána k dobíjení baterie a napájení elektrických komponentů ve vozidle, jako jsou světla, klimatizace nebo třeba rádio. Alternátor je tedy nezbytnou součástí každého vozidla, bez kterého by si řidič neuměl své auto ani představit.
Jak poznat, že alternátor nedobíjí?
Existuje několik možností, jak zjistit, že ve vozidle je s alternátorem problém. Nyní si jednotlivé varianty projdeme:
- Svítící kontrolka dobíjení. Pokud na palubní desce svítí kontrolka dobíjení, může to být jedna z možných známek problému s alternátorem.
- Potíže s elektrickými komponenty. Když se začnou objevovat problémy s elektrickými komponenty, jako jsou světla, může to být způsobeno i nedostatečným dobíjení alternátoru.
- Zvuky z alternátoru: Pokud slyšíte neobvyklé zvuky, jako vrzání nebo pískání, může to také naznačovat problém s alternátorem.
- Problémy při startování: Alternátor je také zodpovědný za zajištění energie potřebné pro startování motoru. Pokud je alternátor v havarijním stavu, může to mít za následek potíže při startování vozidla.
Jak změřit napětí alternátoru bez demontáže?
Měření alternátoru vyžaduje použití multimetru. Ačkoliv se na to první pohled může jevit složitě, opak je pravdou. Stačí následovat základní kroky, které si v tomto článku také projdeme. Postupovat budeme stejně jako při měření napětí samotné autobaterie.
Za pomoci multimetru změříme napětí baterie vozu na vypnutém motoru, kdy by měla být hodnota baterie kolem 12,5V plus mínus dvě desetiny V.
Dále provedeme stejné měření s nastartovaným motorem, doporučuji však vypnout všechny prvky výbavy včetně světel, abychom dostali hodnoty co nejpřesnější. Nyní bychom měli vidět napětí mezi 13,8V až po 14,5V. Pokud se nám hodnoty nezvýší je zjevné, že alternátor neplní svoji dobíjecí funkci. Pozor poškozený alternátor nám může i baterii přebíjet, což je také špatné a tímto způsobem nám baterii zničí. Rozsahy napětí mohou být různé, vždy bychom měli postupovat dle dílenské příručky, či knížky o vozidle, abychom měli srovnatelné hodnoty.
Zátěžový test
Zde postupujeme, jako u předchozího testu se zapnutým motorem, jen nyní zapneme všechno vybavení vozu, jak to multimediální, tak klimatizaci, světla, vyhřívání sedadel, atd. Nyní by nám mělo napětí o něco klesnou, ne však pod hodnotu 13,8V zde opět doporučuji parametry kontrolovat v příručce k vozu.
Multimetr by měl ukazovat napětí kolem 13,5 až 14,5V. Pokud ukazuje nižší hodnotu, může to znamenat problém s alternátorem, což můžete následně řešit sami, nebo s odborníkem.
Jak změřit napětí demontovaného alternátoru?
Na testování alternátoru je zapotřebí multimetru.
Test alternátoru mimo vozidlo
Nyní opět použijeme multimetr k proměření následujících hodnot. Je třeba mít ponětí o součástech alternátoru, abychom byly schopni dopídit se hodnot, proto je tento způsob měření složitější a je zapotřebí určitých znalostí.
Rozebrání alternátoru
Nejprve sejmeme volnoběžku alternátoru, kdy na sundání volnoběžky je mnohdy potřeba speciální klíč. Po té sejmeme obal spolu s uhlíkovými kartáči. Nyní dostaneme přístup k uhlíkům. Zkontrolujeme jejich délku a zda se vracejí. Tato část lze vyměnit vcelku levně a dobře. Jako poslední část odstraníme stator a rotor, kdy dostaneme přístup k vinutí.
Vinutí rotoru
Vinutí odporu by mělo vykazovat hodnoty v rozmezí 2,4-5,1 Ohm. Pokud zde nenaměříme žádný odpor, značí to vadné vinutí. Dále odpor do 2,3 Ohm naznačuje zkrat mezi jednotlivými smyčkami vinutí. Hodnota překračující 5,1 Ohm znamená, že vinutí není zajištěno.
Proměření vinutí
Nyní můžeme průběžně proměřit vinutí, zda v něm nenaměříme zkrat, nebo poškození.
Odpor usměrňovače
Dále bychom měli proměřit odpor usměrňovače. Tento odpor se liší dle výrobců, proto abychom se dobrali správné hodnoty, musíme znát referenční hodnotu výrobce.
Po těchto testech můžeme zdárně usoudit, jaká část našeho alternátoru je vadná. upozorňuji, že pro zjištění těchto hodnot i jejich výměnu je třeba určitých elektro zkušeností, proto oprava alternátoru není pro každého.
Příčiny vadného alternátoru
Jaké jsou nejčastější příčiny vadného alternátoru?
- Opotřebené uhlíkové kartáče,
- opotřebovaný hnací řemen alternátoru,
- zablokovaná ložiska,
- vypálené diody alternátoru,
- zkrat ve vinutí rotoru nebo statoru,
- selhání relé regulátoru.
Jak vyměnit alternátor?
Výměna alternátoru může být složitější úkol a vyžaduje znalosti o motorovém prostoru a elektrickém systému vozidla. Doporučuje se, aby každý řidič se s tímto problémem raději obrátil na svůj oblíbený odborný servis, kde mu s výměnou alternátoru rádi pomohou.
Pokud byste se přeci jen do výměny alternátoru rozhodli jít sami, představíme si v tomto článku obecný postup, jak na to.
- Odpojte baterii. Začněte odpojením kladného a následně záporného pólu baterie.
- Odstraňte všechny součásti, které brání přístupu k alternátoru, včetně řemínků a montážního materiálu.
- Odeberte starý alternátor. Odpojte elektrické kabely od alternátoru a odeberte ho z motorového prostoru.
- Nainstalujte nový alternátor.
- Dejte zpět do motorového prostoru všechny odstraněné součásti a další komponenty.
- Nakonec připojte kladný a záporný pól baterie a máte hotovo. Nový alternátor je na místě a vaše auto s ním může opět šlapat jako hodinky.
Repas alternátoru. Vyplatí se vůbec?
V době vysoké inflace každý řidič zvažuje možnosti, jak alternátor co možná nejlevněji nahodit zpět do provozu. Pro některé situace platí, že repas alternátoru může být výhodnější než nákup nového dílu.
Repas obvykle zahrnuje výměnu opotřebovaných součástí, jako jsou třeba stator nebo regulátor. Je to vhodné, pokud je jádro alternátoru stále v dobrém stavu. Repas může být levnější varianta než nákup úplně nového alternátoru, ale závisí to na ceně náhradních dílů a ceně práce.
Pokud byste se však do repasu alternátoru pustili jako řidiči a vlastníci vozu sami, mohli byste ušetřit i nemalé finanční prostředky.
Cena výměny, nového dílu i repasu
Cena výměny alternátoru, nového dílu nebo repase závisí na značce vozidla, modelu a místě, kde je práce prováděna.
Nový alternátor může stát od několika set do několika tisíc až desítek tisíc korun. Např. na vozidlo Škoda Octavia 2. generace 1.9 TDI se cena pohybuje mezi 4 000 až 8 000 Kč. Doporučujeme současně s výměnou nového alternátoru vyměnit také klínový řemen a regulátor. Cena za práci bude záležet na tom, kdo práci vykoná, můžete počítat s odhadovanou náročností cca 2-4 hodiny.
Repas může být cenově výhodnější, vždy ale záleží na rozsahu oprav. Cena práce za výměnu nebo repasi alternátoru také závisí na cenách, lokalitě a konkrétní dílně, kterou zvolíte. Orientačně se cena na repasu na vozidlo Škoda Octavia 2. generace 1.9 TDI může pohybovat kolem 2 000 až 4 000 Kč. Musíte však připočíst náklady na vyndání a zpětné montáže do vozidla.