Železniční přejezdy: Rychlost, pokuty, dopravní značky, krizové situace a správné chování

Železniční přejezdy patří mezi nejrizikovější místa na silnicích, a proto je nezbytné mít jasnou představu o pravidlech, jak bezpečně přejíždět. Nesprávné chování na těchto místech může mít fatální následky, které zahrnují nejen vysoké pokuty, ale především ohrožení životů a zdraví všech účastníků silničního provozu. V tomto článku se zaměříme na klíčová pravidla, maximální povolenou rychlost, možné pokuty a dopravní značky související s železničními přejezdy. Také dáme doporučení, jak se bezpečně chovat v různých situacích, abyste minimalizovali riziko nehod a zajistili si bezpečný průjezd.

Obsah Zobrazit

    Právní úprava a povinnosti na železničních přejezdech

    Pravidla chování na železničních přejezdech jsou stanovena v zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Ve vztahu k železničním přejezdům se v paragrafu 28 a 29 tohoto zákona nacházejí specifické normy, které by měl každý řidič důsledně dodržovat.

    Paragraf 28 zákona stanovuje jasná pravidla týkající se maximální rychlosti při přejíždění železničních přejezdu. V případě přejezdu vybaveného světelnou signalizací, kde bliká bílé světlo, můžete jet maximální rychlostí 50 km/h. Pokud však světelná signalizace nebliká, musíte zpomalit na maximálně 30 km/h. Důležité je, že tuto sníženou rychlost byste měli nastavit již 50 metrů před samotným přejezdem.

    Paragraf 29 stanovuje pravidla týkající se povinností řidičů při přiblížení se k železničnímu přejezdu. Tento paragraf jasně specifikuje, v jakých situacích je zakázáno vjíždět na železniční přejezd. Dále upozorňuje, že řidiči jsou povinni vždy zkontrolovat, zda se k přejezdu neblíží vlak, a v případě značení „STOP“ zastavit a pečlivě vyhodnotit situaci. Dodržování těchto předpisů je klíčové pro zajištění bezpečnosti na železničních přejezdech a prevenci tragických nehod.

    Citace zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. 

    Železniční přejezd § 28

    (1) Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.

    (2) Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst. 2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.

    (3) Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km.h-1. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km.h-1. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.

    (4) Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať,17) a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.

    (5) Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.

    Železniční přejezd § 29

    (1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,

    a) je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,

    b) je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,

    c) sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,

    d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,

    e) dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem,

    f) nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.

    (2) V případech uvedených v odstavci 1 písm. a), b) a c) smí řidič vjíždět na železniční přejezd pouze tehdy, jestliže před železničním přejezdem dostal od pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy11) k jízdě přes železniční přejezd ústní souhlas. V tomto případě je řidič povinen řídit se při jízdě přes železniční přejezd pokyny pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy. Pověřený zaměstnanec provozovatele dráhy je povinen se na požádání řidiče prokázat platným pověřením provozovatele dráhy.

    Maximální rychlost na železničních přejezdech

    Rychlost jízdy na železničních přejezdech je omezena z důvodu zvýšení bezpečnosti a lepšího přehledu nad situací. Ve vzdálenosti 50 metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění je maximální povolená rychlost stanovena na 30 km/h. Toto omezení platí bez ohledu na to, zda se nacházíte v obci nebo mimo ni.

    V případě, že svítí přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, může být povolená rychlost zvýšena na maximálně 50 km/h.

    Proč je tato rychlost tak nízká?

    Důvodem je především možnost rychle zastavit v případě potřeby. Tato rychlost umožňuje dostatečnou kontrolu nad vozidlem a zajišťuje včasné zastavení v případě, že se objeví vlak. V blízkosti přejezdu by měl řidič zpomalit, i když jsou závory zvednuté a světelná signalizace nebliká, protože stále může dojít k nečekané situaci, jako je porucha signalizace.

    Při přejezdu je také nutné vzít v úvahu stav vozovky, viditelnost a povětrnostní podmínky. Při špatné viditelnosti, dešti nebo mlze by měl řidič zpomalit ještě více, aby měl dostatek času na případné manévry.

    Řazení vozidel před železničním přejezdem

    Před železničním přejezdem je klíčové také dodržovat správné pořadí a chování vozidel. Vozidla by se měla řadit za sebe v pořadí, v jakém přijela. Je důležité mít na paměti, že na přejezdu by se měla auta pohybovat v jednom jízdním pruhu, pokud nejde o souběžnou jízdu nebo situaci na silnici se dvěma nebo více jízdními pruhy ve stejném směru.

    To znamená, že každý řidič by měl být trpělivý a čekat na svou řadu. Před přejezdem se tedy nevydávejte do „závodu“, abyste se nedostali do nebezpečné situace. 

    Pokuty za přestupky na železničních přejezdech

    Nedodržování pravidel na železničních přejezdech je považováno za velmi závažný přestupek, který může mít fatální následky. Nejenže tím ohrožujete vlastní život, ale také životy ostatních účastníků silničního provozu. Pokuty za takové přestupky mohou dosahovat vysokých částek a jsou spojeny s dalšími sankcemi, které mohou významně ovlivnit vaši možnost řídit.

    Vjezd na železniční přejezd při nerespektování červeného signálu nebo spuštěných závor: Pokud řidič vjede na železniční přejezd, když je rozsvícené červené světlo nebo jsou spuštěné závory, může mu být udělena pokuta v rozmezí od 4 500 do 5 000 Kč, a to přímo na místě. Kromě této pokuty mu může být nařízen zákaz řízení na dobu jednoho až šesti měsíců. V rámci bodového systému mu bude přiděleno 6 bodů. Pokud je pokuta postoupena do správního řízení, může se její výše pohybovat od 7 000 do 25 000 Kč.

    Jak se správně chovat na železničním přejezdu?

    Správné chování na železničních přejezdech je klíčové pro zajištění bezpečnosti všech účastníků silničního provozu. Přesné znění pravidel týkajících se jízdy přes železniční přejezdy naleznete v zákoně č. 361/2000 Sb., tedy v zákoně o provozu na pozemních komunikacích.

    I v situacích, kdy je signální zařízení nebo závory spuštěné, je důležité dodržovat následující základní doporučení:

    1. Dodržujte rychlostní omezení: Před každým železničním přejezdem snižte rychlost. I když přejezd vypadá prázdný, rychlostní omezení je stanoveno tak, aby vám poskytlo dostatek času na reakci.
    2. Respektujte světelnou signalizaci: Blikající červené světlo signalizuje, že se vlak blíží. I když vlak nevidíte, nikdy nevjíždějte na přejezd, pokud signalizace bliká. Světelná signalizace je propojena s pohybem vlaků na trati a je tedy vždy aktuální.
    3. Nikdy neobjíždějte spuštěné závory: Objíždění závor je nejen nelegální, ale také extrémně nebezpečné. Závory se mohou kdykoli spustit a vlak může přijet rychleji, než očekáváte. Objíždění závor je jedním z nejčastějších důvodů smrtelných nehod na železničních přejezdech.
    4. Při zastavení u stopky vždy zkontrolujte obě strany: I pokud je přejezd označen stopkou, ale chybí závory, musíte zastavit a důkladně se rozhlédnout. Přehlédnutí blížícího se vlaku může mít fatální následky.
    Železniční přejezd rychlosti

    Co dělat při uvíznutí na železničním přejezdu?

    Před uzavřením závor máte průměrně 15 sekund do příjezdu vlaku. Je tedy zásadní jednat rychle a rozhodně, bez paniky!

    • Nadzdvihnutí závor: Tuto možnost může využít pouze spolujezdec, protože řidič by se nemusel stihnout vrátit a odjet včas.
    • Podjetí závor: Závora se obvykle automaticky nadzvedne, což vám umožní bezpečně projet.
    • Prolomení závor: Pokud je vaše vozidlo vyšší a závora se nedá nadzvednout, můžete ji pomalu prorazit. Stačí do ní jemně najet, aniž byste zastavili. Závory jsou konstruovány tak, aby to zvládly, a většinou způsobí jen malé škrábance na vozidle – což je v porovnání s nebezpečím rozjetého vlaku zanedbatelné.

    Dopravní značky u železničních přejezdů

    Na železniční přejezdy upozorňují specifické dopravní značky, které řidiče informují o blízkosti přejezdu a nutnosti přizpůsobit jízdu. Tyto značky je důležité znát a respektovat.

    Železniční přejezd se závorami

    Dopravní značka Železniční přejezd se závorami signalizuje železniční přejezd chráněný závorami. Jakmile jsou závory spuštěny, je striktně zakázáno vjíždět na přejezd nebo ho přecházet. 

    Železniční přejezd bez závor

    Tato dopravní značka Železniční přejezd bez závor upozorňuje na železniční přejezd, kde nejsou instalovány závory. Před vstupem nebo vjezdem na tento přejezd je nezbytné se několikrát pečlivě rozhlédnout, abychom zjistili, zda se k přejezdu blíží vlak. Bezpečnost je vždy na prvním místě!

    Výstražný kříž pro železniční přejezd jednokolejný

    Tato dopravní značka Výstražný kříž pro železniční přejezd jednokolejný se nachází u přejezdu, kde motorista přejíždí pouze jedny koleje. Upozorňuje na nutnost zvýšené opatrnosti, protože je třeba věnovat pozornost pouze jedné dráze, na které se může objevit přijíždějící vlak.

    Výstražný kříž pro železniční přejezd vícekolejný

    Tato dopravní značka Výstražný kříž pro železniční přejezd vícekolejný je umístěna u přejezdu, kde motorista přejíždí přes dvě a více kolejí. Varuje před možností, že se na kterékoliv z těchto kolejí může objevit vlak, a vyžaduje zvýšenou pozornost a opatrnost při přechodu.

    Návěstní desky před přejezdem

    Před železničními přejezdy jsou umístěny návěstní desky, které informují řidiče o vzdálenosti k samotnému přejezdu. Každý přejezd je označen třemi návěstními deskami: první s třemi červenými pruhy (240 metrů), druhá se dvěma pruhy (160 metrů) a třetí s jedním pruhem (80 metrů). Každý pruh představuje vzdálenost 80 metrů a slouží k tomu, aby řidiči měli dostatek času na reakci.

    Jaké nebezpečné situace na železničních přejezdech vás mohou potkat?

    Železniční přejezdy představují potenciálně nebezpečná místa, kde se mohou vyskytnout různé situace ohrožující bezpečnost. Zde jsou některé z nejčastějších nebezpečných situací, na které byste měli být připraveni:

    • Jedním z největších nepřátel bezpečné jízdy jsou nepozornost a únava. Tyto faktory mohou snadno vést k přehlédnutí důležitých signálů. Pamatujte, že pokud dojde k nehodě s vlakem, pro vaše vozidlo to znamená vždy fatální výsledek. Proto je klíčové být při řízení plně soustředění a odpočatí.
    • Když slunce svítí přímo do očí, může to oslabit vaši schopnost vnímat blikající červená světla. V takových chvílích je lepší zastavit před přejezdem a důkladně se rozhlédnout, než riskovat možnou srážku. 
    • Pokud jsou závory zvednuté, ale červená světla stále blikají, rozhodně nevjíždějte na přejezd. Tato signalizace jasně naznačuje, že situace je stále nebezpečná a vlak může být blízko. 
    • Na přejezdech, kde chybí závory a světelná signalizace, buďte extra opatrní. Vlak při příjezdu musí houkat, takže byste měli ztlumit rádio a otevřít okno, abyste lépe slyšeli. Před přejezdem se zastavte a pořádně se rozhlédněte, zda je bezpečné pokračovat.
    • Pokud vám ve výhledu na přejezd brání vzrostlé keře nebo budovy, vždy zastavte a důkladně se rozhlédněte. Pokud je ve vozidle více lidí, může být užitečné, když jeden z pasažérů vystoupí a situaci zkontroluje.

    Statistiky nehod na železničních přejezdech

    Podle statistik jsou železniční přejezdy stále místem častých dopravních nehod, i když se jejich počet postupně snižuje díky lepší osvětě a technickým opatřením, jako jsou kamery a modernizované signalizační systémy. Nehody na přejezdech bývají často vážné a mají tragické následky, protože se jedná o srážku s vlakem, který má podstatně vyšší hmotnost a rychlost než osobní automobil.

    Zajímavým faktem je, že většina nehod se děje na přejezdech bez závor, kde řidiči častěji nedodržují pravidla a nevěnují pozornost výstražným signálům.

    Picture of Martina Poláková

    Martina Poláková

    Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *