Autosalony
🕓 9 min

7 chuťovek z autosalonu v Ženevě

I v roce 2018 se konal jeden z nejvýznamnějších autosalonů na světě. Jeho první ročník proběhl už v roce 1905. Doba, po kterou se tato tradice udržela, svědčí o tom, že se jedná o kvalitní navštěvovaný podnik, na kterém mohou automobilky ukázat modely nové či faceliftované. Řeč je samozřejmě o autosalonu v Ženevě. Ten každoročně navštěvují stovky tisíc lidí.

Stovky značek pro statisíce lidí

Tak obrovská výstava samozřejmě potřebuje i obrovské prostory. Ty nabízí jedno z největších výstavišť na světě s názvem Palexpo. Na jeho ploše v době výstavy své ukázkové kousky vystavuje několik stovek vystavujících. Tento rok zde byly mezi 6. a 18. březnem. Oficiální návštěvní dny pro veřejnost byly až od 8. března, jelikož první dva dny byla výstava pouze pro veřejnost odbornou.

Pokud si akci příští rok nechcete nechat ujít, tak autem je to z Prahy kolem tisíce kilometrů. Nebo můžete pohodlněji letadlem. Vstupné na autosalon je velice lidové, a činí 350 Kč. Pojďme se ale podívat na pár důvodů, proč byste si tuto výstavu neměli nechat ujít.

V tomto článku se můžete podívat na 7 modelů, které vás možná přesvědčí o správnosti rozhodnutí vydat se do Ženevy. Postupně zde najdete Ferrari 488 Pista, Porsche GT3 RS, Hyundai na elektřinu, Peugeot Rifter 4×4, Škodu Kodiaq L&K, Superb a Toyotu Supra.

Ferrari 488 Pista – rok 2018 a stále má mocnou V8

V dnešní době většinou přinášíme zprávy o tom, že automobilky do nově představených modelů dávají hybridní motory, čtyřválce, tříválce a podobně. V případě nové verze 488 tomu tak ale není. Během úprav vůz odlehčili a pohání ho nasteroidovaný osmiválec.

Začněme parametry motoru. To je zajímavější než software určují brzdný tlak. Ten tam je mimochodem také, ale dostaneme se k němu později. Je to nejvýkonnější V8, kterou kdy ve Ferrari složili. Její objem je 3,9 litru a dává točivý moment 770 Nm. Výkon je 530 kW, což je o 38 více než v 488 GTB. Znovu si jeho sílu ukážeme v královské disciplíně. Tím je zrychlení z 0 na 100 km/h, které zvládá za 2,8 sekund. Další meta je z 0 na 200 km/h. Ta Pistě trvá pouze 7,6 sekund. A už jen pro doplnění maximální rychlost. Na trati nebo po německé dálnici může svištět až 340 km/h.

Možná vás pořád trápí ten software brzd. Jmenuje se Ferrari Dynamic Enhancer a jeho úkolem je maximálně zefektivnit brzdění. Ovladatelnosti dále napomáhají přepracované aerodynamické prvky dávající autu o 20% vyšší přítlak. Jsou to různé difuzory, kanály a zadní spoiler.

Porsche 911 GT3 RS – předčí něco atmosférickou V6?

Legendární 911 dostala novou verzi, která je vzhledem i výkonem laděna pro řezání zatáček na okruhu. Jen se podívejte na její vzhled. Monstrózní zadní křídlo a agresivní výraz hovoří za vše. A co ji pohání?

Automobilka Porsche se u tohoto modelu držela osvědčeného receptu. Pohání ji tak atmosférický horizontální šestiválec. Disponuje objemem 4,0 litru a zní nádherně. Mimo krásný zvuk má 520 agresivních koní připravených vyrazit. To se rovná 383 kW a vrchol výkonu nastává v 9000 otáčkách. Maximální točivý moment je 470 Nm. Co tento výkon přesouvá na kola?

Je to speciálně kalibrovaná převodovka PDK se sedmi rychlostními stupni. Zajímavé je, že přední a zadní kola se liší v průměrech. Přední kola mají rozměr 20 palců a sedí na nich pneumatiky 268/35. To zadní kola mají 21 palců a obouvají monstrózní pneu 325/30. Zadní náprava je navíc řiditelná. Systém zatáčení kol je speciálně upraven pro závodní použití.

Velký výkon je umocněn celkovým snížením hmotnosti. Ušetřilo se hlavně na zbytečnostech, kterými jsou protihlukové materiály a obtloustlé výplně. A sedí se v karbonových sedačkách. Při výběru speciálního příplatkového balíčku dostanete karbon kam se jen podíváte. To stáhne 911 na váhu 1430 kg. Za další balíček si nepřiplatíte, ale udělá z vozu opravdového závoďáka. Nazývá se Clubsport. Obsahuje namontování šestibodových pásů, hasícím přístrojem a rychloodpojením baterie. Cena Porsche 911 GT3 RS je lehce pod 5 milionů.

Elektrický Hyundai – recept na úspěch v podobě elektrického SUV

Zatím to bylo osmiválec sem a šestiválec tam, takže je na čase zlepšit náladu ekologickým nadšencům. Spásu nabízí Hyundai s pohonem čistě na elektřinu. Ještě k tomu to bude SUV. A dnes je tato kombinace téměř zaručeným úspěchem.

Není to nový vůz postavený z ničeho. Jeho základ tvoří spalovací model Kona. Veřejnosti bude poprvé představen 27. února. To znamená, že to je jen pár dní před Ženevou. Není to první elektrický počin této automobilky. Bohužel se zatím nesetkala s velkým prodejním úspěchem. Je to model Ioniq, který je možné nakonfigurovat jako hybrid, plug-in hybrid i jako elektromobil. Problémem možná je, že to jednoduše není SUV.

Ačkoliv je nám vzhled zatím utajen, tak víme co se bude starat o pohon. Ve světě elektromobilů se většinou ani nebavíme o výkonu, ale spíše o dojezdu. Hyundai tak bude na výběr se dvěma úrovněmi pohonu. Vyšší stupeň by měl na jedno nabití ujet 470 kilometrů. To by ho zařadilo mezi nejvýkonnější elektromobily dneška. A to jsou parametry, které stojí za povšimnutí. Motor samotný bude podporovat i aerodynamika karoserie. Již podle prvního videa si můžete všimnout zcela přepracované přední části, kterou nejspíše doplní i další panely.

Navíc to bude první plně elektrické auto typu SUV na trhu. A nebude to příští rok. Ani za dva. Pokud po představení na ženevském autosalonu půjde vše podle plánu, tak by se měl začít prodávat ještě v roce 2018.

Peugeot Rifter 4×4 – ultimátní kamarád do přírody

Tímto vozem Peugeot míří na všechny milovníky cest do přírody a za dobrodružstvím. Má zhmotnit ideálního motorového přítele, který disponuje moderní výbavou, stylovým vzezřením a schopností bojovat s náročným terénem.

Na jeho stavbě se podílela firma Dangel. Jejich specialitou jsou právě přestavby na 4×4. Díky této konverzi nezastaví Rifter bláto, sníh ani kamenité cesty. Připojení náprav je řešeno lamelovou spojkou. Řidič si tak může vybrat režim podle povrchu. Na výběr je předokolka, samočinné připojení zadní nápravy a trvalé spojení pohonu náprav v režimu Lock. O plynulý pohyb se stará diesel s označením BlueHDi. Jeho výkon je 130 koní. Byla též zvětšena světlá výška vozu o 8 centimetrů. Disponuje terénními pneumatikami značky BF Goodrich. Během cesty k jezeru si posvítíte diodovou lištou na na střeše. A u onoho jezera pohodlně přespíte v rozkládacím stanu Overland na střešním nosiči.

Škoda Kodiaq Laurin & Klement – domácí luxusní SUV

Označení Laurin & Klement platí u vozů Škoda za luxusní stupeň výbavy. S tímto přídomkem se proto setkáváme u Octavie a Superbu. Na autosalon v Ženevě přijede i Kodiaq L&K.

Automobilka nám zatím moc informací neprozradila. Například o konečné ceně zatím nepadla ani zmínka. Již teď ale víme, že bude stát na devatenáctipalcových hliníkových kolech. O svícení se samozřejmě budou starat LED diody. Na karoserii nebude chybět množství chromu a dekoračních prvků. Vše podtrhnou nápisy L&K.

Důraz bude kladen na pohodlí. Při jízdě tak na vás čekají elektricky nastavitelná přední sedadla a svou oblíbenou hudbu uslyšíte s kvalitního hudebního systému Canton. Pedály budou hliníkové a pod tím plynový se bude nacházet síla vznětového nebo zážehového motoru. Benzínový čtyřválec o objemu 1,5 litru bude mít výkon 150 koní. Verze 2,0 litru bude mít koní 187. Nově budou benzínové motory opatřeny filtrem pevných částic. Nafty 2,0 TDI nabízejí výkon 110 a 140 kW. Oba druhy motorů mohou být doplněny o DSG převodovku se sedmi rychlostními stupni. Možnost bude také verze 4×4, která bude disponovat tlumiči DCC.

Škoda Superb – slabší ale lépe vybavený

U domácí značky Škoda ještě zůstaneme. V odhaleném výčtu novinek pro ženevský autosalon stojí, že i Superb projde změnami. Pro některé budou spíše smutné, jelikož přijde o pár koní. A mohou za to samozřejmě přísnější emisní kontroly. Vrcholná motorizace byla až do této doby v podobě TSI 2,0 litru dávající výkon 206 kW. Náhrada bude mít o 6 kW méně. S tím také souvisí zavrhnutí DSG se šesti stupni, již nahradí stupňů sedm. Jak již bylo zmíněno u Kodiaqu, tak všechny benzínové modely budou mít filtr pevných částic.

Nový Superb bude mít i něco navíc. Ubralo se na výkonu, ale přidá se na výbavě. Dostane tak zajímavé prvky, které vám zpříjemní cestu i jeho obsluhu. Systém jízdních režimů s názvem Driving Mode Select bude nově spojen i s osvětlením interiéru. Dále tu bude dnes již poměrně rozšířené bezklíčové otevírání a systém bezklíčového zapalování Kessy

Toyota Supra – ikona je zpět

Legenda se vrací. Modla tunerů, která hrála významnou roli i v Rychle a Zběsile. Předchozí generace dnes již skoro není možné koupit bez úprav. A když se takový vůz objeví, tak se prodá za kosmickou částku. Nový model se poprvé veřejnosti ukáže na autosalonu Ženeva.

Toyotě se zatím daří držet většinu informací pod pokličkou. Jistotou budou masivní blatníky a zadní křídlo. To se podařilo zjistit ze špionážních fotek. Na zbytek musíme bohužel netrpělivě čekat. Co se týká motorizace, tak se někdo trpělivý dal do překládání japonského sešitku o autě. Podle tohoto člověka budou na výběr 3 typy motorů. Jeden bude šestiválec o objemu 3,0 litru. Další volbou budou 2 různé čtyřválce o objemu 2,0 litru. S tím bude také souviset generovaný výkon. Nejvyšší motorizace by měla dávat 250 kW a kroutivý moment 450 Nm. Prostřední varianta by znamenala 185 kW s 400 Nm. Nejnižší verze bude pravděpodobně znamenat 145 kW a 320 Nm.

Zdroj foto:

Caradvice.com.au, Autoblog.com, Greencarreports.com

Picture of Josef Fencl

Josef Fencl

Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *