Chystáte se koupit ojetý vůz? Nejspíš se tak vydáte do autobazaru nebo za soukromým prodejcem. V obou případech byste se měli řídit doporučeními, které minimalizují riziko špatné koupě. Naprostou jistotu vám to nedá, ale výrazně vám pomůže. Pojďme se tak na tyto tipy podívat.
Líná pusa, holé neštěstí
V žádném případě se nebojte zeptat na cokoliv, co vás napadne. I ty nejhloupější věci. Vy jste zákazník, který za vůz dá peníze, tudíž máte právo na optání se. Nejrůznějšími otázkami můžete prověřit i prodejce. Zeptat se můžete i na měřič laku nebo možnost prohlédnutí vozu ve vámi vybraném servise. Jedná se o bouraný vůz? Chtějte fotografie, záznamy a vůbec vše, co s tím má něco společného. Otázky si můžete připravit již doma. Zeptejte se třeba kamaráda automechanika, na co si dávat pozor. Prodejce možná svými znalostmi zaskočíte a bude s vámi jednat mnohem opatrněji.
Celkový stav je důležitější než nízký nájezd
Stáčení tachometru je bohužel i dnes velice častá věc. Proto si z čísel za čelním sklem často nic moc neodneseme. Jakých vozů se stáčení týká? Všech. Stáčejí se vozy s nájezdem 300 tisíc kilometrů, ale i ty s nájezdem sotva 100 tisíc. Každý chce z automobilu dostat co nejvíce a nízké kilometry průměrného zákazníka táhnou. Navíc musíme rozlišovat kilometry a kilometry. Díky pravidelnému servisu a kvalitní péči může být vůz v lepším stavu než jiný s třikrát menším nájezdem. Zaměřte se také na servisní knihu. Je velice nepravděpodobné, že někdo bude několik let vypisovat knihu stejnou propisovací tužkou.
Klidně se ušpiňte
Nikdy není na škodu vzít vůz ke známému do servisu. Pokud pro auto ale jedete přes celou republiku, tak tuhle možnost spíš mít nebudete. Musíte se do toho tedy pustit sami. Kontrolujte pravidelnost mezer mezi jednotlivými díly karoserie, sváry, hloubku laku na kapotě a střeše nebo dno kufru. Pokud zažil vůz dopravní nehodu, tak je samozřejmé, že se majitel snažil opravy co nejlépe schovat. Podívejte se kam jen můžete. I kdyby vás to mělo stát čisté triko. Taky si dejte pozor na podezřele nízký nájezd a po vyndání koberečků prodřenou podlahu až na plech.
Testovací jízda
Někteří prodejci se na testovací jízdy úplně netváří. Je to z toho důvodu, že někteří se chodí do autobazarů opravdu jen projet. Testovací jízdy jsou kratší projížďky, během kterých by měl zákazník vůz lépe poznat. Pokud se o vůz skutečně zajímáte, tak se můžete prodejce zeptat o trochu více času za volantem. Během jízdy sledujte stabilitu auta, chod pedálů, řazení a jestli natáhne do strany.
Oklamali vás?
Po čase se mohou objevit závady, které by běžným opotřebením nevznikly. Proto ani po delší době nemusí kontakt na prodejce být k zahození. Mohou nastat problémy, které jste vaším ježděním nezpůsobili. Nezapomínejte tedy na to, že ze zákona máte i na bazarové zboží záruku. A touto cestou byste se měli vydat.