Vztah vysoké rychlosti a počtu nehod nám bývá podáván pořád stejně. Větší rychlost rovná se více nehod. Je ale mnoho odpůrců tohoto zažitého systému. Dokonce i v politických kruzích.
Jak na to jdou u protinožců?
S tím aktuálně bojují v australském Novém Jižním Walesu. Snaží se prosadit novelu, která by jim umožnila zvýšit maximální povolenou rychlost na tamní dálnici ze 110 km/h na 140 km/h. Dle jejich tvrzení je nižší rychlost pouhý nástroj pro vybírání pokut z překročení rychlosti.
Vyšší rychlost jako prevence před nehodami
Jedná se pěknou silnici se dvěma proudy v každém směru. Jaké jsou jejich hlavní argumenty? Snížení počtu pokut (to dává smysl), rychlejší provoz, zmenší se únava a silnice se tak stane bezpečnější.
Co na to opozice?
Ta vše samozřejmě popírá. Jsou jí australská lékařská asociace i odborníci z dopravy. Stojí si za tím, že zvýšení rychlosti povede ke zvýšení počtu nehod. Jejich tvrzení ale nic nepotvrzuje. Ani zkušenosti ne. V roce 2006 nahradila svobodu na silnicích maximální rychlost 130 km/h. A od té doby začalo za stejnou dobu umírat na silnicích nesrovnatelně více lidí.
Proč se drží radarů?
V letech 2016 a 2017 vydělaly v přepočtu 17,3 miliardy českých korun. Austrálie se v celkovém žebříčku úmrtí na silnicích umístila na 14. místě z celkem 32 sledovaných zemí.