Řízení naboso či v žabkách: Kde na vás čeká pokuta?

Zamysleli jste se někdy nad obutím za volantem? Každému z nás se nejspíš stalo, že bylo potřeba rychle někam přejet, a proč se přeci přezouvat kvůli několika minutám z pantoflí do pevných bot. Jenže správné obutí za volantem je stejně důležité jako obutí automobilu a neměli byste tedy podceňovat to, v jakém druhu obuvi vlastně řídíte. O osvětu se snaží experti z platformy Vize 0. Tak se na tuto problematiku tedy dnes podíváme.

Co nám říkají zákony v ČR?

Není nijak pevně stanoveno, v jaké obuvi by se mělo řídit a závisí tedy na řidiči vozidla, v čem on sám za volant usedne. Kvůli bezpečnosti by ale řidič měl za volant sedat v takové obuvi, která mu umožní bezpečné ovládání vozu a zároveň se během cesty bude cítit příjemně. Jako argumenty je možné uvést průzkum z Velké Británie, kde téměř 27% řidičů přiznalo potíže během řízení kvůli špatnému obutí a 5% řidičů bylo přesvědčeno o tom, že špatná obuv může vést k nehodě.

Jaká obuv může být při řízení nebezpečná?

Jak již bylo řečeno, téměř nikde není konkrétně a pevně stanoveno, v jaké obuvi by se mělo řídit. Závisí to tedy na řidiči vozidla, v čem on sám za volant usedne

Odborníci uvádí, že tento druh obuvi je považován při řízení za nebezpečný:

  • Nohy naboso
  • Sandále s otevřeným podpatkem
  • Boty s otevřenou špičkou
  • Žabky
  • Vysoké podpatky a boty na klínu
  • Boty s vysokou podrážkou
  • Boty s kluzkou podrážkou nebo jinak nepřilnavé
  • Boty s dlouhými tkaničkami
  • Boty, které nejsou na noze pořádně upevněny.

Kvůli bezpečnosti by ale řidič měl za volant sedat v takové obuvi, která mu umožní bezpečné, bezproblémové a snadné ovládání vozu a zároveň se během cesty bude cítit příjemně, a nebude jej nic rozptylovat.

Špatná obuv za volantem může skončit nehodou

Ve skutečnosti se důrazně nedoporučuje jezdit ani naboso, v žabkách nebo například ve vysokých podpatcích či jiné nevhodné obuvi. Klíčový je cit na pedálech a dobrá pohyblivost. Podpatek či vysoká podrážka může velice snadno skončit opožděným sešlápnutím pedálu, což může být velký problém v krizové situaci, kdy je potřeba rychle brzdit. Stejně nepříjemné může být s podpatky ovládání spojky. Hlavně v letních měsících jsou oblíbené žabky a pantofle. Stačí málo a bota se může smeknout z nohy řidiče a v nejhorším případě se může zaklínit pod pedál. 

Snažte se tedy nechat si v kufru auta například tenisky, které si budete moci za volant obout. Tohle se vám vyplatí také v zimě, jelikož nebudete muset do auta se špinavými a mokrými botami. Zimní boty také často mívají silnou hrubou podrážku, kvůli které můžete mít velice omezený cit na pedálech.

A co takové řízení bez bot?

Řízení naboso je kapitola sama o sobě a experti na bezpečnost za volantem to rozhodně nedoporučuji. Jen si představte, jak silně a razantně budete muset bosou nohou sešlápnout pedál, abyste zabránili nehodě. Jestli jste už řízení naboso někdy zkoušeli (doufáme, že ne a ani to nedělejte!), tak už jen klidné řízení může být bolestivé. Slabší sešlápnutí brzdového pedálu může vést k o několik metrů delší brzdné dráze a nehodě. Bosé nohy také mohou jednoduše sklouznout po pedálu, zvláště pokud by byly mokré.

Další nepříjemností je také to, že pokud řídíte naboso a stane se nehoda nebo budete muset z nějakého důvodu vystoupit, tak si můžete vážně poranit vaši bosou nohu o rozbité sklo nebo jinou část auta či jiných ostrých předmětů na silnici. Pamatujte také na to, že pokud jste naboso nebo jen v žabkách, tak při autonehodě může díky tomu dojít k horšímu zranění, protože vaše nohy nemají žádnou ochranu

Pojišťovny nebo policie také zajímá příčina nehody a pokud zjistí, že jste řídili ve špatné obuvi, tak to může být drahý problém. Mimo to, policie tuto skutečnost může zapsat do protokolu o nehodě.

Kde na vás čekají pokuty?

Jak jsem si již řekli, tak špatně vybraná obuv může skončit nehodou a není teda překvapivé, že se některé země rozhodli proti tomuto nešvaru bojovat. Vždyť v Německu hrozí pokuta až 30 Euro, když vás německá policie zastaví třeba v sandálech nebo naboso. Ve Velké Británie je dáno, že oblečení a obutí řidiče nesmí bránit řidiči v bezpečném provozování vozidla a záleží tak na uvážení policisty. Následky za špatnou obuv můžete nést také v Bosně a Hercegovině i Maďarsku.

Picture of Josef Fencl

Josef Fencl

Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.

3 Komentáře

  1. Řídím zásadně naboso a nechápu argument, že bosou nohou sešlápnu brzdový pedál slabší silou a už vůbec ne to, že takové řízení je bolestivé. Doporučuji to vyzkoušet. Posilovače brzd jsou tak výkonné, že není vůbec žádný rozdíl mezi tím, zda řídím v teniskách, nebo bosý. Navíc citlivost řízení naboso je daleko intenzivnější, než v obuvi. Je to podobné, jako když něco děláte v silných kožených rukavicích, nebo holýma rukama.

    1. Dobrý den, jak již bylo řečeno, na silnicích nikdy nevíte, jaká krizová situace nebo kolize vás/nás potká. Tudíž boty jsou nutností. Pěkný den.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *