Zajímavosti
🕓 6 min

Jak fungují autovrakoviště. A co levné náhradní díly?

Autovrakoviště vyřeší váš problém se starým nebo bouraným vozem. Jak tato zařízení fungují, kolik likvidace stojí a co se s vrakem vlastně děje? V článku se podíváme i na problematiku levných náhradních dílů. Vrakoviště jsou totiž ideálním místem, kde za pakatel seženete vše, co potřebujete. Má to však svá rizika.

Obsah: Jak fungují autovrakoviště? A co levné náhradní díly? Zobrazit

    Jak fungují autovrakoviště

    Vrakoviště vyřeší problém s vozem, kterému skončila životnost. Nebo s novějším modelem, který jste ale nabourali a nechcete investovat do oprav. Tzv. autovrak je úplné i neúplné motorové vozidlo, které je určené k likvidaci. A autovrak patří právě na autovrakoviště, kam ho odvezete, dostanete příslušné lejstro, vůz odhlásíte, a vaše starosti tak skončí.

    Co dělat, když je vůz nepojízdný?

    Není podmínkou, aby byl vůz určený k likvidaci pojízdný. Některá autovrakoviště dokonce zajistí odtah zdarma. Jestli si tedy zbytečně nechcete přidělávat vrásky, prohlédněte databázi a určitě najdete někoho, kdo to pro vás bez poplatku zajistí.

    Autovrakoviště musí být akreditované

    Autovrakoviště musí mít povolení Ministerstva životního prostředí. To se mu udělí pouze tehdy, pokud zajišťuje ekologickou likvidaci. Motorová vozidla se totiž řadí mezi nebezpečný odpad. Seznam akreditovaných vrakovišť najdete na stránkách MŽP, v modulu Autovraky, sekce Přehled zařízení MA ISOH. Vyhlídli jste si vrakoviště na internetu nebo v okolí? Raději si ověřte, že je na seznamu MŽP.

    Proč je z praktického hlediska tak důležité, aby bylo autovrakoviště akreditované? Jen zařízení s povolením od MŽP vám může vydat potvrzení o ekologické likvidaci. S tímto potvrzením se vydáte na odbor dopravy, abyste starý vůz odhlásili z evidence. Bez potvrzení vám totiž vůz nikdy neodhlásí. Specifickým případem je odhlášení vozidla na náhradní díly.

    Co budete k likvidaci a odhlášení vozu potřebovat a jak to probíhá

    Aby vrakoviště vůz převzalo, musíte doložit velký technický průkaz. Pokud ho nemáte, vůz vám nepřijmou. Naštěstí není potřeba zařizovat duplikát. Vydejte se na úřad a nechte si vystavit výpis z evidence vozidel, který stojí zhruba 15 Kč. Ten většinou postačí.

    Jakmile od autovrakoviště dostanete potvrzení o ekologické likvidaci, vydáte se s tímto papírem na úřad odhlásit vozidlo. S sebou si vezměte také velký technický průkaz, malý technický průkaz a registrační značku. Tento úřední úkon je zdarma.

    Na úřadě vám velký technický průkaz vrátí. S ním se potom vydáte na pojišťovnu a zrušíte povinné ručení. Do té doby, než výpověď povinného ručení vyřídíte, máte povinnost platit stanovené poplatky. S úředním kolečkem proto neotálejte. Pojišťovna vám naštěstí vrátí část zaplacených peněz. Vratka pojistného se počítá ode dne, kdy jste automobil předali autovrakovišti.

    Kolik stojí likvidace vozu na autovrakovišti

    Ze zákona mají autovrakoviště povinnost vůz převzít bezplatně, pokud však není kompletní, budou vám něco účtovat. Pozor – vůz nemusí být pojízdný, stačí, aby měl kompletní díly (hlavní části karoserie, nápravy, motorový rám se značením identifikačního čísla vozu VIN). Když je vůz kompletní a díly v ucházejícím stavu, můžete dostat i finanční odměnu (cca 2000 Kč).

    Pokud některý z dílů chybí, připravte se na drobný poplatek. Ten jen zřídkakdy přesáhne 2000 Kč. Spíš se pohybuje ve stovkách. Pozor. Většina zařízení bude požadovat, aby měl vrak alespoň identifikační číslo karoserie.

    Některá autovrakoviště si v minulosti snažila přivydělat tím, že vybírala poplatky za vystavení dokladu o převzetí či ekologické likvidaci. Na takovou nabídku kývat nemusíte. Uvidíte, že bez problémů najdete společnost, která vám vše udělá zcela zdarma.

    autovrakoviště

    Co se dělá s autovraky

    Celý proces likvidace začíná tím, že se auto rozebere. Vyjme se nebezpečný odpad (např. autobaterie, nádrže na pohonné hmoty atd.). Provozní kapaliny a palivo se odčerpají pryč. Jednotlivé části se roztřídí na ty, které by se ještě teoreticky daly prodat a na ty, které už ne. Části bez užitku se předají ke zpracování odborným firmám a k recyklaci.

    Levné náhradní díly

    Za levné náhradní díly vy jako původní majitel nic nedostanete. Veškerý zisk jde autovrakovišti. Výjimkou je, kdy vůz dodáte k likvidaci přímo na náhradní díly, pokud se dané zařízení specializuje na vaši značku. V tomto případě můžete vydělat i desetitisíce.

    Zpracování a prodej autodílů je to, co autovrakoviště živí. Proto pokud sháníte levné díly, určitě se vám vyplatí se na jejich nabídku podívat. Na motory a převodovky dokonce některá zařízení vydávají i záruku. S tím se nejčastěji setkáte tehdy, pokud vám díl sami namontují. Díly se zárukou seženete především kolem Prahy, kde je konkurence mezi vrakovišti největší.

    Vrak auta na vrakovišti

    Jak sehnat levné náhradní díly

    Ideální je zkusit vyhledat vrakoviště, které se specializuje na vaši značku. Dostupnost ověříte nejsnadněji online přes webovky jednotlivých vrakovišť (většinou ve formě poptávkového formuláře), popř. telefonicky nebo e-mailem. Pokud díl není dostupný, bývá možné vyjednat jeho objednávku. V případě, že by byl ještě na vozidle, zařídí demontáž na počkání.

    Chcete si ušetřit starosti s obíháním autovrakovišť? Kontaktujte servis a zeptejte se, zda nenabízí možnost opravy s použitím zánovního dílu z likvidace. Někdy vám vyjdou vstříc a díl pro vás sami najdou.

    Třetí možností je vyhledat prodejce použitých dílů. To je poměrně spolehlivá cesta, jak nekoupit šunt. Sami totiž díly zkouší a opravují. A často poskytnou i záruku. Bohužel se to promítne na celkové ceně, která ve výsledku nebude tak výhodná jako kdybyste díl na vrakovišti sehnali vy sami.

    Výhody a nevýhody náhradních dílů

    Samozřejmě vždy hrozí, že koupíte vadný nebo nepoužitelný model. Proto je nejlepší kupovat především bezrizikové typy jako jsou nárazníky, blinkry, dveře, blatníky atd. U dílů jako jsou tlumiče, katalyzátory a další si jen těžko před koupí vyzkoušíte, zda opravdu fungují. Vyplatí se proto nakupovat u vrakovišť, která mají vlastní montážní dílnu, nebo spolupracují se servisem.

    Velkým mínusem je, že vlastně s jistotou neznáte původ sortimentu. Díly i součástky klidně mohou pocházet z kradeného automobilu, ač by to tak, vzhledem k požadavkům autovrakovišť na doklady, nemělo být. Největší riziko je vždy u nejmladších vozidel.

    Cena je sice několikanásobně nižší, ovšem málokdy má díl z druhé ruky stejnou trvanlivost jako díl nový a originální.

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *