Co je měření emisí, jakými normami se řídí a co musíte splnit, abyste prošli? Poradíme, co dělat v případě, že emisní normy nesplníte.
Měření emisí, co je to a kde se dělá?
Stejně jako STK, i emise platí dva roky. Jde o povinné měření emisí u všech typů spalovacích motorů – dieselových, benzínových, na pohon LPG a CNG, a to podle §41 zákona č. 56/2001 Sb. o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Netýká se motocyklů, jejichž provozní hmotnost je nižší než 400 kg.
Měření emisí je kontrola technického stavu vozidla, motoru a příslušenství, které se podílejí na tvorbu škodlivých emisí ve výfukových plynech. Jednotlivé komponenty musí být úplné, nepoškozené, funkční a bez zjevných vad.
Dále se při ní měří hodnoty oxidu uhelnatého ve výfukovém plynu v různých situacích (volnoběh, vyšší otáček). Pokud technik narazí na nějakou závadu, může dojít k seřízení vozidla a odstranění problému. V případě, že emise nebudou odpovídat.
S vozidlem tedy přijedete na stanici, změří vám emise (SME) a potom následuje kontrola technického stavu. Nemusíte ale emise měřit na stanici technické kontroly, existují i alternativy v podobě stanicí měření emisí, které se zaměřují pouze na tuto záležitost.
Dříve se při provedení technické kontroly dávala zelená emisní známka. Nicméně to se v roce 2015 změnilo. Známku sice nedostanete, ale vozidlo se musí na emise kontrolovat stále.
Nejen to, podmínky se stále zpřísňují. Zároveň se zdokonalují přístroje, kterými se tyto hodnoty měří. Nyní jsou vybavené tlakovým čidlem, což technikovi napoví, že je správně zasunutý a nesnímá vzduch z okolí. Kouř z výfuku do nich kvůli správnému měření musí proudit napřímo.
Co potřebujete s sebou a jaký je výstup
- Malý technický průkaz,
- velký technický průkaz,
- růžová kartička = osvědčení o měření emisí (pokud již byla vystavena při minulém měření).
Výstupem měření je protokol o měření emisí. Ten si musíte vzít s sebou na technickou kontrolu.
Jaké jsou emisní limity
Emisní limity upravují normy EURO. V současnosti je platná norma EURO 6, která se zaměřuje hlavně na emise oxidů dusíku. Diesely nesmí do ovzduší vypouštět více než 80 mg na km. U zážehových motorů je hranice na 60 mg na km.
Menší vozidla musí mít speciální filtr na oxid dusíku, u těžších a výkonnějších vozů je nutné užívat speciální nádrž na AdBlue.
Další připravovanou je norma EURO 7, která má být milníkem před koncem burácejících motorů a důležitým krokem pro dosažení uhlíkové neutrality.
Co dělat, když auto neprojde emisemi
Než se vydáte na kontrolu, rozmyslete si, jestli není lepší zajet za známým mechanikem a nechat si vůz prohlédnout. Vyhnete se tak problémům na stanici. Většina stanic STK toto také nabízí – že se vám na auto nejprve podívají, opraví, co je potřeba, a až potom se přejde na reálnou kontrolu. Ruku na srdce. Jestli nejste odborníci, sami těžko odhadnete, jak na tom váš vůz je.
Jestli máte diesel, se kterým nejezdíte na dlouhé vzdálenosti, doporučuje se před kontrolou auto pořádně projet a na kontrolu přijet s hodně zahřátým motorem. Díky tomu se vypálí usazeniny a předejdete tak případným potížím.
Když vaše auto neprojde emisní kontrolou, i tak dostanete protokol o měření emisí. V tomto papíře bude napsáno, proč neprošlo a v čem je problém. S tímhle dokumentem se tedy vyjdete za technikem a vyřešte si nápravu.