Výhody malých městských vozů jsou v dnešní městské přeplněné dopravě především v jejich velikosti. Nemáte problém s parkováním a díky úsporným a malým motorům, ani se spotřebou paliva.
Vozy nižší střední třídy
Škoda Rapid
Byla by chybou Rapid přehlédnout. Jeho výhody jsou ohromné a do 150 000 Kč se jedná o velmi rozumnou volbu. Za naše peníze seženeme motorizaci 1.2 TSI o výkonu 77 kW. My jsme si testovaly jeho novější verzi 1.0 TSI 81 kW , ale karoserie je vlastně stejná. 1.2 TSI jede zhruba stejně, má však o něco pomalejší reakce a malinko větší spotřebu z důvodu jednoho válce navíc. Výhody Rapidu jsou v kvalitním zpracování interiéru a možností umístit 3 dětské sedačky. Navíc lze vůz poměrně levně servisovat. Pozor si dejte na korozi z případných ťukanců a stav rozvodů motoru TSI. Pohlídejte si samozřejmně i historii a olejový servis . Jízdní vlastnosti jsou na danou třídu velmi dobré. K dostání je verze spaceback a hatchback, kterou doporučuji vzhledem k většímu kufru.
Škoda Fabia 3. generace
U naší domácí automobilky ještě zůstaneme. Výhodou je, že oproti předchozí generaci Fabia narostla. Verze combi je ideální pro rodinu s dvěma dětmi a do 150 000 Kč se dá v pohodě pořídit. Vůz má velmi dobré jízdní vlastnosti a na rozdíl od Rapidu ji za danou cenu seženeme s motorem 1.0 TSI 70 kW. Je velmi úsporná a dobře servisovatelná. Nezvládne však pojmout 3 dětské sedačky. Interier Fabie se Škodovce povedl, ani v dnešní době neurazí. Karoserie je velmi dobře antikorozně ošetřená a její vzhled je nadčasový. Nemá mnoho slabých stránek, ale při koupi se dobře prověřme historii vozu i servisní stav, což nám v budoucnu může ušetřit mnoho starostí. Navíc se jedná o poslední Fabii Combi, protože další generace, již tuto karoserii nenabízí.
Dacia Logan MCV 2
Dacia je mnohdy zbytečně podceňována. Logan 2. generace je toho důkazem, kdo tím vozem nejezdil nepochopí. Ideální motorizací je 0.9 TCE, nejen že není špatná co se týče spotřeby, je i velmi povedená kvalitou. Vůz pojme 3 dětské sedačky a kufr, byť se to papírově nezdá je větší, než u Škody Octavie 2 (sám jsem to vyzkoušel). Výhodou je i světlá výška podvozku, kdy se nemusíme bát polních cest. Odpružení je řekl bych až komfortní, ale trhač zatáček to rozhodně není. Interiér je spíše účelný a dobře čistitelný, ale není tak kvalitní, jako u konkurence. Oželet musíme i výbavu, jako je třeba výhřev sedaček, protože to se zde příliš nenosí. Dacia je ideální pro rodinu co chce za své peníze co nejnovější a nejúčinnější vůz. Servisně je to úplná pohádka, protože ceny dílů jsou opravdu levné. Pohlídejte si, zda nebyl vůz přetěžován /jízdami v terénu –promačklé prahy) ,nebo bourán.
Ford Focus MK3
Za daný peníz seženete Focus kolem roku 2012 až 2015! Vzhledově jen tak nezapadne. Jeho jízdní vlastnosti jsou příkladné a došlo zde k velkému zlepšení, nejlepší se pak objeví po roce 2017, kdy bych po tomto kousku po faceliftu sáhl sám (zde jsme už ale více nad hladinou 150 000 Kč), ale před facelift není špatný. Doporučil bych motorizaci 1.0 Ecoboost s výkonem 92 kW, která nabídne velmi dobré zvezení. Není však tak úsporná, jak by člověk čekal, ale jede velmi pěkně. Interiér je zpracován velmi dobře. Za vyzvednutí stojí i odolnost podvozku. K dostání je verze hatchback, kombi, sedan. Verze kombi je opět dobrým vozem pro rodinu s dvěma dětmi. Motor ani po 100 000 km nevykazoval téměř žádné opotřebení. Důležité jsou intervaly výměny oleje kvůli mazání olejovou mlhou. K zachování dobrých jízních vlastností je i třeba péče o zadní víceprvkovou nápravu.
Volkswagen Golf VI
Golf je velmi oblíbenou ojetinou a občas je i cenově výhodnější, než Octavie ze stejných let výroby, alespoň v ČR, a nebo bývá méně jetý. U této ojetiny jsme spíše na hranici budgetu, ale pokud si dáme na čas, správný kousek nalezneme. Za dané peníze bude nejlepší volbou 2.0 TDI 110 kW, ten bude ideální volbou pro ty, co jezdí spíše delší trasy. Motor prošel evolucí a mnoho dětských nemocí bylo zažehnáno, avšak stále jej občas trápí typické závady TDI motorů. Golf nabídne velmi pohledný a přehledný interiér s krásnou palubní deskou. Z venku je spíše typicky konzervativní, ale to není na škodu. Ve verzi Variant nabízí velký úložný prostor a hatchback zase léty populární vzhled. Jízdní vlastnosti, jak je u Golfu zvykem, jsou na velmi dobré úrovni. Výhodou je široké servisní zastoupení a zkušenosti s řešením závad. Nevýhodou mohou být bourané kusy, stočené, přeceněné, nebo zájem zlodějů. Raději volte k prohlídce mechanika, a nebo možnost prověření vozu servisem.
By Spurzem – Lothar Spurzem Own work, CC BY-SA 2.0
U vozů nižší střední třídy je dobré vybírat dle finančních možností, nejen s ohledem na koupi, ale na případný servis. Taky je třeba ujasnit si priority, kde a jak dlouhé trasy budeme vykonávat.
Vozy vyšší střední třídy
Nyní si ukážeme párek kočárů, které bychom za daný peníz mohli koupit. Bude se jednat o vozy, které neměly pořizovací ceny zrovna nízké, ovšem i dnes nás budou reprezentovat čestně.
Audi A6 C6
Nyní mi řeknete, že si ji koupíte i za méně než nás budget a to je právě ono, kdy vše vysvětlím. Za dané peníze můžeme zakoupit Audi A6 s výborným motorem 2.7 TDI 132 kW V6, výhoda je, že se dodávali bez DPF. Jedná se o poměrně spolehlivý motor, který má však velmi drahou výměnu rozvodů čítající kolem 50 000 Kč (většina ojetin má právě před výměnou rozvodů a to jim sráží cenu), kde bychom se vlastně mohli vejít s finanční rezervou pokud dobře koupíme. Samozřejmně budou i větší náklady na údržbu, ovšem po letech ceny o něco klesly a není to, už tak zlé. Pokud si ji dáme do kupy dostaneme reprezentativní vůz s nadprůměrnými jízdními vlastnosti a klidně i pohonem 4×4 Quattro. Interiér je dokonale zpracován, a ani dnes se neztratí, kdy to samé platí i o exteriéru. Motor má dost síly a jeho spotřeba je velmi dobrá. Může nás potrápit elektronická ruční brzda a někdy i problémy se vstřikovači (jdou repasovat). Pozor si dejte na bourané, kradení nebo zanedbané kusy.
Mazda 6 2. generace
Kdo někdy jel Mazdou 6, tak ví, že tyhle vozy dokáží řidiče uchvátit a pokud se rádi sportovně svezete, ale přesto byste rádi dostali dostatečnou dávku komfortu a vybočili z řady, tak je tu Mazda 6 druhé generace s motorem 2.5 MZR s výkonem 125 kW. Jedná se čtyřválec s velice dobrým výkonem a nadprůměrnou odezvou na plynový pedál. Spotřeba se pohybuje kolem 9l/100 km. Motor je spolehlivý s bytelným rozvodovým řetězem a nemá příliš slabých míst. Interiér je velice dobře zpracován a sedačky poskytují velké pohodlí. Tahle Mazda už nerezne, jako její předchůdce, ale přesto korozi pečlivě zkontrolujte. Tento vůz sežene ve verzi kombi i sedan. Nabídne vám pořádný atmosférický motor , zábavu a ve verzi kombi i dost místa pro rodinu s dětmi. Pozor si dejte na bourané kousky, kde se koroze rychle projeví.
Autor: Thomas doerfer – Vlastní dílo, CC BY 3.0
Vozy vyšší střední třídy budou mít větší náklady i na běžný servis. Bývá to z důvodu složitějších náprav, většího elektronického vybavení, ale třeba i větších rozměrů pneu. Vzhledem k vyšším obsahům motorů se cena projeví i na povinném ručení.
Pro rodiny s třemi dětmi
Kdo má více dětí po sobě, jako já, tak ví, že každá koruna se počítá a dětičky dávají autu zabrat. Občas je třeba v sobě trochu zapřít řidičské choutky a jít cestou rozumu.
Volkswagen Touran 2
Kdybych měl, být úplně rozumný, volil bych Dacii Lodgy, nebo Dokker a vůbec by to nebyla špatná volba, ale pokud budu chtít lépe vybavený vůz, sáhnul bych po Touranu druhé generace s motorem 1.2 TSI s výkonem 77 kW. Ten důvod je jednoduchý, protože spotřeba je srovnatelná s 1.6 TDI a má méně rizik než diesel, kdy navíc ušetříte za povinné ručení. Vzhled Touranu je velice povedený, motor dostatečný pro rodinu a interiér je dobře zpracován po vzoru koncernu. Jízdní vlastnosti jsou velmi příjemné a předností je i dobrý posed za volantem. Kufr je dostatečně velký pro rodinku i díly jsou dostupné a servis není extra nákladný. Touran je skvělou volbou. Pozor si dejte, jak je to u koncernu zvykem na bouračky, stočené vozy, kradené atd. Zvýšenou opatrnost věnujte na chrastící rozvody, včasné výměny oleje a zakarbonované motory.