Domů » Pro řidiče » Pokuty » Škrábání skel auta s nastartovaným motorem: Kdy je to v pořádku, a za co už hrozí pokuta?
🕓 5 min

Škrábání skel auta s nastartovaným motorem: Kdy je to v pořádku, a za co už hrozí pokuta?

Každé ráno v mrazivých měsících známe stejný rituál: auto je obalené ledem, člověk zapne motor, nastaví topení a pustí se do škrábání. A právě v tu chvíli se mnohým vybaví titulky, které zaplavují internet pravidelně každou zimu: „Za škrábání skel u nastartovaného auta hrozí vysoké pokuty!“ Není divu, že někteří řidiči začnou váhat, jestli se tím náhodou nedopouštějí něčeho zakázaného…

Zobrazit

    Co říká zákon? 

    Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích uvádí, že problémové jsou v zásadě dvě oblasti: 

    • Zbytečné ponechání motoru v chodu

    Zákon o silničním provozu říká, že řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu nadměrným hlukem, emisemi nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu. Typicky jde o situace, kdy auto dlouho stojí a motor běží, aniž by to mělo nějaký rozumný technický důvod.

    • Povinnost zabezpečit vozidlo, když od něj odejdete

    Další důležitá část zákona řeší okamžik, kdy se od auta vzdálíte: řidič, který se hodlá vzdálit tak, že nemůže v případě potřeby okamžitě zasáhnout, musí vozidlo zabezpečit, aby nemohlo ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nemohla je neoprávněně užít jiná osoba.

    Kdy běžící motor porušuje zákon, a kdy jde o povolenou výjimku?

    Jak již bylo řečeno, zákon o silničním provozu uvádí, že řidič nesmí bezdůvodně nechávat motor stojícího vozidla běžet a nesmí nadměrným hlukem či emisemi obtěžovat okolí. Mnozí si tuto větu vykládají tak, že jakékoli zahřívání motoru při čištění skel je automaticky přestupek. Ve skutečnosti je však výklad zákona širší.

    Ministerstvo dopravy jasně uvádí, že zákaz se nevztahuje na situace, kdy musí motor běžet proto, aby bylo možné zajistit základní funkce vozidla nezbytné pro bezpečnou jízdu. To zahrnuje například odmlžení čelního skla, zahřátí interiéru pro zajištění viditelnosti nebo samotné odmrazení oken. V takových případech běžící motor zákon neporušuje.

    Aby mohlo být jednání považováno za přestupek, musí být naplněny všechny jeho znaky, včetně tzv. společenské škodlivosti. Pokud není prokazatelné, že jste svým jednáním někoho rušili, ohrožovali nebo jinak poškozovali, o přestupek se nejedná.

    Hrozí za škrábání skel pokuta?

    Samotné škrábání skel s běžícím motorem pokutováno není. Problém vzniká až ve chvíli, kdy auto necháte nastartované bez dozoru. Pokud se od vozu vzdálíte natolik, že ho nemůžete ovlivnit, porušujete povinnost vozidlo zabezpečit. 

    V takovém případě může policie uložit pokutu domluvou, nebo na místě až do 1 500 Kč. Ve správním řízení od 2 000 do 5 000 Kč. Zda jde skutečně o přestupek, vždy záleží na posouzení konkrétní situace.

    Krátké odběhnutí na vlastním pozemku nepředstavuje problém, zatímco dlouhé ponechání vozu s běžícím motorem pod okny bytového domu už může být vyhodnoceno jako porušení zákona.

    škrábání skel na autě

    Neočištěné auto jako skutečný problém

    Mnohem větší riziko než samotné škrábání skel s nastartovaným autem představuje vyjíždění na silnici s neočištěným autem. Pokud na střeše zůstane vrstva sněhu nebo kus ledu, který může při brzdění spadnout na vozidlo jedoucí za vámi, jedná se již o přestupek. Stejně tak je problém, pokud řidič vidí přes čelní sklo jen minimálně a má očištěnou jen malou část. 

    Za takové jednání hrozí pokuta až 2 000 Kč na místě nebo až 2 500 Kč ve správním řízení. Nejde jen o formální povinnost, ale o skutečné riziko, protože odlétající led může způsobit velmi vážné škody. Pokud by vaše zanedbání způsobilo nehodu, pokuta může vystoupat až na 100 000 Kč!

    Kolik sněhu je už moc?

    Zákon přesně neříká, kolik centimetrů sněhu je „příliš“. V praxi se vždy hodnotí, jestli řidič jednal s náležitou opatrností. Lehké poprášení střechy obvykle nikoho neohrožuje a policie ho většinou nebude řešit. Jakmile ale ze střechy začnou klouzat kusy ledu nebo má řidič přes čelní sklo výhled jen na úzký průzor, je postih zcela na místě. Ranní spěch v takové chvíli neobstojí.

    Škodí běh motoru v mrazu?

    Často se také mimo to všechno traduje, že motoru škodí, pokud běží na volnoběh v zimním počasí. Pro krátké zahřátí vozu to však neplatí. Motoru neuškodí několik minut volnoběhu, které jsou potřebné k tomu, aby se skla odmrazila a interiér začal hřát. Přesto odborníci doporučují, že ideální je po krátkém očištění vyrazit pomalu do provozu a nechat motor zahřát za jízdy v nízkých otáčkách.

    Jak se vyhnout problémům?

    Zimní rána jsou snazší, když si osvojíte jednoduchou rutinu. Nejprve nastartujte automobil, poté očistěte skla tak, aby byla zajištěna viditelnost. Motor v chodu pomůže s odmlžením i rychlejším povolením námrazy. Led jde nejlépe dolů kvalitní plastovou škrabkou nebo rozmrazovačem skel; stále častěji se používají i akumulátorové škrabky, které si poradí i s větší vrstvou ledu.

    Nezapomínejte přitom ani na střechu, kapotu a kufr. I tenká vrstva sněhu se během jízdy snadno uvolní a může ohrozit ostatní. Praktické je proto mít po ruce smetáček, teplé rukavice a sprej na odmrazení zámků.

    Kontrola světel by měla být samozřejmostí, protože v zimě se špiní mnohem rychleji a jejich účinnost se výrazně snižuje. Několik minut navíc věnovaných přípravě auta je investicí do bezpečnosti. Nejde o zbytečnou povinnost, ale o prevenci situací, kdy špatná viditelnost nebo padající sníh mohou způsobit škodu.

    Zařazeno v:
    Pokuty Pro řidiče
    Picture of Martina Poláková

    Martina Poláková

    Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *