Vozidlo Údržba a Servis
🕓 6 min

Bubnové brzdy – jak fungují a jaké jsou jejich problémy

Dříve masově používaný typ brzd, který nás provázel opravdu dlouhé dekády. V poslední době mírně ustoupil, avšak stále ji najdeme v některých vozech.

Obsah Zobrazit

    Co jsou to bubnové brzdy

    Bubnová brzda je druh brzdícího systému, který nám pomáhá zastavit náš vůz. Skládá se z bubnu, čelistí “paken”, pružin, samostavu, štítu, brzdového válečku „prasátka“ a spojovacího i rozpínacího materiálu.

    Jak funguje bubnová brzda?

    Bubnová brzda funguje, jako každá jiná brzda na bázi tření. „Prasátko“ tlačí pakny na vnitřní stranu rotujícího bubnu. Tím dochází k brždění a vzniká teplo. Stejně tak funguje parkovací brzda v bubnových brzdách, při zatažení ruční brzdy, dojde k pohybu lanovodu, které tlačí pakny na stěny bubnu.

    Brzdový váleček, „prasátko“

    Prasátko je mechanismus, který obsahuje jeden, nebo dva pístky, které jsou tlačeny tlakem brzdové kapaliny. Tímto způsobem se rozevírají a tlačí pakny na brzdový buben. Pístky jsou utěsněny gumovými prachovkami, které při poškození vedou ke ztrátě brzdové kapaliny. V horní části prasátka nalezneme odvzdušňovací ventil a pod ním připojení brzdového potrubí.

    Brzdové čelisti „pakny“

    Brzdová součást zvaná brzdové čelisti, které mají tvar půlměsíce a na jejich stranách je naneseno brzdné brusivo, které je tlačeno na brzdový buben. Tím dochází ke tření a vzniku tepla a auto nám brzdí.

    Brzdový buben

    Ten je upevněn pevně k náboji a otáčí se s kolem. Je velmi důležitým prvkem bubnové brzdy. Slouží jako třecí plocha pro pakny a kryt celého mechanismu.

    Samostav

    Samostav je součástí brzdového mechanismu a funguje tím, že má vymezený zpáteční pohyb, neboli omezenou vratnost. Pomáhá nám přenášet sílu parkovací brzdy na pakny. Při výměně bubnové brzdy je třeba samostav povolit, aby nám šel sundat brzdový buben. Pro správnou funkci bubnové brzdy je třeba samostav seřídit.

    Bubnové brzdy

    Poruchy spojené s bubnovou brzdou

    Tak jako každý brzdový systém mají i bubnové brzdy svý výhody i nevýhody, toto jsou její nejčastější závady.

    Opotřebované pakny

    Pakny se opotřebí a tím se sníží jejich tlak na vnitřní stranu bubnu. To  má za následek špatný brzdný účinek. Většinou se začne při sešlápnutí brzdy ozývat nepříjemný kovový zvuk, kdy je kovem hoblovaná vnitřní část bubnu, kvůli nedostatku obložení.

    Protékající prasátko

    Pokud nám začne prasátko téct (uniká z něj brzdová kapalina) dojde nejen k jejímu poklesu a snížení tlaku v systému, ale také k nasátí paken brzdovou kapalinou. Ty začnou po bubnu klouzat a pouze se zahřívají, tím pádem ztrácí účinnost. Řešení je výměna prasátka i samotných paken, které jsou po nasátí brzdové kapaliny nepoužitelné. Únik brzdové kapaliny signalizuje i kontrolka únik brzdové kapaliny. Při opravě prasátka nesmíme zapomenout odvzdušnit brzdový systém.

    Znečištění brzd

    Brzdy se nám mohou po nějaké době znečistit nabíráním velkého množství rzi nebo pylu, který vznikne při broušení třecí části pakny. To má za následek břibrždování brzdy, neboť se buben není schopen volně otáčet a dře o nečistoty.

    Zatuhlé prasátko, poškození vnitřního mechanismu prasátka

    Při zatuhnutí prasátka dojde k tomu, že pístek se přestane volně pohybovat a dochází k přibrzďování a nebo k nebrzdění. Zde je opět na snadě výměna tohoto dílu a kontrola ostatních segmentů. Dalším aspektem je horší odezva brzdového pedálu.

    Zareznutí bubnů

    Pokud vůz dlouho dobu stojí a brzdy nebyly používaný reznou venkovní, ale i vnitřní části bubnu. To má za následek „zakousnutí brzd“ a kolo se přestane otáčet. Stejně tak dojde u bubnové brzdy při dlouhém stání vozu na ruční brzdu, kdy pakny přireznou k bubnu.

    Utržení brzdové vrstvy pakny

    Opět dojde k zaseknutí brzdy, nebo nerovnoměrnému brždění atd.

    Špatně nastavený, nebo nefunkční samostav

    Zde může opět dojít k přibržďování, nebrždění, špatné odezvě brzdového pedálu. Také může dojít k „zakousnutí brzd“.

    Házivost bubnů, prodřený buben

    V tomto případě nám mohou brzdy tzv. “cukat“, ozývat se skřípot.

    Uvolněné nýty, pružiny, zrezlé příslušenství

    V tomto případě opět může dojít k zakousnutí brzd, házení brzd, skřípotu atd.

    V případě ruční brzdy je vždy dobré sejmout buben a zkontrolovat celý vnitřní mechanizmus, abychom věděli, kde se nachází problém.

    Výhody a nevýhody bubnové brzdy?

    Bubnová brzda je vcelku jednoduchý mechanismus. Její velkou nevýhodou je velký vznik tepla. Mnozí staří šoféři jistě ví, jak tyto brzdy dokážou vadnout, pokud například jedete dlouhou dobu z prudkého kopce. Tyto brzdy vadnou více, než brzdy kotoučové. Naproti tomu, jsou vcelku levné na opravu a při správném zacházení mají dlouhou životnost. Další výhodou je dobré krytí bubnem, proti vnějším vlivům a snadné napojení ruční brzdy. Nevýhodou je jejich nižší účinnost, oproti brzdám kotoučovým.  Nevýhodou by také mohlo být, nutnost správného seřízení samostavu.

    Jak šel čas s bubnovými brzdami?

    I bubnové brzdy nezůstaly celou dobu stejné. Docházelo k jejich inovacím i vylepšením.

    Simplex

    Jedná se o nejjednodušší systém této brzdy. Skládá se ze dvou čelistí a to náběžné a úběžné. Jejich přitlačování na vnitřní strany bubnu zajišťuje pouze jedno společné zařízení. Jednoduše vysvětleno má pouze jeden brzdový váleček „prasátko“.

    Duplex

    Tento způsob je účinnější, avšak mírně složitější. Zde nalezneme, již dvě náběžné čelisti a každá má své zařízení. To znamená, že jsou zde dva brzdové válečky. Pozor, každý váleček má však pouze jednu tlačnou stranu, pro zjednodušení například horní váleček tlačí vlevo a spodní vpravo. Tím je brzdný efekt lépe rozložen.

    Duo-Duplex

    Duo- Duplex je vlastně stejný, jako Duplex, avšak s tím rozdílem, že každý z brzdových válečků má dvě tlačné strany – pístky podobně jako má Simplex, ale s tím rozdílem, že jsou dva. To má za následek ještě lepší efektivitu brždění.

    Kombinace bubnové a kotoučové brzdy

    Přední náprava kotoučové brzdy a zadní bubnové

    Některé vozy mají kombinace obou typů brzd. Například Ford Focus první generace s motorizací 1.6 16v má kombinaci obou systémů. Na přední nápravě nalezneme brzdy kotoučové a na zadní nápravě nalezneme brzdy bubnové. Není to špatná kombinace, neboť přední brzdy mají obecně větší výkon, než ty zadní a u lehčích aut není důvod používat kotoučovou brzdu na obě nápravy.

    Kombinace kotoučů i bubnů na zadní nápravě

    Zní to zajímavě, ale některé vozy využívají pro jedno kolo, respektive nápravu oba druhy brzd. Například Mercedes-Benz využívá na zadní nápravě oba tyto systémy, kdy kotoučová brzda funguje pro klasické brždění za jízdy a ta bubnová slouží, jako brzda parkovací.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *