Domů » Pro řidiče » Autoškola » Bezpečná jízda » Černý led: Jak ho poznat, proč je nebezpečný a jak na něm reagovat?
🕓 7 min

Černý led: Jak ho poznat, proč je nebezpečný a jak na něm reagovat?

Černý led je postrachem silnic v zimě. Nejde o žádnou speciální směs ani nový typ povrchu – jde o ledovou vrstvu prakticky neviditelnou pouhým okem, která se vytváří na vozovce při nízkých teplotách. Největší zrádnost černého ledu spočívá v tom, že řidiče překvapí ve chvíli, kdy to nejméně čekají. Auto najednou nereaguje tak, jak by mělo, a jeho chování může být prudké a nečekané. Pokud však řidič nebezpečí včas rozpozná a zareaguje správně, může následky výrazně zmírnit.

Zobrazit

    Černý led na silnici: Jak vzniká a proč je tak zrádný?

    Černý led je extrémně tenká vrstvička hladkého ledu, která dokonale splývá s povrchem vozovky. Na pohled často vypadá jen jako obyčejně mokrý asfalt, nevytváří žádný sněhový film ani matné bílé mapy, takže ho většina řidičů vůbec nezaregistruje. Právě jeho neviditelnost z něj dělá jeden z nejzrádnějších zimních jevů.

    Vzniká při teplotách kolem nuly, ale objevit se může už i při teplotě okolo 3 °C, kdy je povrch vozovky chladnější než okolní vzduch. Nejčastěji se vytvoří při mrznoucím dešti, při večerním a nočním ochlazení nebo tehdy, když po teplém dni začnou zbytky vody na silnici znovu zamrzat

    Takto vzniklý černý led klouže výrazně víc než běžné náledí. Auto na něm ztrácí přilnavost téměř okamžitě, zatočení volantem nebo brzdění přestávají mít očekávaný účinek a řidič se o existenci černého ledu často dozví až ve chvíli, kdy už vůz začíná klouzat mimo stopu.

    Proč je černý led tak nebezpečný?

    Hlavní problém černého ledu spočívá v tom, jak nenápadný a zároveň extrémně kluzký dokáže být. Auto na něm ztrácí přilnavost téměř okamžitě, protože povrch je hladký jako sklo a pneumatiky se nemají čeho „chytit“. Většina řidičů navíc černý led vůbec nevidí – vozovka vypadá jen mokře, takže nebezpečí poznáte až ve chvíli, kdy auto přestane reagovat na volant nebo brzdy.

    Další zrádností je jeho lokální výskyt. Stačí pár metrů v zatáčce, na mostě nebo v údolí, kde se drží chlad a vlhkost, a přilnavost vozu se úplně změní. Černý led se často tvoří právě tam, kde proudí studený vzduch nebo odkud voda hůř odtéká. Proto se s ním můžete setkat i na místech, která jinak působí naprosto bezpečně.

    Kde se černý led tvoří nejčastěji?

    Černý led se nemusí objevovat pouze v noci nebo brzy ráno. Vzniknout může i během dne – stačí, aby povrch vozovky zůstal ve stínu nebo v místě, kam se slunce vůbec nedostane. Typicky jde o údolí, hluboké lesní úseky nebo místa, kde se drží chladný vzduch. Velmi rizikové jsou také mosty a nadjezdy, které mohou promrznout nejen shora, ale i zespodu, a proto na nich led vzniká mnohem rychleji než na běžné silnici.

    Obecně se černý led tvoří tam, kde je povrch přirozeně chladnější nebo kde asfalt zůstává déle vlhký. Patří sem stinné zatáčky v lese, otevřené úseky vystavené větru, silnice v blízkosti vodních ploch nebo místa se špatným odvodněním. Pokud přes cestu během dne přetéká voda z pramene, potoka nebo tání, stačí večerní pokles teplot a vytvoří se dokonale hladký ledový film.

    Jak poznat, že může být na silnici černý led?

    Ačkoli je černý led prakticky neviditelný, existuje několik signálů, podle kterých lze jeho přítomnost odhadnout. Prvním varováním je teplota. Jakmile palubní teploměr klesá k nule nebo mírně pod ni, je potřeba zbystřit – zejména pokud vidíte jinovatku na trávě, svodidlech či krajnici. V takových chvílích je velmi pravděpodobné, že i vozovka může být zledovatělá.

    Všímejte si také povrchu silnice. Pokud asfalt najednou ztmavne, působí leskleji než obvykle nebo „mokře“, i když nevidíte žádné kapky vody, může jít právě o černý led. Za dne se tato vrstva může lehce lesknout, zatímco v noci splývá s vozovkou natolik, že ji rozeznáte jen podle chování auta.

    Dobrým vodítkem je i zvuk. Na mokré silnici slyšíte typické šplouchání od kol, ale na ledu je jízda výrazně tišší. Auto může jemně „plavat“, volant lehce vibruje a při změně směru můžete cítit mikroklouzání.

    Pomoci mohou i vozidla před vámi. Pokud pneumatiky neodstřikují vodu, přestože povrch vypadá mokře, je téměř jisté, že se jedná o led. A pokud to situace bezpečně dovolí, můžete si přilnavost ověřit krátkým a kontrolovaným brzdným pokusem na rovném úseku – jen tak zjistíte, zda je povrch skutečně kluzký.

    Černý led jak na něj reagovat

    Jak reagovat, když na černý led najedete?

    V okamžiku, kdy vůz začne na černém ledu ztrácet přilnavost, je klíčové zachovat klid a vyhnout se jakýmkoliv prudkým pohybům. Náhlé brzdění, rychlé otočení volantem nebo razantní přidání plynu mohou situaci jen zhoršit. Nejlepší je držet volant rovně, plynule ubrat a nechat auto, aby se postupně stabilizovalo.

    Dostanete-li se s autem do smyku, záleží na tom, zda jde o nedotáčivost nebo přetáčivost. U vozů s předním pohonem je nejčastější nedotáčivý smyk – auto nechce zatočit a tlačí se ven ze zatáčky. Správná reakce je jemně ubrat plyn, vyšlápnout spojku a mírně narovnat volant, aby přední kola znovu získala přilnavost. Prudší natočení volantem nebo sešlápnutí brzdy situaci jen zhorší. Brzdu používejte až po zpomalení a srovnání řízení.

    U vozů se zadním pohonem bývá typický přetáčivý smyk, kdy zadní část ujíždí do strany neboli zatočí více, než chcete a může se tak otočit do protisměru. V takové chvíli je potřeba ubrat plyn, sešlápnout spojku a citlivě zatočit volantem proti směru zatáčky. Korekce musí být rychlá, ale jemná – příliš velké nebo trhané otočení volantem může způsobit prudké vyhození auta na druhou stranu, jakmile se kola znovu „chytnou“. Brzdu opatrně poté použijte až po srovnání řízení.

    Brzdění na černém ledu je velmi omezené. ABS sice může situaci usnadnit, ale nejlepší je začít zpomalovat s výrazným předstihem a nespoléhat na to, že vůz zastaví tak rychle jako na mokré silnici

    Jaký je rozdíl mezi černým ledem, náledím a ledovkou?

    Ačkoli se tyto pojmy často zaměňují, každý z nich označuje trochu jiný typ zledovatění povrchu.

    Náledí vzniká jednoduše zamrznutím vody, která už na silnici leží – může to být déšť, mlha nebo roztátý sníh. Typicky se tvoří přes noc, když se teploty propadnou pod nulu a vše, co během dne roztálo, znovu zmrzne.

    Ledovka má jiný původ. Vzniká tehdy, když na podchlazený povrch dopadají kapky deště, které okamžitě při kontaktu zamrzají. Výsledkem je hladká, souvislá a velmi kluzká vrstva ledu.

    Černý led je z těchto tří nejzrádnější. Jde o tenkou, a téměř neviditelnou vrstvu ledu, která splývá s barvou asfaltu. Může vzniknout podobně jako náledí nebo ledovka, ale klíčová je jeho „neviditelnost“ – řidič často nemá šanci ho rozeznat, dokud vůz nezačne ztrácet přilnavost.

    Černý led jak jej poznat

    Jak se černému ledu vyhnout?

    Základem bezpečné zimní jízdy je předvídavost. Jakmile teplota klesá k nule, počítejte s tím, že některé úseky mohou být zledovatělé, i když silnice vypadá jen mokrá. Indicií mohou být jinovatka na trávě, zmrzlá svodidla nebo nezvykle lesklý asfalt – to vše naznačuje, že podmínky mohou být rizikové.

    Před vjezdem na mosty, otevřené větrné plochy nebo stinné úseky snižte rychlost a ponechte si dostatek prostoru pro reakci. V zimě je vhodné zvětšit bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Brzdná dráha je na kluzkém povrchu podstatně delší a změna přilnavosti může přijít nečekaně.

    Zpomalujte s předstihem a pracujte s plynem i brzdou jemně, aby kola neztratila trakci. Když to situace umožní, zpomalujte spíše motorem. Do zatáček vjíždějte rovnoměrnou rychlostí a volantem otáčejte plynule, bez náhlých korekcí.

    Výraznou roli hraje stav pneumatik. Kvalitní zimní obutí se správným tlakem poskytuje nejlepší přilnavost i na tenké vrstvě ledu. Podhuštěné pneumatiky mohou zhoršit stabilitu vozu a reakce auta mohou být nepředvídatelné.

    Pokud přesto přilnavost ztratíte, zachovejte klid. Prudké brždění obvykle smyk jen prohloubí. Moderní asistenční systémy pomohou, ale fyzikální limity neobejdou – nejdůležitější je klidná práce s ovládacími prvky.

    Co si z toho odnést?

    Černý led není strašák, kterému by se nedalo čelit. Je však nebezpečný právě tím, že není vidět. Pečlivé sledování okolností, klidná práce s volantem a pedály a dobře zvolená rychlost jsou klíčem k bezpečné zimní jízdě. Řidič, který počítá s rizikem, reaguje s předstihem a zná chování svého auta, minimalizuje šanci, že ho černý led překvapí nepříjemným smykem.

    Picture of Martina Poláková

    Martina Poláková

    Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *