Dodržování bezpečné vzdálenosti mezi auty by mělo být samozřejmostí

0
271
Jak dodržovat rozestup mezi vozidly

Příčin vzniku dopravních nehod je spousta, ale jednou z nejčastějších je právě nedodržování dostatečné bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Přitom na tom nic složitého není. Jedná se o staré dobré „pravidlo dvou vteřin“, které jak radí Autoklub ČR, můžeme využít téměř ve všech situacích.

Proč potřebujeme rozestup?

Je to jeden z nejjednodušších a nejsnadnějších principů, díky kterým je možné snížit riziko nehody na silnici. V případě nebezpečné situace se bude každý zlomek sekundy hodit, a můžete tím zachránit životy. Lidský mozek potřebuje k zaregistrování nebezpečné situace v průměru 0,75 sekundy a stejně dlouhý časový úsek si vyžádá i zpracování situace. Brzdy vyvinou potřebnou intenzitu po 0,1 sekundy. Bavím se ale o osobních vozech. U autobusů a kamionů to může trvat až 6x déle.

Jaká je situace ve zbytku Evropy?

V Rakousku, Polsku, Francii, Německu, Švédsku, Itálii či Nizozemsku jsou zavedeny pravidla výrazně přesněji. U naších západních sousedů při rychlosti na 80 km/h trestají v případě, že mezera mezi auty neodpovídá čtvrtině údaje na tachometru. V rychlosti 100 km/h tedy 25 metrů. V opačném případě hrozí peněžní i bodové tresty.

Jak dodržovat rozestup mezi vozy?

Nedokážete si představit způsob, jak onu dvou-sekundovou vzdálenost mezi vozidly dodržovat? Stopky na to vůbec nepotřebujete. Na silnici stačí vybrat pevný objekt, jež může být značka či třeba strom, a od průjezdu vozu před vámi musí uběhnout minimálně dvě vteřiny, než se na ono místo dostanete vy.

Nic nepodceňte

Pravidlo dvou vteřin platí na správně koncentrovaného řidiče. Za tuto dobu by měl situaci zaregistrovat, vyhodnotit a dostatečně intenzivně šlápnout na brzdu. Bavíme se tady ale o ideálních podmínkách. V případě, že vepředu jedoucí vozidlo do něčeho najednou nečekaně narazí, tak bude tato doba nedostatečná. K rozestupu si tak ideálně přidejte ještě jednu vteřinu a ve špatných podmínkách si snažte udržet rozestup 4 až 5 vteřin.

Foto: Autoklub ČR

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here