Jak vyčistit zanesený a ucpaný EGR ventil?

Majitelé automobilů se v poslední době často potýkají s problémy, které se týkají systémů na snižování emisí. Mezi největší průšviháře patří EGR ventil, který se často stává předmětem závad i nákladných oprav v autoservisech. Tato součástka se často zanáší, což mezi řidiči vyvolává otázku, jak EGR ventil vyčistit.

Obsah Zobrazit

    Pokud jste někdy měli problémy s tím, že vám automobil nechtěl nastartovat, neměl dostatečný výkon nebo třeba začal z výfuku vycházet kouř, mohlo by to být způsobeno právě nefunkčním nebo zaneseným EGR ventilem. 

    Hlavním účelem této součástky je zejména recirkulovat výfukové plyny zpět do spalovacích komor, čímž se snižuje emise škodlivých oxidů dusíku. To je nezbytné pro splnění přísných emisních norem a EGR ventil je tak důležitou součástí moderních dieselových i benzínových motorů. V dnešní době bez něj už žádné nové auto z výroby nevyjede.

    EGR ventil má své chyby

    Avšak jako každá technologie má i EGR ventil své mouchy. Mezi nejčastější problémy patří zanesení ventilu sazemi, což vede ke sníženému výkonu motoru i ke zvýšené spotřebě paliva. Problémy mohou být také způsobeny poškozeným ventilovým mechanismem nebo nedostatečným množstvím oleje v motoru. 

    Když se problémy s EGR ventilem vyskytnou, je nejlepší vyhledat profesionální pomoc a nechat ho opravit. Pokud byste se do takové akce chtěli pustit sami, řiďte se odbornými radami a takové vám přinášíme i v tomto článku.

    EGR ventil funkce

    Jaké jsou příznaky zašpinění EGR ventilu?

    Nezřídka se stává, že EGR ventil se v průběhu času zašpiní. Poškození tohoto ventilu je patrné zejména v případě, že zůstane zaseknutý v otevřené či neuzavřené poloze. Tento stav může vést k neschopnosti motoru generovat plný výkon, což se projevuje řadou charakteristických příznaků.

    Mezi tyto příznaky patří kupříkladu:

    • zhasínání motoru při sešlápnutí spojky,
    • pokles výkonu motoru,
    • zvýšená spotřeba paliva,
    • kouř z výfukového potrubí,
    • cukání motoru při dynamické akceleraci,
    • horší reakce na sešlápnutí plynu,
    • potíže s uvedením motoru do vysokých otáček.

    Kontrola na vlastní oči je nutnost

    Abychom mohli skutečně určit závadu EGR ventilu je nutné se tzv. zašpinit. Ideální cesta je sundání hadice sání a náhled do škrtící klapky, za kterou se EGR skrývá. Pohled do jejich útrob nám jistě napoví, v jaké kondici se EGR nachází. Je sice dobré se podívat například na výpis diagnostických závad, ale EGR ventil se může zanášet i z jiných důvodů, jako jsou netěsnosti a nebo jeho funkci může ovlivnit netěsnosti v potrubí. Vždy je proto dobré znát i příčiny, než jen léčit následky.

    Jak funguje kontrolka motoru?

    Je důležité mít na paměti, že kontrolka „zkontrolovat motor“ nemusí vždy problém s EGR ventilem signalizovat, ačkoli je to asi ten nejčastější případ. 

    I palubní počítač totiž může vykazovat chyby, které souvisejí s jinými součástmi zodpovědnými za složení směsi paliva a vzduchu. Jde například o lambda sondu nebo průtokoměr. 

    Pokud ale přeci jen máte podezření, že je problém s EGR ventilem, můžete zkontrolovat seznam chyb pomocí diagnostického rozhraní připojeného k zásuvce OBDII.

    Čištění EGR ventilu

    Odborníci často doporučují, aby se EGR ventil pravidelně čistil. Jinak totiž hrozí řidičům hned několik problémů. Například se může stát, že se auto na volnoběh silně kolíbá, nebo, že na sešlápnutí plynového pedálu reaguje liknavě. 

    Při předjíždění pak motor nevyvíjí dostatečný výkon, což může být také nebezpečné. Kromě toho může znečištěný EGR ventil vést k poškození jiných součástí, například DPF filtru nebo turbodmychadla.

    Prevence je vždy lepší než léčba. Pravidelné čištění EGR ventilu nejen prodlouží jeho životnost, ale také pomůže předejít dalším poruchám a zlepšit výkon vašeho vozu.

    Elektronický EGR ventil

    Zde je navíc problém, který nám může naše čištění značně komplikovat. Problém spočívá v tom, že abychom tento typ EGR ventilu vyčistili musíme jej nejprve uvést do servisní polohy a poté jej vyčistit.  Pokud se tak nestane nemusí se nám podařit ventil z vozu vyndat, nebo jej poškodíme.

    Jak EGR ventil vyčistit?

    Existuje několik způsobů, jak vyčistit EGR ventil, a každá technika závisí na stupni znečištění. 

    Metoda č. 1: Demontáž EGR ventilu

    Nezapomínejte na těsnění

    Při čištění EGR ventilu, kdy přistupujeme k jeho vyjmutí z vozu je dobré si opatřit novou sadu těsnění k tomuto dílu. Stará těsnění s léty puchří a jejich opětovné užití a dotažení způsobí netěsnosti, navíc se nám tyto těsnění vymáčknou v určité poloze, kdy při opětovné kompletaci může dojít k posunutí a tím pádem k nedokonalému přilehnutí. Ty nám mohou produkovat další chybová hlášení jednotky vozu, nebo způsobit potíže s otáčkami či výkonem samotného vozidla.

    Metoda 2: Čištění EGR ventilu bez demontáže

    Zde bych upozornil, že tato varianta může skrývat více rizik než pozitiv. Je třeba si uvědomit že uvolnění nečistoty z EGR ventilu budou nasány zpět do motoru a mohou se usadit i na škrtící klapce. Jedná se sice o řešení jednodušší, ale pamatujme, že starý dobrý postup s vyjmutím dílu ven má svá opodstatnění.

    Navíc ne každý čistit dosahuje stejné kvality a stříkat čistič do motoru při jeho běhu nám může způsobit nečekaně zvýšený detonační efekt, který může vést až k poškození motoru, neboť může dojít k prudkému nárůstu hořlavých plynů nasátých do spalovacích komor. Takové případy jsem například zažil s nesprávným nebo nadměrným užitím startovacích sprejů, kdy efekt s čističem je velmi podobný neboť obě směsi bývají hořlavé.

    Ne vždy pomůže vyčištění

    Podtlakový EGR

    EGR ventil je vybaven tlakovou membránou, ke které je napojena podtlaková hadička. Tato baňka nám za pomoci podtlaku zvedá spodní ventil, který je na spodní straně EGR ventilu a je upevněn k výfukové hadice. Ten se pozvedá a umožní míchání spalin s čerstvým vzduchem. Po letech užívání EGR ventilu se nám může jeho podtlaková membrána, která je umístěná v tlakové baňce v horní části EGR ventilu poškodit.

    V tomto případě je jediným správným řešením jeho výměna. Pokud přistupujeme k čištění, vždy bychom měli ověřit funkčnost tohoto komponentu a to tak. Že za pomoci hadice, či zkrátka na prudko pusou vsajeme vzduch. Předem upozorňuji, že tato zkouška není voňavá ani chutná, ale ukáže nám více. Pokud disponujeme podtlakovou pumpičkou k odvzdušnění brzd, zkoušce turbodmychadel máme tuto činnost velmi usnadněnou. Případně nám může posloužit větší injekční stříkačka, kterou napojíme přes hadičku k podtlakové baňce.

    Elektrický EGR

    Jak název napovídá tento ventil je řízen elektronicky. Může zde díky přítomnosti elektroniky dojít k jejímu selhání, a proto by nám ani čištění nepomohlo. Jedinou variantou je výměna tohoto dílu. Navíc se vracím ke svému tvrzení výše, kdy je opravdu v některých případech nutnost spolupráce s diagnostikou.

    Nejčastější dotazy

    Jak poznat, že EGR ventil je zanesený a potřebuje čištění?

    Příznaky zaneseného EGR ventilu mohou zahrnovat zhasínání motoru, pokles výkonu motoru, zvýšenou spotřebu paliva, kouř z výfukového potrubí, cukání motoru při dynamické akceleraci, horší reakci na sešlápnutí plynu a potíže s uvedením motoru do vysokých otáček.

    Proč je čištění EGR ventilu důležité?

    EGR ventil je důležitou součástí moderních dieselových i benzinových motorů a jeho správná funkce je nezbytná pro splnění přísných emisních norem. Zanesený ventil může vést ke sníženému výkonu motoru, zvýšené spotřebě paliva, poškození jiných součástí a dalším problémům. Pravidelné čištění EGR ventilu pomůže předejít těmto problémům a prodlouží životnost ventilu.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *