Každý příznivce motorů, nebo nadšenec do automobilů poslední dobou jistě zaslechl o tzv. „dekarbonizaci motoru“. My se dnes tedy na toto téma zaměříme a koukneme se na věc, trošku „po vesnicku“ a zda si tento proces čištění, budeme schopni udělat sami doma. Nejprve si však shrňme nejčastěji kladené otázky.
Co je to dekarbonizace?
Obecně lze říci, že dekarbonizace je odstranění nečistot ze spalovacího a sacího ústrojí motoru, neboť při spalování paliva založeném na ropných produktech vzniká tento nežádoucí účinek. Nebudeme se zabývat chemickými vzorci, či prvky, toho na internetu jistě vyhledáte celé slohy. Při dekarbonizaci motoru je většinou také nutné přistoupit k výměně vzduchového filtru, olejového filtru, olejové náplni i palivového filtru. Neboť kupříkladu motorový olej při tomto úkonu utrpí značné znehodnocení a to hlavně u chemického způsobu dekarbonizace.
Jak často dělat dekarbonizaci?
Servisy provádějící tento úkon v mnohých případech radí dekarbonizaci provádět jednou ročně, či při každé druhé výměně oleje, nebo každých 50 000 km. Tyto informace se však mohou u poskytovatelů těchto služeb různit, kdy také záleží na využití daného vozu. Za nás doporučujeme, pokud se již k dekarbonizaci rozhodnete, dodržovat rady odborníků a provádět ji pravidelně.
Co vyčistí dekarbonizace?
Dekarbonizační proces by měl vyčistit sání, turbo, prostor motorových válců, spodky ventilů, DPF filtr, žhavící svíčky, aj… V kostce by to měly být všechny části od sací části motoru, až po tu výfukovou.
Vyčistí mi dekarbonizace EGR ventil?
Tohle je velmi častý dotaz a mnoho poskytovatelů této služby vás bude neochvějně informovat o tom, že ano. Má to však jeden háček. Záleží totiž na tom, jak je EGR vzdálen od spalování, což v praxi znamená, že čím více je EGR blíže spalovací části motoru, tím je větší šance jeho vyčištění a naopak.
Vyčistí mi dekarbonizace DPF?
Opět vám mnoho firem s klidnou duší odpoví, že ano. Pokud probíhá regenerace filtrů DPF samočinně tak se v jeho útrobách nachází teplota v rozmezí 350 až 600 stupňů celsia, kdy je potřeba dalších součinitelů k úspěšnému dokončení procesu. Už to je velmi specifický nárok. Jelikož se v jeho útrobách nenachází pouze usazený karbon, kterého by nás měla dekarbonizace zbavit. Nalezneme zde i tzv. popílek a s tím dekarbonizace nezmůže nic. Z mého hlediska, si proto dovolím konstatovat, že proces dekarbonizace nebude mít příliš velký efekt pro vyčištění filtru DPF.
Sníží mi dekarbonizace emise vozu?
Mnoho výrobců udává, že ano. Na emise vozu má však vliv i mnoho jiných faktorů, jako jsou vstřiky, EGR ventil, těsnost motoru, jeho spalování, těsnost výfukové soustavy a další součinitelé. Proto je třeba zjistit, zda vše zodpovědné za emise funguje, jak má. Pokud však tedy vezmeme v potaz všechny zmíněné způsoby, kterými lze dekarbonizovat a to především i manuální způsob dekarbonizace, tak si mohu dovolit říci, že “ANO” sníží nám emise.
Může mi dekarbonizace zničit motor?
Mnoho firem vám opět sdělí, že ne, ovšem je více způsobů, jak motor dekarbonizovat. Proto správná odpověď zní ano. Nesprávná, či nesprávně provedená dekarbonizace vám motor rozhodně poškodit může, jako příklad třeba mohu uvést, že pokud nalijeme do motoru dekarbonizační prostředek v rapidně větším množství, než uvádí výrobce, tak rozhodně můžeme poškození motoru očekávat a nebo pokud po užití prostředku, po kterém má následovat výměna oleje olej nevyměníme, tak opětovně motor rozhodně zničit můžeme. K dekarbonizaci je třeba postupovat opatrně. Pokud nemáte žádné zkušenosti s auty, či neholduje te motorům, raději se nejdříve poraďte s odborníky a nepouštějte se do tohoto úkonu po hlavě.
Kolik stojí dekarbonizace?
Ceny tohoto úkonu se různí. Obecně však lze říci, že ceny startují kolem 1500 Kč až po několika tisícové částky. Ceny se liší od typu dekarbonizace a servisními úkony s ní spojenými, kdy například vezmeme v potaz výměnu oleje i filtrů. Různé značky vozů mají rozmanité ceny těchto dílů, různé množství olejové náplně i jejich specifikace. Cenu bych proto, vždy doporučil se zprostředkovatelem služby prokonzultovat. Stejně tak, pokud nám bude prováděna manuální dekarbonizace, je třeba vzít v potaz čas, který mechanik tráví montáží i demontáží dílů. Ceny uvedené na internetu a to do objemu do 3000 cm3 za 2990 Kč, do 5000 cm3 za 3990 Kč, nad 5000 cm3 za 5990 Kč.
Zvýší mi dekarbonizace výkon?
V tomto ohledu se dá říci, že ano. Připustíme třeba případ závady u některých Škoda Octavií první generace s motory 1.9 TDI (66 kW a 88 kW – rotačky), kdy docházelo k tzv. téměř ucpání EGR ventilu a sání karbonem, kdy vůz tzv. spadl do nouzového režimu, tak po vyčištění těchto komponent se nám teoreticky mohl vrátit výkon zpět ☺.
Může mi dekarbonizace zvýšit tlaky v motoru?
No v tomto případě bych opět řekl, že spíše ne a pokud, tak se domnívám, že pouze nepatrně. Pokud klesne tlak ve válci, příčinu bych viděl spíše v netěsnosti, prasklině, nebo opotřebení.
Kdy doporučit dekarbonizaci?
Tento proces je na zvážení každého z nás, či na radě odborníků. Já pokud bych s přivřením očí a částečným sebezapřením doporučil dekarbonizaci u nových motorů (nových vozů) pokud se bavíme o chemické a vodíkové dekarbonizaci, tak bych tento krok činil preventivně a v intervalech, které jsem zmínil výše. U motorů s velkým nájezdem vám mnoho odporníků odpoví, že ano a bez problémů. Já jsem v tomto ohledu skeptik, proto se omlouvám s právem na omyl všem, kteří se mnou nesouhlasí. V tomto případě bych se opravdu radil s odborníky a rozhodnutí zvážil. Za zvážení by stály TSI motory první generace, kdy se tyto motory nacházejí například u Škody Octavie 2 generace.