Vozidlo Údržba a Servis
🕓 10 min

Dekarbonizace motoru – kdy provádět, jak funguje a kolik stojí?

Každý příznivce motorů, nebo nadšenec do automobilů poslední dobou jistě zaslechl o tzv. „dekarbonizaci motoru“. My se dnes tedy na toto téma zaměříme a koukneme se na věc, trošku „po vesnicku“ a zda si tento proces čištění, budeme schopni udělat sami doma. Nejprve si však shrňme nejčastěji kladené otázky.

Obsah Zobrazit

    Co je to dekarbonizace?

    Obecně lze říci, že dekarbonizace je odstranění nečistot ze spalovacího a sacího ústrojí motoru, neboť při spalování paliva založeném na ropných produktech vzniká tento nežádoucí účinek. Nebudeme se zabývat chemickými vzorci, či prvky, toho na internetu jistě vyhledáte celé slohy. Při dekarbonizaci motoru je většinou také nutné přistoupit k výměně vzduchového filtru, olejového filtru, olejové náplni i palivového filtru. Neboť kupříkladu motorový olej při tomto úkonu utrpí značné znehodnocení a to hlavně u chemického způsobu dekarbonizace.

    Jak často dělat dekarbonizaci?

    Servisy provádějící tento úkon v mnohých případech radí dekarbonizaci provádět jednou ročně, či při každé druhé výměně oleje, nebo každých 50 000 km. Tyto informace se však mohou u poskytovatelů těchto služeb různit, kdy také záleží na využití daného vozu. Za nás doporučujeme, pokud se již k dekarbonizaci rozhodnete, dodržovat rady odborníků a provádět ji pravidelně.

    Co vyčistí dekarbonizace?

    Dekarbonizační proces by měl vyčistit sání, turbo, prostor motorových válců, spodky ventilů, DPF filtr, žhavící svíčky, aj… V kostce by to měly být všechny části od sací části motoru, až po tu výfukovou.

    Vyčistí mi dekarbonizace EGR ventil?

    Tohle je velmi častý dotaz a mnoho poskytovatelů této služby vás bude neochvějně informovat o tom, že ano. Má to však jeden háček. Záleží totiž na tom, jak je EGR vzdálen od spalování, což v praxi znamená, že čím více je EGR blíže spalovací části motoru, tím je větší šance jeho vyčištění a naopak.

    Vyčistí mi dekarbonizace DPF?

    Opět vám mnoho firem s klidnou duší odpoví, že ano. Pokud probíhá regenerace filtrů DPF samočinně tak se v jeho útrobách nachází teplota v rozmezí 350 až 600 stupňů celsia, kdy je potřeba dalších součinitelů k úspěšnému dokončení procesu. Už to je velmi specifický nárok. Jelikož se v jeho útrobách nenachází pouze usazený karbon, kterého by nás měla dekarbonizace zbavit. Nalezneme zde i tzv. popílek a s tím dekarbonizace nezmůže nic. Z mého hlediska, si proto dovolím konstatovat, že proces dekarbonizace nebude mít příliš velký efekt pro vyčištění filtru DPF.

    Sníží mi dekarbonizace emise vozu?

    Mnoho výrobců udává, že ano. Na emise vozu má však vliv i mnoho jiných faktorů, jako jsou vstřiky, EGR ventil, těsnost motoru, jeho spalování, těsnost výfukové soustavy a další součinitelé. Proto je třeba zjistit, zda vše zodpovědné za emise funguje, jak má. Pokud však tedy vezmeme v potaz všechny zmíněné způsoby, kterými lze dekarbonizovat a to především i manuální způsob dekarbonizace, tak si mohu dovolit říci, že “ANO” sníží nám emise.

    Může mi dekarbonizace zničit motor?

    Mnoho firem vám opět sdělí, že ne, ovšem je více způsobů, jak motor dekarbonizovat. Proto správná odpověď zní ano. Nesprávná, či nesprávně provedená dekarbonizace vám motor rozhodně poškodit může, jako příklad třeba mohu uvést, že pokud nalijeme do motoru dekarbonizační prostředek v rapidně větším množství, než uvádí výrobce, tak rozhodně můžeme poškození motoru očekávat a nebo pokud po užití prostředku, po kterém má následovat výměna oleje olej nevyměníme, tak opětovně motor rozhodně zničit můžeme. K dekarbonizaci je třeba postupovat opatrně. Pokud nemáte žádné zkušenosti s auty, či neholduje te motorům, raději se nejdříve poraďte s odborníky a nepouštějte se do tohoto úkonu po hlavě. 

    Kolik stojí dekarbonizace?

    Ceny tohoto úkonu se různí. Obecně však lze říci, že ceny startují kolem 1500 Kč až po několika tisícové částky. Ceny se liší od typu dekarbonizace a servisními úkony s ní spojenými, kdy například vezmeme v potaz výměnu oleje i filtrů. Různé značky vozů mají rozmanité ceny těchto dílů, různé množství olejové náplně i jejich specifikace. Cenu bych proto, vždy doporučil se zprostředkovatelem služby prokonzultovat. Stejně tak, pokud nám bude prováděna manuální dekarbonizace, je třeba vzít v potaz čas, který mechanik tráví montáží i demontáží dílů. Ceny uvedené na internetu a to do objemu do 3000 cm3 za 2990 Kč, do 5000 cm3 za 3990 Kč, nad 5000 cm3 za 5990 Kč.

    Zvýší mi dekarbonizace výkon?

    V tomto ohledu se dá říci, že ano. Připustíme třeba případ závady u některých Škoda Octavií první generace s motory 1.9 TDI (66 kW a 88  kW – rotačky), kdy docházelo k tzv. téměř ucpání EGR ventilu a sání karbonem, kdy vůz tzv. spadl do nouzového režimu, tak po vyčištění těchto komponent se nám teoreticky mohl vrátit výkon zpět ☺.

    Může mi dekarbonizace zvýšit tlaky v motoru?

    No v tomto případě bych opět řekl, že spíše ne a pokud, tak se domnívám, že pouze nepatrně. Pokud klesne tlak ve válci, příčinu bych viděl spíše v netěsnosti, prasklině, nebo opotřebení. 

    Kdy doporučit dekarbonizaci?

    Tento proces je na zvážení každého z nás, či na radě odborníků. Já pokud bych s přivřením očí a částečným sebezapřením doporučil dekarbonizaci u nových motorů (nových vozů) pokud se bavíme o chemické a vodíkové dekarbonizaci, tak bych tento krok činil preventivně a v intervalech, které jsem zmínil výše. U motorů s velkým nájezdem vám mnoho odporníků odpoví, že ano a bez problémů. Já jsem v tomto ohledu skeptik, proto se omlouvám s právem na omyl všem, kteří se mnou nesouhlasí. V tomto případě bych se opravdu radil s odborníky a rozhodnutí zvážil. Za zvážení by stály TSI motory první generace, kdy se tyto motory nacházejí například u Škody Octavie 2 generace.

    Způsoby dekarbonizace

    Dekarbonizaci lze provádět několika způsoby. Ve své podstatě lze dekarbonizaci rozdělit na chemickou, vodíkovou a já bych ještě doplnil manuální.

    Vodíková dekarbonizace

    Je způsob dekarbonizace motoru za pomocí zařízení tzv. dekarbonizéru. Tento stroj vytvoří vodík, který je s kyslíkem přisáván do sání motoru. Tím, by mělo docházet k čištění vnitřních částí motoru, viz výše uvedené odpovědi v tomto článku. V České republice je hned několik firem, nabízejících tento způsob čištění. U tohoto způsobu dekarbonizace nemusí být měněn olej a olejový filtr a proto, se dekarbonizace motoru vodíkem označuje, jako tzv. nejmodernější a levnější.

    Chemická dekarbonizace

    Profesionální chemická dekarbonizace

    Tento proces bych rozdělil do dvou částí. První část bych označil, jako tzv. profesionální dekarbonizaci za pomocí speciálních přístrojů, které jsou v tomto procesu nápomocné. U tohoto způsobu dekarbonizace musíme vyhledat servisy provádějící tento úkon. Doma bohužel tento způsob nedokážeme, bez patřičných přístrojů uskutečnit. Ve většině případů se totiž dekarbonizační přístroj napojí v místě palivového filtru a motor pak tzv. jede na dekarbonizační palivo, nikoli na palivo z nádrže. Také jsem viděl případy, kdy je napojen přístroj i na sání.

    Svépomocí chemická dekarbonizace

    Chemickou dekarbonizaci můžeme uskutečnit i svépomocí. Dnes nalezneme na trhu několik firem dodávajících prostředky k dekarbonizaci svépomocí. Tento proces většinou spočívá v zakoupení roztoku, který přidáme buď do nádrže vozu, či do olejové náplně. Nejvíce diskutované a také těšící se nejvíce obliby motoristů jsou produkty od firmy BG Products, která nabízí různé dekarbonizační balíčky, pro všechny typy motorů. Existují však i jiné značky i firmy nabízející tyto produkty s širokou cenovou paletou. Opravdu je důležité postupovat dle pokynů výrobce a s produkty neexperimentovat! Účinky této dekarbonizace však mohou být velice spekulativní, kdy bych si dovolil tvrdit, že buď “žádné”, nebo “špatné”. Viz mé rozebrání provozních vůlí motoru výše.

    Mechanická dekarbonizace

    Nyní se dostáváme ke starému dobrému a nejspíše nejdelšímu způsobu dekarbonizace. Mnoho mechaniků tento způsob praktikuje dodnes. Jedná se zkrátka o vyjmutí dílu, například EGR ventilu a pak jej za pomoci čističe a jemné mechaniky zbavíme všech nečistot. Zkrátka si u tohoto úkonu vždy ušpiníme ruce. Mnohdy však díky této fázi můžeme přijít i na důvod přebytečné karbonizace. Jak bylo zmíněno výše, za nadměrnou tvorbu karbonu i emisí mohou často poruchy. Kupříkladu takový vadný EGR ventil nás může potrápit. Vadné čidlo tlaku DPF nám může značně znepříjemnit život také a o vadném vstřikovači ani nemluvě. Mnohdy však mohou za nadměrnou tvorbu karbonu i zcela banální věci, jako například vadné zapalovací, či žhavící svíčky. Někdy také zlobí tankování pochybných a nekvalitních pohonných hmot. 

    Motory náchylné k tvorbě karbonu

    Nejvíce náchylné motory k tvorbě karbonu jsou nejspíše první verze benzínových přímovstřikových motorů. Ty na karbonizaci a ředění oleje benzínem trpí nejvíce. Na karbon také trpí například i dieselové motory, pokud s nimi jezdíme převážně krátké trasy a motor se nemá možnost pořádně ohřát. Ale nenechte se vyvést z míry, karbon vzniká při jakém-li spalování ropných produktů, vždy je třeba zhodnotit míru tvorby karbonu. 

    Jak usazování karbonu předcházet

    Z mého hlediska je mnohem důležitější nadměrné karbonizaci motoru předcházet, než řešit její následky. A to několika kroky:

    Tankování kvalitního paliva

    Tankovat kvalitní palivo, kdy nebudeme lít do nádrže, co tam nepatří, jako slunečnicový olej atd. Také se vyvarovat pochybných čerpacích stanic, či překupníků s pohonnými hmotami. 

    Používat aditiva pohonných hmot

    Za sebe mohu doporučit značku VIF. Jedno 0,5l balení zimního diesel aditiva (vyrábí aditiva i pro benzínové motory a léto) stojí cca 214  Kč a jeho obsah je určen na ošetření několika desítek litrů palivové směsi. Já jej užívám několik let při každém tankování do svých vozů a mohu jej s klidným srdcem doporučit!

    Včasné řešení závad

    Je důležité čas od času na své auto kouknout. Pokud motor ztratí výkon, nezdá se nám jeho chod, nebo nadměrně kouří, tak je třeba závadu řešit hned a nejezdit tzv. „na smrt“. Také není špatným řešením čas od času udělat diagnostiku vozu. Mnoho diagnostických přístrojů lze již koupit i na domácí použití a mnohdy nám mohou díky včasné identifikaci závady ušetřit mnoho trápení i financí.

    Včasné výměny motorového oleje

    Toto je sice stále omílané téma, ovšem je snad to nejdůležitější. Raději měnit olej včas, nebo s předstihem i za levnější výrobce, ovšem s danou specifikací, než natahovat tzv. „long life“ intervaly. Kupříkladu, již u výše zmíněných benzinových motorů s přímým vstřikem z prvních let výroby, je to velmi důležitý úkon, který nám může značně prodloužit životnost celého motorového ústrojí a předejdeme i tzv. klepání motoru.

    Karbon z první ruky (fotogalerie)

    Nebyl bych to já, kdybych vám psal článek z pohodlného gaučíku s horkým tea. Shodou okolností mi doma leží jeden náhradní motor, který jsem si musel kvůli hlouposti koupit, ale o tom někdy příště. Podívejte se tedy pozorně, jak vypadá sání, hlava motoru, svody, vstřik, víko ventilů a písty s válci. Jedná se o motor pro vozy Opel, Fiat, Alfa Romeo, Saab a to konkrétně 1.9 CDTI 88kw, 8v typu Z19DT původem od značky Fiat. Motor měl mít údajně najeto 120 000 km. Tak se na něj tedy společně koukněme, abychom si udělali představu co to karbon je, a kde se například tvoří.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *