Dotace na elektromobil: Máte na ně nárok?

0
453
dotace na elektromobil pro fyzické osoby

Dotace na elektromobil v roce 2022. Ano, nebo ne? Pro koho a za jakých podmínek? Podíváme se na to, kdo má šanci získat dotovaný elektromobil a kdo má v současné době smůlu.

Dotace na elektromobil

Dotace na elektromobil jsou v některých zemích Evropské unie celkem běžnou věcí. Elektromobilita jde ruku v ruce s trendem odklonu od fosilních paliv, který teď navíc akcelerovala válka na Ukrajině. Je trochu smutné, že v České republice dotace v tomto směru moc, nebo spíš vůbec, nefungují. Tedy jak pro koho.

Dotace na elektromobil pro fyzické osoby v České republice v současné době neexistují. Je jedno, jestli podnikáte, nebo ne. Zatímco v zahraničí se setkáte s dotacemi až 9 000 EUR na vozidlo, v naší zemi máte smůlu.

Jediný, kdo může momentálně nějakou dotaci dostat je veřejný sektor, tedy města, státní organizace a další. Příspěvky se rozdávají i na budování nabíjecích stanic. Dotace totiž financuje Evropská unie, která je schválila v rámci rozvoje veřejného sektoru. Kromě klasických elektromobilů lze zažádat o příspěvek na plug-in hybridy a vozidla s pohonem na CNG.

Dotace na elektromobil pro firmy

Tento rok byla plánovaná dotace na elektromobil pro firmy. Měla jít z peněz Evropské unie. Dotaci připravovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu a měla být financovaná z Národního plánu obnovy. Zdá se ale, že se úředníci zmýlili během přípravy projektu. Peníze, které chtěli uvolnit pro podnikatele, totiž měly jít z projektu pro rozvoj udržitelné městské mobility, tedy veřejného sektoru.

S tím Evropská komise nesouhlasila, jelikož tato dotace měla jít na rozvoj již zmíněného veřejného sektoru, nikoliv podnikatelského. Podle některých zdrojů by se peníze na dotace čerpaly i z našich peněz, tedy z národních prostředků. Od toho se ale upustilo kvůli válce na Ukrajině.

Je velká šance, že dotace nakonec budou, ovšem bude potřeba finální výzvu trochu přeformulovat a upravit. Evropská unie podporuje dekarbonizaci a projekty, které směřují tímto směrem a mají hlavu a patu, určitě podpoří.

dotace na elektromobil pro firmy

Dotace na elektromobil v zahraničí

Proč to v zahraničí funguje a u nás nikoliv? Přistupují k tomu trochu jinak. Tak například plošné dotace na elektromobil v Německu jsou postavené na úplně jiném principu. Nefinancuje je Evropská unie, ale Německo samo.

Část se platí z veřejných peněž a část přispívají automobilky (z celkového příspěvku 9000 EUR se platí 6000 EUR z daní a 3000 z kapes výrobců). Ve společném tandemu tak vláda a výrobci chtějí zvýšit konkurenceschopnost elektromobilů, které z pohledu financí za auty s konvenčními pohony stále zaostávají. Obdobně je na tom Rakousko, to nabízí příspěvek až 5000 EUR.

Mnozí kupci elektromobilů dotací využívají k tomu, aby auto po krátké době opět prodali. Některé firmy dokonce odkupují elektromobily za cenu poníženou o dotace, aby je následně prodali v zahraničí. Jestli tedy přemýšlíte nad levnějším elektromobilem, zamyslete se nad koupí auta z Německa. Cena ale nebývá až tak výhodná, přeci jen nějak na tom vydělat musí.

V roce 2023 má navíc dojít ke změně. V současnosti smí nový dotovaný vůz Němci prodat již po půl roce. Na přes rok se doba prodlouží pravděpodobně na rok a déle. Kdyby ho prodali dřív, museli by dotaci vrátit.

Dotace na elektromobily na Slovensku sahají do výše 5000 EUR. Podle průzkumů ale tento příspěvek příliš nezvrátil zájem ve prospěch elektromobility. I s příspěvkem jsou elektroauta pro většinu lidí drahou záležitostí. Ač jsou provozní náklady levnější, pořizovací cena elektromobilu je hodně vysoká. Nemluvě o bateriích (jejich životnosti a kapacitě), kterým spousta lidí moc nevěří.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno