Pokud je vůz velmi značně poškozen a není to masově rozšířená značka můžeme narazit na absolutní nezájem a to i v případě, že zbytek vozu, který je nepoškozen je v perfektním stavu. Ve většině případů jsou vždy lépe prodejné koncernové ojetiny a modely značně zastoupené. Velkou roli hraje i rok výroby, kdy o staré vozy (pokud se nejedná o veterána) je zájem takřka minimální.
Je tu i možnost rozebrání, ale pozor!
Dříve se vrakování řešilo jednodušeji, kdy jste zkrátka vůz rozebrali do na části, prodali šasi a inzerovali, či rozprodávali jednotlivé komponenty. I dnes je tato možnost ve hře, ale šasi, již zvlášť prodat nemůžete, pokud to uděláte většina vrakovišť vám odmítne vrak odvést.
Můžeme však vymontovat určité části vozu , jako kola, kompresory, turbo, vstřiky, sedadla, rádio, světla, a jiné, které nejsou součástí karoserie, nebo bloku, či hlavy motoru. Je však dobré se nejprve s daným vrakovištěm dohodnout, zda to pro ně bude akceptovatelné a v jaké míře můžete auto odstrojit.
Z vlastní zkušenosti vím, že někdy zkrátka dojedou s rukou, zbytek vozu chytí a hodí jej do kontejneru, taže je jim i vcelku jedno, zda má vůz kola, či nikoli. Je však dobré pokud vůz takto rozebereme umístit zbytek na dostupné místo, protože musíme myslet na to, aby se k zbytku vozu dostal náklaďák z vrakoviště s rukou.
Musíme si také pohlídat, aby nám byl vystaven dokument o likvidaci a my mohli zrušit povinné ručení a vůz tzv. odhlásit , někdy tuto možnost nabízí i samotná vrakoviště, jako tzv. „bonus“.
Vždy si pohlídejte dokumenty!
Toto je mnohdy velmi opomíjené a zanedbávané téma. Pokud vůz prodáváte, nebo vrakujete pohlídejte si jeho přepis , nebo dokument o ekologické likvidaci . Bez těchto skutečností, není možné zrušit pojištění vozu.
Pokud navíc vůz někomu prodáte a nepohlídáte si přepis, onen člověk může vůz opravit a jezdit tzv. na vaši zodpovědnost. Vám pak budou domů chodit pokuty, přestupky a výzvy, kdy je jediná možnost řešit situaci s policií.
Pokud, už vůz přepisujete s předáním plné moci , nezapomeňte si do smlouvy dát povinnost přepisu do určité doby, kdy ze zákona je, tak uskutečnit do 10 dnů od koupi. Ideální je však vůz přepsat sám. Nikdy také nedávejte vůz pochybným likvidačním společnostem, překupníkům, spekulantům kteří vám slíbí, že vše zařídí a vy pak nebudete mít ani vůz, ani patřičný dokument. V tomto ohledu jsou důležité recenze.
Není výkup, jako výkup
Výkup od výkupní společnosti
Na internetu existuje mnoho společností, které vykupují vozy s platbou hned, možností převodu, atd. Pokud se pro tento způsob rozhodnote, vždy si pečlivě přečtěte recenze uživatelů, abyste v reálu nebyli zklamaní. Ve většině případů však nepočítejte s vysněnou částkou, výkupce bude chtít vydělat, stejně, jako vy.
Výhoda spočívá ve zbavení se vozidla, kdy je to mnohdy jedinou možností. Většinou tento výkup funguje tak, že odešlete fotky vozu, cenovou představu a nějaký popis, proč vůz prodáváte, kdy se vám výkupce následně ozve s případným zájmem a termínem.
Výkup od velkých bazarů
Zde si dejte ještě větší pozor. Pokud budete inzerovat vůz na prodej, s největší pravděpodobností se vám ozve jedna nebo dvě z největších sítí bazarů v naší republice. Zde buďte velmi opatrní, protože jednak vám s největší pravděpodobností budou nabízet vámi žádanou cenu, kterou ovšem dodrží jen minimálně.
Za druhé vás okamžitě pozvou na jejich nejbližší pobočku, kde však budete hořce zklamání cenou, za kterou budou ochotni vůz koupit a ještě hůře pokud si nebudete chtít nový vůz koupit od nich.
Za třetí vás to bude s největší pravděpodobností stát čas, nervy a náklady na cestu, proto tuto možnost vždy pečlivě zvažte.
Zachovejte chladnokrevnost
Pokud je vůz dosti poškozen z výše uvedených důvodů je třeba zachovat chladnokrevnost a jednat v klidu. Neunáhlit se do velmi nákladných oprav a stejně tak, nedejte vůz úplně za tzv. „pakatel. Promyslete si celou situaci a následně jednejte, zvažte možnosti, podívejte se na ceny daných ojetin, které jsou v pořádku, na cenu různých komponentů vozu a dle situace na trhu se v klidu rozhodněte. Ideální je si nechat situaci pár dní projít hlavou.
Zjistěte si cenu
Mnohdy vás budou kontaktovat i tzv. „vykukové“, kteří by ideálně dostali váš vrak za symbolickou cenu. Než se pustíte, do jakékoliv inzerce projděte si inzertní portály i sociální sítě a ucelte si představu o ceně. Zkontrolujte také ceny bazarových dílů, které máte ve voze zánovní a nebo výměnné, ty cenu mohou zásadně ovlivnit. Pokud k nim navíc máte dokumentaci o jejich výměně, tak ji rozhodně použijte a zmiňte při prodeji.
Nejhorší je nechat to ležet
Nejhorší věc, kterou však můžete udělat je nechat auto stát ladem, auto které nejezdí stárne i rezne mnohem rychleji, než vůz, který je denně v pohybu. Velmi to začnou odnášet brzdy i karoserie a věci, které mohou zvýšit cenu vraku najednou přijdou vniveč. Proto není dobré nechat auto několik měsíců stát a pak se odhodlat k jeho prodeji, za tuto dobu stání může vůz začít reznout, brzdy zatuhnout, odejít baterie, kdy dlouhodobé stání působí neblaze i na pneumatiky.