Vozidlo Údržba a Servis
🕓 9 min

Jak prodat bourané nebo nepojízdné auto?

Někdy nastane situace, kdy nám i novější vozy doslouží, díky poruše motoru, kdy buď nejsou finance na jejich opětovné zprovoznění, nebo zkrátka oprava převyšuje cenu daného vozu. Ještě horší je to u ojetin, které například nejsou tak masově rozšířené a zájem o náhradní díly z vraků, je menší. Co tedy dělat?

Obsah Zobrazit

    Zjištění situace

    Nejprve je důležité rozdělit vozidla na pojízdná a nepojízdná. Toto základní rozlišení nám pomůže s rozhodováním o dalším postupu, což může být příležitost získat zpět alespoň část hodnoty vozu.

    Pokud je vozidlo stále pojízdné, i když silně poškozené, je to o něco lepší varianta. V tomto případě se zaměřme na dvě hlavní možnosti – buď je vozidlo havarované, nebo má poškozený motor. U havarovaných vozidel je zásadní posoudit míru poškození: jestli nedošlo k porušení nosných částí či nosníků vozu, je to opět výhodnější scénář.

    Když je auto bourané

    Pomačkané blatníky a vyměnitelné části bez zásahu do nosného rámu.

    Toto je lepší varianta, neboť se dá vyřešit například vyměněním blatníku, nárazníků, dveří. Pokud nastane tato situace a my již nechceme vůz opravit, tak je přesto dobré (pokud nejsme viníky dané situace) vůz nechat opravit z pojistky škůdce a pak jej s přiznanou barvou prodat. Zde je to vcelku dobré řešení.

    Jiná věc je ta, když jsme zavinili situaci sami a není možnost získat odškodnění, nebo jiné pojistné plnění. Zde buď můžeme v rámci vrakoviště nakoupit dané díly a vyměnit, ale pokud se na výměnu necítíme a chceme se vozu zbavit, doporučoval bych zvolit odkup vozu. Odkup vozu má v tomto případě výhodu, že většina výkupů si pro vaše auto přijede, zařídí jeho likvidaci, nebo opravu znovuzprovoznění, či následný prodej. O samotném způsobu výkupu si následně povíme více.

    Druhou možností je vlastní inzerce. Vlastní inzercí můžeme na sociálních sítích, nebo bazarových portálech vůz nabídnout a zaujmout případné zájemce, kteří si budou schopni odtah, nebo převoz vašeho vozu zajistit po vlastní ose a vyplatit nám, zbytkovou hodnotu dílů (zde záleží na poškození).

    Poškození zasáhlo nosnou karoserii

    Toto je horší varianta situace. Pokud je ohlý nosník, bylo by třeba k opravě vůz rovnat na tzv. stolici. Tento způsob rovnání je velmi nákladný, jak finančně tak časově a většina pojišťoven, při zásahu do této části vozu označuje vůz tzv. „totálně poškozen“. Co se týče pojišťovny budeme postupovat stejně, jak jsem uvedl výše. Zde budeme muset z výkupu více vybírat a nejspíše nám vůz vykoupí pouze vrakoviště, výkupníci vozů o takto znehodnocené kusy, již z pravidla zájem nemají.

    Opět také můžeme zkusit inzerovat vůz na internetu, ať již na sociálních sítích, tak bazarových portálech, ale obecně si můžeme říci pouze cenu komponent, jako jsou třeba motor a pokud je vůz poškozen z přední části i s motorem, tak příliš možností nemáme a nezbývá, než vrakoviště.

    Když má auto poškozený motor

    Pojízdné auto

    Poškození motoru se vyskytuje velmi často, zde si povíme o možnosti, pokud je vůz pojízdný. To například nastává v situaci, kdy se nám v nadměrné míře ztrácí provozní kapalina, jako je olej, nebo chladící kapalina

    Další možností je ztráta tlaku ve válcích a jejich vynechávání, nebo prasklina na bloku, či hlavě. Vůz je však přesto schopen jízdy, buť v omezeném režimu, či plném výkonu, ale s nutností častého dolévání kapalin. Než takový vůz pošleme tzv. z domu, je dobré se nejprve poradit s mechanikem a v názoru, že již není možná oprava se utvrdit.

    V takovém případě, je možnost poskytnou vůz, jako protihodnotu v případě, že budeme nakupovat vůz nový a budeme jej schopni dopravit do bazaru, nebo k prodejci. Někdy nám za něj mohou dát sice symbolickou částku, ale my se tak vozu elegantně zbavíme, a něco málo odečteme z koupi jiného. Jsou také situace, kdy v rámci nákupu nového vozu prodejce odečte částku větší, než bychom dostali třeba z vrakoviště, či samotném výkupu, aby nás tzv. k nákupu u něj namotivoval.

    Další možností je opět věc inzerovat na internetu, kdy dle starého přísloví, vše má svého kupce.

    Poslední možností je opět vrakoviště, ale to bych opravdu nechal, až po vyčerpání všech možností, zde nám také něco málo nabídnou.

    Nepojízdné auto

    Toto je velmi špatná varianta a zbývají nám vlastně pouze dvě možnosti, vrakoviště nebo inzerování. Buď jej koupí někdo, kdo má dobrý motor a poškozenou karoserii a dá si práci s přestrojením a nebo jej zkrátka necháme odtáhnout a zvrakovat.

    Je tu i možnost rozebrání, ale pozor!

    Dříve se vrakování řešilo jednodušeji, kdy jste zkrátka vůz rozebrali do na části, prodali šasi a inzerovali, či rozprodávali jednotlivé komponenty. I dnes je tato možnost ve hře, ale šasi, již zvlášť prodat nemůžete, pokud to uděláte většina vrakovišť vám odmítne vrak odvést.

    Můžeme však vymontovat určité části vozu, jako kola, kompresory, turbo, vstřiky, sedadla, rádio, světla, a jiné, které nejsou součástí karoserie, nebo bloku, či hlavy motoru. Je však dobré se nejprve s daným vrakovištěm dohodnout, zda to pro ně bude akceptovatelné a v jaké míře můžete auto odstrojit.

    Z vlastní zkušenosti vím, že někdy zkrátka dojedou s rukou, zbytek vozu chytí a hodí jej do kontejneru, taže je jim i vcelku jedno, zda má vůz kola, či nikoli. Je však dobré pokud vůz takto rozebereme umístit zbytek na dostupné místo, protože musíme myslet na to, aby se k zbytku vozu dostal náklaďák z vrakoviště s rukou.

    Musíme si také pohlídat, aby nám byl vystaven dokument o likvidaci a my mohli zrušit povinné ručení a vůz tzv. odhlásit, někdy tuto možnost nabízí i samotná vrakoviště, jako tzv. „bonus“.

    Vždy si pohlídejte dokumenty!

    Toto je mnohdy velmi opomíjené a zanedbávané téma. Pokud vůz prodáváte, nebo vrakujete pohlídejte si jeho přepis, nebo dokument o ekologické likvidaci. Bez těchto skutečností, není možné zrušit pojištění vozu.

    Pokud navíc vůz někomu prodáte a nepohlídáte si přepis, onen člověk může vůz opravit a jezdit tzv. na vaši zodpovědnost. Vám pak budou domů chodit pokuty, přestupky a výzvy, kdy je jediná možnost řešit situaci s policií.

    Pokud, už vůz přepisujete s předáním plné moci, nezapomeňte si do smlouvy dát povinnost přepisu do určité doby, kdy ze zákona je, tak uskutečnit do 10 dnů od koupi. Ideální je však vůz přepsat sám. Nikdy také nedávejte vůz pochybným likvidačním společnostem, překupníkům, spekulantům kteří vám slíbí, že vše zařídí a vy pak nebudete mít ani vůz, ani patřičný dokument. V tomto ohledu jsou důležité recenze.

    Není výkup, jako výkup

    Výkup od výkupní společnosti

    Na internetu existuje mnoho společností, které vykupují vozy s platbou hned, možností převodu, atd. Pokud se pro tento způsob rozhodnote, vždy si pečlivě přečtěte recenze uživatelů, abyste v reálu nebyli zklamaní. Ve většině případů však nepočítejte s vysněnou částkou, výkupce bude chtít vydělat, stejně, jako vy.

    Výhoda spočívá ve zbavení se vozidla, kdy je to mnohdy jedinou možností. Většinou tento výkup funguje tak, že odešlete fotky vozu, cenovou představu a nějaký popis, proč vůz prodáváte, kdy se vám výkupce následně ozve s případným zájmem a termínem.

    Výkup od velkých bazarů

    Zde si dejte ještě větší pozor. Pokud budete inzerovat vůz na prodej, s největší pravděpodobností se vám ozve jedna nebo dvě z největších sítí bazarů v naší republice. Zde buďte velmi opatrní, protože jednak vám s největší pravděpodobností budou nabízet vámi žádanou cenu, kterou ovšem dodrží jen minimálně.

    Za druhé vás okamžitě pozvou na jejich nejbližší pobočku, kde však budete hořce zklamání cenou, za kterou budou ochotni vůz koupit a ještě hůře pokud si nebudete chtít nový vůz koupit od nich.

    Za třetí vás to bude s největší pravděpodobností stát čas, nervy a náklady na cestu, proto tuto možnost vždy pečlivě zvažte.

    Zachovejte chladnokrevnost

    Pokud je vůz dosti poškozen z výše uvedených důvodů je třeba zachovat chladnokrevnost a jednat v klidu. Neunáhlit se do velmi nákladných oprav a stejně tak, nedejte vůz úplně za tzv. „pakatel. Promyslete si celou situaci a následně jednejte, zvažte možnosti, podívejte se na ceny daných ojetin, které jsou v pořádku, na cenu různých komponentů vozu a dle situace na trhu se v klidu rozhodněte. Ideální je si nechat situaci pár dní projít hlavou.

    Zjistěte si cenu

    Mnohdy vás budou kontaktovat i tzv. „vykukové“, kteří by ideálně dostali váš vrak za symbolickou cenu. Než se pustíte, do jakékoliv inzerce projděte si inzertní portály i sociální sítě a ucelte si představu o ceně. Zkontrolujte také ceny bazarových dílů, které máte ve voze zánovní a nebo výměnné, ty cenu mohou zásadně ovlivnit. Pokud k nim navíc máte dokumentaci o jejich výměně, tak ji rozhodně použijte a zmiňte při prodeji.

    Nejhorší je nechat to ležet

    Nejhorší věc, kterou však můžete udělat je nechat auto stát ladem, auto které nejezdí stárne i rezne mnohem rychleji, než vůz, který je denně v pohybu. Velmi to začnou odnášet brzdy i karoserie a věci, které mohou zvýšit cenu vraku najednou přijdou vniveč. Proto není dobré nechat auto několik měsíců stát a pak se odhodlat k jeho prodeji, za tuto dobu stání může vůz začít reznout, brzdy zatuhnout, odejít baterie, kdy dlouhodobé stání působí neblaze i na pneumatiky.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *