Kontrolka tlaku v pneumatikách

Při cestě za babičkou se vám rozsvítila kontrolka tlaku v pneumatikách? Co teď s tím? Řešení je celkem jednoduché a poradíte si s ním sami. Zjistěte i co dělat v případě, že jste pneumatiky zkontrolovali/vyměnili a kontrolka nepřestává svítit.

Obsah: Kontrolka tlaku v pneumatikách Zobrazit

    Vůz disponuje systémem monitorování tlaku v pneumatikách. Jakmile se tlak octne na příliš nízkých hodnotách, obvykle když v jednom kole poklesne tlak o více než 25 %, dá vám o tom počítač vědět rozsvícením kontrolky tlaku. Tuto kontrolku v autě rozhodně neignorujte. Huštění pneumatik je důležité – špatný tlak totiž může zapříčinit nezvládnutí jízdy a nehodu.

    S kontrolkou se nejčastěji setkáte v zimě, kdy jsou teploty vzduchu nižší a kvůli tomu klesá tlak v pneumatikách.

    Nehledě na to, že jízda s podhuštěnými pneumatiky může způsobit spoustu dalších problémů:

    • zvyšování spotřeby paliva,
    • zkracování životnosti pneumatik,
    • nepříznivé ovlivnění řízení vozidla,
    • špatná schopnost zastavení vozidla,
    • selhávání vlastností pneumatik,
    • přehřívání pneumatik.

    Prostě z toho pro vás nekouká nic dobrého. V článku se podíváme na to, jak celý tento sytém funguje, a co dělat v případě, že kontrolka svítí i potom, co jste pneumatiky zkontrolovali/vyměnili.

    Systém kontroly tlaku v pneumatikách

    Systém kontroly tlaku v pneumatikách je přímo napojený na již zmíněnou kontrolku tlaku v pneumatikách neboli TPMS (anglicky Tire Pressure Monitoring System). Tento systém je elektronický a pomocí senzorů neustále monitoruje, jak na tom vaše pneumatiky jsou. Od roku 2014 je součástí výbavy nových vozidel vyrobených na území Evropské unie.

    Snímače systému se instalují přímo do pneumatik, našli byste je uvnitř dutiny, připojení ke dříku ventilu. Každá jedna má svůj vlastní snímač. Jelikož je ale překrytý pneumatikou, není běžně vidět. Tedy alespoň do chvíle, než pneumatiku sejmete. S řídící jednotkou se snímače spojují bezdrátově pomocí vysílání.

    Kontrolka tlaku v pneumatikách svítí

    Když tedy dojde k výraznému poklesu tlaku v pneumatice, rozsvítí se žlutá výstražná kontrolka. A co dělat, když se rozsvítí? V takovém případě vám zbývá jen jediné. Prostě zastavit a uvést vozidlo do bezpečného stavu. Zkontrolujte pneumatiky a nahustěte je na správné hodnoty.

    Správný tlak v pneumatikách

    A jaký vlastně je ten správný tlak v pneumatikách? Stačí se podívat na štítek, který najdete nejčastěji na vnitřní straně řidičových dveří nebo sloupku B nebo v návodu vozidla. Většinou se hodnoty pohybují okolo 2,5 baru. Správné hodnoty by vám měli říct i v servise. Více se dozvíte v našem článku >> Jaký je správný tlak v pneumatikách.

    Když už tedy budete u dofukování hadičkou, je dobré vědět, jakých hodnot je potřeba dosáhnout. Jestli chcete zjistit, jaký tlak v pneumatice je, můžete to zkusit i na nejbližší čerpací stanici. Na nich najdete kompresor, kterým zkontrolujete tlak a dofouknete na potřebné množství.

    Monitorování tlaku v pneumatikách a funkce systému ABS

    Monitorování tlaku v pneumatikách je zásadní součástí moderních automobilů, která zajišťuje bezpečnost a efektivitu jízdy. Tento systém kontroluje, zda jsou pneumatiky správně nahuštěné, což má významný vliv na bezpečnost, spotřebu paliva a opotřebení pneumatik.

    Nepřímý systém (Indirect TPMS) funguje na principu využití údajů z čidel ABS, která sledují rychlost otáčení kol a jejich poloměr. Pokud se hodnoty výrazně odchylují od normálu, rozsvítí se kontrolka upozorňující na potenciální problém, například na nedostatečné nahuštění jedné nebo více pneumatik. V takovém případě je třeba co nejdříve zastavit na čerpací stanici a zkontrolovat tlak v pneumatikách, případně je dofouknout na doporučenou úroveň. Pokud dojde k poruše systému ABS, rozsvítí se také varovná kontrolka. Nepřímé systémy jsou méně přesné než přímé, ale jejich výhodou jsou nižší náklady na údržbu a instalaci.

    Přímý systém (Direct TPMS) používá senzory umístěné přímo v pneumatikách, respektive na ventilcích, které měří skutečný tlak vzduchu. Tyto senzory poskytují velmi přesné údaje a mohou včas upozornit na i malé změny tlaku. Přímé systémy jsou přesnější, ale mohou být nákladnější na údržbu a vyžadují pravidelnou výměnu v senzorech, které obvykle vydrží 3 až 5 let. Luxusnější automobily často využívají tyto přímé senzory pro lepší monitoring tlaku v pneumatikách.

    Co dělat, když kontrolka stále svítí?

    Když je chyba v řídící jednotce, kontrolka tlaku v pneumatikách může informovat mylně. Proto se doporučuje po výměně nebo kontrole kola restartovat systém monitorování tlaku. Nejčastěji resetujete tak, že podržíte příslušné tlačítko, pod volantem nebo na ovládacím panelu, avšak u každého automobilu je postup trochu jiný.

    Pokud by se kontrolka rozsvítila i po resetování, pravděpodobně bude chyba v senzoru. V tomto případě je nutné vyřešit problém v servisu.

    Druhou záležitostí je, že kontrolka se rozsvítí až tehdy, když už je podhuštění opravdu závažné. Z toho důvodu je důležité stav pneumatik kontrolovat pravidelně. Spoléhat jen na kontrolky se nevyplácí, protože i méně podhuštěné pneumatiky už způsobují problémy. Navíc se tak vyhnete situaci, kdy byste například byli na dlouhé cestě a kontrolka se rozsvítila.

    Nejčastější otázky a odpovědi

    Co je to kontrolka tlaku v pneumatikách?

    TPMS neboli kontrolka tlaku v pneumatikách (Tire Pressure Monitoring System) je systém, který sleduje tlak v pneumatikách, v případě poklesu tlaku se ve vozidle rozsvítí kontrolka.

    Co dělat když kontrolka tlak v pneumatikách svítí?

    Kontrolka systém kontroly tlaku v pneumatikách se rozsvítí proto, že může být nedostatečný tlak v pneumatikách. Zastavte vozidlo, zkontrolujte pneumatiky a dostaňte se na nejbližší čerpací stanici. Tam dohustěte pneumatiky do správného tlaku. Stačí se podívat na štítek, který najdete nejčastěji na vnitřní straně řidičových dveří nebo sloupku B nebo v návodu vozidla. Většinou se hodnoty pohybují okolo 2,5 baru. Správné hodnoty by vám měli říct i v servise.

    Co dělat když kontrolka stále svítí?

    Pokud kontrolka svítí i po nahuštění, pravděpodobně bude chyba v řídící jednotce. Proto se doporučuje po výměně nebo kontrole kola restartovat systém monitorování tlaku. Nejčastěji resetujete tak, že podržíte příslušné tlačítko, pod volantem nebo na ovládacím panelu, avšak u každého automobilu je postup trochu jiný. Pokud to nepomůže a kontrolka svítí stále, problém bude v senzoru, a proto navštivte servis.

    Co se může stát pokud budu jezdit s podhuštěnými pneumatikami?

    Jízda s podhuštěnými pneumatiky může způsobit spoustu dalších problémů: zvyšování spotřeby paliva, zkracování životnosti pneumatik, nepříznivé ovlivnění řízení vozidla, špatná schopnost zastavení vozidla, selhávání vlastností pneumatik, přehřívání pneumatik.

     

    Picture of Anna Macurová

    Anna Macurová

    Mám ráda dlouhé roadtripy v cizině i v Čechách a dobrodružství, která jinde než za volantem nezažijete. Zajímám se také o nové technologie a inovace v automobilovém průmyslu.

    Jeden komentář

    1. Mám na Passatu kontrolu tlaku jen z ABS, bez senzorů na kolech. A překvapilo mě, jak je to citlivé. Hlásí to už pokles cca o 0,3 baru.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *