Kontrolky s vykřičníkem hned upoutají pozornost. Jenže co potom, můžete pokračovat v jízdě? Nebo je nutné zařídit odtah? Podíváme se na to, proč se rozsvěcí a jak danou situaci řešit.
Kontrolky v autě mají různé barvy, podoby a významy. Dopodrobna jsme se jimi zabývali v článku Kontrolky v autě, co znamenají? Dnes se podíváme na kontrolky s vykřičníkem.
Kontrolka vykřičník v trojúhelníku
Kontrolka trojúhelníku s vykřičníkem uprostřed se ve většině případů rozsvítí společně s další kontrolkou na přístrojové desce. Oranžová (žlutá) barva už klasicky upozorňuje na méně závažné problémy, zatímco červený signál ohlašuje kritickou závadu.
Kontrolky brzd
Kontrolka brzd vypadá jako kolo s vykřičníkem uprostřed, okolo kterého jsou obloučky. Může mít oranžovou nebo červenou barvu. Nejčastěji se rozsvítí kvůli nedostatku brzdové kapaliny, což se dá vyřešit celkem jednoduše. Další příčinou (jestli je kapalina v normálu) může být opotřebené brzdové obložení, problém s brzdovými kotouči nebo opotřebované součástky. S tím už si budete muset zajet do servisu.
Kontrolka pokles tlaku v pneumatikách
Pokles tlaku v pneumatikách se ohlašuje žlutou kontrolkou s vykřičníkem uprostřed. Tímto signálem disponují jen auta s hlídačem tlaku (Tire Pressure Monitor System). Jakmile tlak klesne pod hladinu 25 %, signalizace se rozsvítí. Naštěstí nejde o nijak závažnou překážku, stačí pneumatiky dohustit. O kontrolce tlaku v pneumatikách si přečtete v našem samostatném článku.
Kontrolka volantu
Kontrolce volantu s vykřičníkem se jinak říká také kontrolka posilovače řízení. Když se rozsvítí oranžově, funkce posilovače řízení je oslabená. Ale neměl by být problém odřídit až do cíle, když tedy budete opatrní.
Červená kontrolka volantu znamená, že je systém zcela mimo provoz. I v tomto případě lze dojet do cíle a potom vyřešit servis. Jen počítejte s tím, že se vám bude ztěžka otáčet volantem a v některých situacích bude auto hůř ovladatelné.
Kontrolka žárovek
Tato kontrolka, která vypadá jako žárovka s vykřičníkem, ukazuje na závadu osvětlení vozu. Kontrolky světel v autě jsme probrali v samostatném článku. Takže jen ve zkratce – když se vám na palubní desce rozsvítí tento diagram, došlo k závadě a je potřeba vyměnit prasklou žárovku.
Auta s xenonovými výbojkami mohou mít špatnou funkci automatického seřizování světlometů. Tato situace se ohlásí symbolem světel se šipkami a vykřičníkem.
Kontrolka závady na převodovce
Když je něco v nepořádku s převodovkou, poznáte to podle ozubeného kola s vykřičníkem. Kolo může mít dvě barvy, oranžovou a červenou.
- Oranžová ukazuje na menší závadu na převodovce či diferenciálech. Dojeďte do nejbližšího servisu.
- Červená kontrolka závady na převodovce ukazuje na poškození tohoto komponentu. V některých případech může jít i o jeho přehřátí. Nejlepší proto je nechat auto odstát a potom opět nastartovat. Jestli kontrolka nezmizí, problém nebyl v přehřátí. Budete potřebovat odtah.
Kontrolka adaptivního tempomatu
Adaptivní tempomat monitoruje situaci, udržuje stanovenou rychlost a dokáže auto sám zpomalit nebo zabrzdit. Když je auto před vámi příliš blízko, systém vám to dá najevo právě tak, že rozsvítí kontrolku v autě.
Kontrolka adaptivního tempomatu s vykřičníkem ale symbolizuje něco jiného. Máme více variant.
Když se objeví červený indikátor rychloměru a vozidla s vykřičníkem, znamená to, že funkce adaptivního tempomatu nejsou dostupné. Zkuste restartovat motor. Kdyby toto opatření nepomohlo, zajeďte do servisu. Když je tato kontrolka pouze bílá, znamená to, že má systém závadu. Opět musíte do servisu.
Kontrolka vyjetí z pruhů
A další asistent – tentokrát asistent jízdy v pruzích. Kdy ho vaše auto má a vyjede z jízdního pruhu, kontrolka začne blikat a přidá se i hlasový signál. Kdyby kontrolka neblikala a jenom nepřetržitě svítila, ukazuje to na problém s tímto systémem. Nejspíš bude nefunkční. Zajeďte si na diagnostiku.
Pre-Crash System (Collision Mitigation Brake System) kontrolka
Jestli disponujete asistentem Pre-Cresh System nebo Collision Mitigatioin Brake System, jste částečně chránění před čelní srážkou. Když se blíží náraz a vy neprovedete žádnou akci, asistent začne brzdit. Když začne tato situace hrozit, kontrolka začne blikat.
Kontrolka stabilizace
Když je systém kontrolky stabilizace vypnutý, ohlásí se oranžovým trojúhelníkem s vykřičníkem a také šipkou.
Kontrolka start-stop systému
Kontrolka start-stop systému vypadá jako Áčko v kroužku s vykřičníkem. Když je s tímto systémem něco v nepořádku, signalizuje zmíněný diagram v oranžové či žluté barvě.
Kontrolka elektromotoru
Majitelé elektromobilů by si měli hlídat kontrolku, která vypadá jako auto s vykřičníkem. Ta totiž ohlašuje problém s elektromotorem, systémem nabíjením, baterií, ale také převodovkou. Poměrně široké rozpětí ohledně toho, co všechno může být pokažené. Jakmile tuto signalizaci uvidíte, zajeďte do servisu.
Nejčastější otázky a odpovědi
Kontrolka trojúhelníku s vykřičníkem uprostřed se ve většině případů rozsvítí společně s další kontrolkou na přístrojové desce. Oranžová (žlutá) barva už klasicky upozorňuje na méně závažné problémy, zatímco červený signál ohlašuje kritickou závadu.
Kontrolka brzd vypadá jako kolo s vykřičníkem uprostřed, okolo kterého jsou obloučky. Může mít oranžovou nebo červenou barvu. Nejčastěji se rozsvítí kvůli nedostatku brzdové kapaliny, což se dá vyřešit celkem jednoduše. Další příčinou (jestli je kapalina v normálu) může být opotřebené brzdové obložení, problém s brzdovými kotouči nebo opotřebované součástky. S tím už si budete muset zajet do servisu.
Pokles tlaku v pneumatikách se ohlašuje žlutou kontrolkou s vykřičníkem uprostřed. Tímto signálem disponují jen auta s hlídačem tlaku (Tire Pressure Monitor System). Jakmile tlak klesne pod hladinu 25 %, signalizace se rozsvítí. Naštěstí nejde o nijak závažnou překážku, stačí pneumatiky dohustit. O kontrolce tlaku v pneumatikách si přečtete v našem samostatném článku.
Kontrolce volantu s vykřičníkem se jinak říká také kontrolka posilovače řízení. Když se rozsvítí oranžově, funkce posilovače řízení je oslabená. Ale neměl by být problém odřídit až do cíle, když tedy budete opatrní. Červená kontrolka volantu znamená, že je systém zcela mimo provoz. I v tomto případě lze dojet do cíle a potom vyřešit servis. Jen počítejte s tím, že se vám bude ztěžka otáčet volantem a v některých situacích bude auto hůř ovladatelné.
Když je něco v nepořádku s převodovkou, poznáte to podle ozubeného kola s vykřičníkem. Kolo může mít dvě barvy, oranžovou a červenou. Oranžová ukazuje na menší závadu na převodovce či diferenciálech. Dojeďte do nejbližšího servisu. Červená kontrolka závady na převodovce ukazuje na poškození tohoto komponentu. V některých případech může jít i o jeho přehřátí. Nejlepší proto je nechat auto odstát a potom opět nastartovat. Jestli kontrolka nezmizí, problém nebyl v přehřátí. Budete potřebovat odtah.