Domů » Vozidlo » Provoz vozidla » Paliva (PHM) » Nové nafty B10 a XTL mají být ekologičtější. Přinesou ale spíš obavy.

Nové nafty B10 a XTL mají být ekologičtější. Přinesou ale spíš obavy.

0

Vymysleli soudruzi z NDR další vymoženost? To zjistíme na jaře, až se na německých čerpacích stanicích objeví hned dva nové druhy nafty.

Nové nafty B10 a XTL mají být ekologičtější. Přinesou ale spíš obavy.

Každý rok se něco mění

Každý rok v každém státě začne platit několik nových změn pro řidiče. V dnešní době se k tomu často váže ještě ochrana přírody. Po celém světě je spousta firem nucena produkovat co nejekologičtější produkty. K nám se dostávají hlavně nařízení z EU. Ta chce totiž mimo jiné snížit množství oxidu uhličitého v atmosféře. To se týká především dopravního průmyslu a to včetně pohonných hmot. Přesně proto vznikla další nová paliva s názvy B10 a XTL.

V Německu, odkud tyto nafty pochází, plánují zavedení dvou dalších stojanů na několika benzínkách. Podle spokojenosti se pak budou nafty rozšiřovat nejen do ostatních koutů Německa, ale i do dalších států Evropské unie.

Benzina ESSO Německo
zdroj: Matěj Blažek

Co je nafta B10

Nafta B10 se bude lišit od té současné (B7) pouze v max. množství biosložky. Jak už název vypovídá, maximální množství biosložky se nyní posune ze 7 % na 10 %. V Česku ale zatím zůstaneme u té B7.

Alespoň jedno ze zmíněných paliv se na jaře vyskytne na více než 700 německých pumpách. Pro představu to tvoří zatím pouhých 5 % z celkového počtu benzínových pump v Německu, kterých je asi 14 500.

Co je to XTL nafta

Co vůbec nová zkratka XTL znamená? V angličtině je to „X To Liquid“. V překladu tedy „přeměna X na kapalinu“. Pamatujete na rovnice ze školy? Neznámá se nejčastěji vyjadřovala jako X. Tady je to úplně stejné. V tomto případě X představuje neznámou surovinu. Nejčastěji jde o biomasu, uhlí, či plyn. Když se jedna z těchto látek zkapalní, vznikne z ní nový zdroj energie. Na výrobu této syntetické nafty tedy není potřeba ropa a právě to je důvod, proč je považována za ekologičtější.

Pro která auta jsou nafty určené

Asi jediným problémem je vysoký obsah biosložek, což znamená, že může být pro určitá auta nebezpečný. A to i pro některé novější vozy. Zkrátka stejně jako XTL, ani B10 nebudete moct natankovat do každého auta.

Jelikož s tím začali Němci, ví se zatím, že obě nafty budou určené především pro německé značky a auta ze sousedních států. Tady je máte hezky abecedně: Audi, BMW, Citroen, Cupra, Dacia, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Škoda, Toyota, Volkswagen a Volvo.  Jsou to tedy spíš rodinná osobní auta a nikoliv žádné brutální sporťáky. Samozřejmě nezáleží jen na značce, ale i na modelu.

Organizace ADAC momentálně pracuje na kompletním seznamu modelů, do kterých budou moci řidiči obě nafty bez obav natankovat. 

Kdybyste si nadcházející jaro chtěli udělat výlet do Německa a jedno ze zmíněných paliv vyzkoušet, prozatímní nejrozumnější řešení je se obrátit na výrobce vašeho vozu.

Na závěr jsem se pro vás vymyslel moudro dne, možná i roku: Dokud se vymýšlejí nová paliva, nemusíme se bát zákazu spalovacích motorů.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články

vznětový motor

Vznětový motor – jak funguje, jeho výhody a nejlepší naftové motory

0
Za mne je vznětový motor jedním z nejlepších vynálezů, které člověk mohl učinit. Dnes se „chrochtáků“, jak se se vznětovým motorům říká zkusíme podívat...