Domů » Vozidlo » Prémiová paliva: Spíše než vyšší výkon čekejte něco jiného

Prémiová paliva: Spíše než vyšší výkon čekejte něco jiného

0

Tankování zná dokonale každý motorista. Jednou za čas prostě klesne hladina pohonných hmot pod příjemnou hranici a je potřeba navštívit čerpací stanici. Tam si ve většině případů vybíráte mezi naftou a benzínem. Jenže určitě víte, že čerpacích pistolí je tam hned několik, i když si vlastně vybíráte mezi dvěma druhy paliva. Je tomu tak proto, že v případě benzínu i nafty si můžeme vybrat mezi klasickou verzí a prémiovou „aditivovanou“ variantou.

Prémiová paliva: Spíše než vyšší výkon čekejte něco jiného

Která paliva se aditivují?

Pohonné hmoty se samozřejmě aditivují již při výrobě, aby splňovaly různé požadavky i normy. Aditiva jsou schopny velice výrazně upravit vlastnosti paliva, ale jsou také pro výrobce paliv velice drahé. Proto jsou pohonné hmoty aditivovány tak, aby zvládly projít kontrolou. V takové podobě je následně tankujeme. Množství renomovaných sítí čerpacích stanic ale nabízí i speciální možnosti, kterými jsou právě takzvaná prémiová paliva s větší příměsí aditiv. Zmínit můžeme například Shell, MOL nebo Benzinu.

Tip: Aktuální ceny benzínu a nafty

Proč se pohonné hmoty aditivují?

V případě prémiových paliv můžete tedy natankovat upravené pohonné hmoty, které mají (nebo by měly) mít lepší vlastnosti a označovány bývají nějakým obchodním názvem, které je od klasických paliv odliší. Ty mívají nízký obsah přidaných aditiv, jichž stačí klidně 0,3 ml na litr paliva a znatelně změní vlastnosti. V případě prémiových paliv se dostaneme do úplně jiných čísel. Vysoce aditivovaná nafta či benzín obsahuje klidně i 3 ml aditiv na litr nafty. Přesné množství a složení jsou výrobním tajemstvím výrobců.

Prémiová paliva na našich benzínkách

Znát můžete například Verva Diesel od Benziny, u MOL je to prémiová nafta EVO Diesel+ a OMW nabízí MaxxMotion Diesel. Poslední dva zmínění výrobce používají velice kvalitní základní složky, při jejichž výrobě jsou využívány nákladné postupy. Cetanové číslo takové nafty je až 60, přičemž obyčejná nafta se pohybuje kolem 51. Velkou výhodou je fakt, že neobsahují biosložku a méně pění. V neposlední řadě se vyjímají svou odolností vůči mrazu, tudíž jsou skvělé jako zimní nafta. Zmínit musíme i prémiový benzín 95 Shell V-Power Nitro+.

Bude vás zajímat: Kde tankovat naftu bez biosložky?

Co očekávat při tankování prémiových paliv?

Přidaná aditiva u nafty výrazně zlepší mazivost, což sníží zátěž na vstřikovače. Důležité je ale zlepšení spalování, což se pozitivně odrazí na projevu motoru a vylučovaných spalinách. U prémiových benzínů je též potvrzena čistící vlastnost a jsou tak schopny zbavit váš motor usazeného karbonu (do určité míry), což má za následek navrácení výkonu motoru, čistší chod a nižší spotřebu. Prémiová paliva obecně brání usazování ve vstřikovacích tryskách, zlepšují průběh spalování a brání usazování karbonu ve výfukovém traktu. Díky tomu se sníží pravděpodobnost zatuhnutí regulace turba, což je častý problém u moderních naftových motorů.

Čemu věřit?

Proto se setkáte s názory, že někdo okamžitě po natankování cítí, jakoby mu přirostly další válce. Je to pouze pocit. Vyčistění motoru není okamžité, a většinou budou potřeba čtyři nádrže aditivovaného paliva. Zmínit je potřeba i vysokooktanové benziny, jako jsou Benzina Verva 100, Shell V-Power Nitro+ Racing a OMW MaxxMotion 100+. Už podle oktanového čísla jde poznat, že se jedná o závodní benzíny, ale natankovat je můžete i do klasického auta. Ani tady ale nečekejte zvýšení výkonu, ale spíše čistější motor. Jejich výhodou je, že neobsahují etanol, který na sebe váže vodu, tudíž je to vhodné palivo pro zazimování. U aut se stářím kolem 14 si řídící jednotka nedokáže poradit s rozdílnými vlastnosti tohoto paliva, jelikož má vyšší odolnost proti detonačnímu spalování.

Tip: Co se starým benzínem?

A co aditiva do nafty?

Většina z prodejců přidává do prodávané motorové nafty bio příměsi. Ty sice snižují množství vypouštěných emisí, ale bohužel mají negativní dopad na chod motoru samotného. Snadno se tak dá říct, že biosložka opět snižuje kvalitu tankované nafty, Největšími problém je tvoření zvýšeného množství usazenin v nádrži, snížením provozuschopnosti motoru během chladných zimních měsících či zvýšené riziko ucpání palivového filtru. Kvalitní aditiva do nafty jsou schopny do určité míry potlačit negativní vlivy této složky a vylepšit celkové vlastnosti. Více se dočtete ve článku: Jaká aditiva do nafty používat a jak je vybrat?

Často opomíjená aditiva do benzínu

Aditivovat samozřejmě můžeme i benzín. K tomu se v poslední době přiklání více a více řidičů. V dřívějších dobách byl totiž benzín bez biosložek, míval i vyšší oktanové číslo a neopomeňme také to, že byl kladen menší důraz na emisní normy. Aditiva do benzínu jsou schopné bojovat s negativním vlivem biosložek a navíc čistí palivovou soustavu, spalovací prostor i výfukový systém. Aditiva do benzínu proto doporučujeme používat hlavně z preventivních důvodů.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články