Čeká vás test z autoškoly? Nebo si jen chcete osvěžit pravidla jízdy v odbočovacím a připojovacím pruhu? Poradíme, jak je správně používat a na co si dát pozor.
Připojovací a odbočovací pruh je klíčový pro bezpečné zařazení do jízdního proudu nebo pro jeho opuštění. A protože je používáme při každém připojování a odbočování, měli bychom i vědět, jak správně na to.
Určitě jste si totiž už někdy všimli, že někteří řidiči to nedělají úplně správně a moc jim to nejde. Obdobně jako zipování. Takže, jak se chovat v připojovacím a odbočovacím pruhu?
Co je připojovací pruh?
Zákon o provozu na pozemních komunikacích o připojovacím pruhu říká:
Je-li pro zařazování do průběžného jízdního pruhu zřízen připojovací pruh, je řidič povinen před zařazením do průběžného pruhu užít připojovacího pruhu. Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.
Jak používat připojovací pruh
Zákon nám o připojovacím pruhu celkem srozumitelně říká vlastně všechno důležité.
Slouží k tomu, abychom v něm před zařazením do průběžného pruhu nabrali dostatečnou rychlost. Máte povinnost ho využít. Můžete se tu bez obav pohybovat vyšší rychlostí než motorová vozidla v pravém a průběžném jízdním pruhu a nebude se jednat o zakázané podjíždění.
Dávejte si pozor na to, abyste při připojování neohrozili ostatní řidiče v pruhu průběžném. Jeďte tak, abyste se plynule napojili. Jak jezdit v připojovacím pruhu?
- Nebojte se před připojením využít celou délku připojovacího pruhu.
- Zrychlete, tak abyste srovnali rychlost s ostatními řidiči v průběžném pruhu.
- Plynule se zařaďte.
Jak se nechovat
Nejdůležitější je vychytat tu správnou rychlost. Tedy abyste nebrzdili další řidiče, kteří rovněž připojovací pruh využívají (rozhodně tu nezastavujte!). Ale ani abyste se nevyřítili jako blázen a nenabourali do řidiče v pruhu průběžném. Prostě tak akorát.
Pamatujte, že se můžete ocitnout v mrtvém úhlu. Chovejte se proto tak, abyste neohrozili sebe, ani nikoho dalšího.
Blinkr nezapínejte hned v momentu, kdy do připojovacího pruhu vjedete. Blinkr zapínáme až před samotným zařazením do pruhu průběžného.
Chybu samozřejmě mohou udělat i řidiči v průběžném pruhu. Třeba tak, že nevytvoří dostatečný rozestup, abyste se z připojovacího pruhu mohli zařadit.
Co je odbočovací pruh?
Zákon o provozu na pozemních komunikacích o odbočovacím pruhu říká:
Odbočovací pruh je přídatný jízdní pruh určený pro odbočování (vyřazování) vozidel z průběžného jízdního pruhu.
A zároveň v § 21 (4):
Řidič, který při odbočování opouští průběžný pruh, musí co nejdříve vjet na odbočovací pruh, je-li vyznačen.
Jak používat odbočovací pruh
- Odbočovací pruh je tu od toho, abychom v něm před samotným odbočením dostatečně zpomalili a bezpečně pokračovali v jízdě.
- Je důležité, abyste na něj vjeli co nejdříve, hned na jeho začátku. Vyhněte se manévrům na poslední chvíli.
- Zpomalovat auto začne až tehdy, když do odbočovacího pruhu vjede.