Rozměry alu kol a plechových disků stručně

Víte, jak se značí rozměry alu kol a plechových disků? A co znamenají jednotlivé pojmy? Poradíme, jak se při nákupu zorientovat a nešlápnout vedle.

Obsah: Rozměry alu kol a plechových disků stručně Zobrazit

    Alu kola neboli hliníkové disky (někdy také elektrony, litá kola atd.) jsou součástí kol automobilu. Na jejich opěrné části (= ráfek) se nasazují pneumatiky. Mají hned několik výhod. Tak jednak vypadají dobře a seženete je v různých atraktivních designech. Za druhé mají nízkou hmotnost. To se pozitivně odrazí na akceleraci, brzdění či spotřebě paliva. A za třetí – jsou tuhé a pevné.

    Abychom byli féroví, je třeba zmínit i drobné nevýhody. Tak například kvůli větším otvorům se dost špatně čistí. Zůstává v nich posypová sůl a další neřády. Kvůli atraktivnímu vzhledu jsou bohužel častým terčem zlodějů.

    Oproti tomu plechové disky jsou těžší a většinou se kvůli nim i pomaleji rozjíždíte. Na druhou stranu je jízda celkově bezpečnější než na hliníkových discích. Plecháče jsou i levnější, ovšem vyžadují péči. Když se o ně nebudete starat, moc dlouho vám nevydrží.

    Jak se značí rozměry hliníkových a plechových disků

    Co se skrývá pod jednotlivými pojmy?

    • Šířka ráfku, disku = tento parametr výrobci udávají v palcích. 1 palec (značeno 1″) = 2,54 cm. Šířka disku nemusí nutně odpovídat tomu, co máte zapsáno v technickém průkazu.

    V takovém případě je ale lepší zařídit zapsání pomocí typového listu. Aby nebyl problém na technické kontrole. Takže co si vzít z toho, když se setkáte s označením 5,5×14? 5,5 značí šířku ráfku, 14 průměr. Na ten se podíváme v následujícím textu.

    • Průměr ráfku, disku = také tento parametr se udává v palcích. Zde je lepší se držet toho, co máte napsané v technickém průkazu. Průměr ráfku musí být stejný jako průměr pneumatiky.
    • PCD = rozteč. Tento parametr udává počet děr na roztečné kružnici. Konkrétně počet děr pro šrouby na uchycení kola × (krát) průměr roztečné kružnice v mm (vzdálenost dvou protilehlých děr).

    Pozor, ne všechna auta mohou mít kola s přesnou roztečí. Například Alfa Romeo užívá disky 5×100, které se upevňují plovoucími šrouby. Jelikož v naprosté většině případů nejsou součástí balení, musíte je koupit extra.  

    • ET = zális. Určuje, jak moc hluboko je kolo schované pod blatníkem, tedy vzdálenost od osy kola k dosedací ploše. Udává se v milimetrech.

    Může se mírně lišit od toho, co máte napsané v technickém průkazu, ale jak moc – to je jiné vozidlo od vozidla. Někdy to není možné vůbec.

    Je toho celkem dost, že? Jak to využijete v reálném životě? Pojďme si to převést do praxe. Třeba takový kód 6,5×16 5×100 ET 47 bude znamenat:

    • 6,5 = šířka disku
    • 16 = průměr disku
    • 5 = PCD tedy počet děr
    • 100 = průměr roztečné kružnice děr, tedy rozestup šroubů v milimetrech
    • ET 47 = zális

    Více o značení pneumatik najdete na našem blogu.

    Picture of Marek Hervíř

    Marek Hervíř

    Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *