Víte, jak se značí rozměry alu kol a plechových disků? A co znamenají jednotlivé pojmy? Poradíme, jak se při nákupu zorientovat a nešlápnout vedle.
Alu kola neboli hliníkové disky (někdy také elektrony, litá kola atd.) jsou součástí kol automobilu. Na jejich opěrné části (= ráfek) se nasazují pneumatiky. Mají hned několik výhod. Tak jednak vypadají dobře a seženete je v různých atraktivních designech. Za druhé mají nízkou hmotnost. To se pozitivně odrazí na akceleraci, brzdění či spotřebě paliva. A za třetí – jsou tuhé a pevné.
Abychom byli féroví, je třeba zmínit i drobné nevýhody. Tak například kvůli větším otvorům se dost špatně čistí. Zůstává v nich posypová sůl a další neřády. Kvůli atraktivnímu vzhledu jsou bohužel častým terčem zlodějů.
Oproti tomu plechové disky jsou těžší a většinou se kvůli nim i pomaleji rozjíždíte. Na druhou stranu je jízda celkově bezpečnější než na hliníkových discích. Plecháče jsou i levnější, ovšem vyžadují péči. Když se o ně nebudete starat, moc dlouho vám nevydrží.
Jak se značí rozměry hliníkových a plechových disků
Co se skrývá pod jednotlivými pojmy?
- Šířka ráfku, disku = tento parametr výrobci udávají v palcích. 1 palec (značeno 1″) = 2,54 cm. Šířka disku nemusí nutně odpovídat tomu, co máte zapsáno v technickém průkazu.
V takovém případě je ale lepší zařídit zapsání pomocí typového listu. Aby nebyl problém na technické kontrole. Takže co si vzít z toho, když se setkáte s označením 5,5×14? 5,5 značí šířku ráfku, 14 průměr. Na ten se podíváme v následujícím textu.
- Průměr ráfku, disku = také tento parametr se udává v palcích. Zde je lepší se držet toho, co máte napsané v technickém průkazu. Průměr ráfku musí být stejný jako průměr pneumatiky.
- PCD = rozteč. Tento parametr udává počet děr na roztečné kružnici. Konkrétně počet děr pro šrouby na uchycení kola × (krát) průměr roztečné kružnice v mm (vzdálenost dvou protilehlých děr).
Pozor, ne všechna auta mohou mít kola s přesnou roztečí. Například Alfa Romeo užívá disky 5×100, které se upevňují plovoucími šrouby. Jelikož v naprosté většině případů nejsou součástí balení, musíte je koupit extra.
- ET = zális. Určuje, jak moc hluboko je kolo schované pod blatníkem, tedy vzdálenost od osy kola k dosedací ploše. Udává se v milimetrech.
Může se mírně lišit od toho, co máte napsané v technickém průkazu, ale jak moc – to je jiné vozidlo od vozidla. Někdy to není možné vůbec.
Je toho celkem dost, že? Jak to využijete v reálném životě? Pojďme si to převést do praxe. Třeba takový kód 6,5×16 5×100 ET 47 bude znamenat:
- 6,5 = šířka disku
- 16 = průměr disku
- 5 = PCD tedy počet děr
- 100 = průměr roztečné kružnice děr, tedy rozestup šroubů v milimetrech
- ET 47 = zális
Více o značení pneumatik najdete na našem blogu.