Mnozí z nás slyšelo zkratku VR ve spojitosti s virtuální realitou. Ještě dříve než však vznikla virtuální realita, přišly na svět zajímavé motory označované písmeny „VR“.
Obsah Zobrazit
Co znamená motor VR?
Toto označení nese spojení vidlicového a řadového motoru. Tento motor se snaží kombinovat výhody obou těchto zařízení. Je to specifický motor vyznačující se úhlem svírajícím válci od 10,5 do 15 stupňů. Tento motor disponoval dvěma až čtyřmi ventily na válec. Vyráběl se ve variantách VR6 (šestiválec), nebo VR5 (pětiválec). Jeho specifikací je jeden společný blok a hlava válců. Tyto motory měly vždy dvě vačkové hřídele.
Kde vznikl motor VR?
Tento skvost nám přinesla automobilka Volkswagen ve snaze dodat alternativu k řadovým R4 motorům, které by byly jen o malinko větší. Poprvé byl tento motor VR6 představen roku 1991 v modelu Passat a Corrado. Později se objevil i ve vozech Golf 3, Vento, Jetta, Toledo. Tyto automobily byly kombinovány a známý svým logem VR6 a mnohdy také označením Syncro, což značilo pohon 4×4. Tento pohon byl stálý a založený na diferenciálu Torsen známý z Audi. Později se objevilo i VR5, kdy já sám jsem s tímto motorem jezdil v Passatu B5 VR5 Syncro o objemu motoru 2.3l a výkonem 110 kW. Auto nejelo špatně, jen bylo trochu žíznivé a pod 11l se dostalo jen horko těžko. Co se mi však líbilo byl úžasný zvuk motoru. Nicméně, žádná střela to nebyla, ale na tu dobu to jelo hezky.
Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.