Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Druhy motorů – Rozdělení spalovacích motorů » Wankelův motor: Revoluční koncept s problematickým těsněním

Wankelův motor: Revoluční koncept s problematickým těsněním

0

Mnozí tento skvost nazývají dokonalou inženýrskou záležitostí, jiní ji odsuzují, jako slepou uličku světu motorismu. Co přinesl světu Wankelův motor a proč se přestal používat?

Wankelův motor: Revoluční koncept s problematickým těsněním

Co je to Wankelův motor?

Wankelův motor je typ spalovacího pístového motoru s trojúhelníkovým pistem, který rotuje v oválné skříni, kdy se celý tento jev odehrává bez použití klikového mechanismus. Samotný píst odděluje spalovací komory, kde probíhá stlačení, expanze i výfuk a opět tohle vše bez použití rozvodů. No není to dokonalé?

Kde vznikl Wankelův motor?

Tento motor vymyslel pan Felix Wankel  kolem roku 1954. Motor měl však své mouchy a byl poměrně složitý a proto jej bylo třeba přepracovat. Přepracování učinil roku 1957 Hanns Dieter Paschke.  Později jsme mohli tento inženýrský skvost nalézt v pár vozech. Mnozí z nás jistě ví, že se tento motor objevil v automobilech značky Mazda, to však není vše. Tento motor použil i Mercedes-Benz ve svém experimentu C 111, ale ani to však není vše, do souvislosti s Wankelem můžeme přidat i automobilku Opel a Citroën i Corvette.

Jak funguje Wankelův motor

V úvodu je dobré říci, že Wankelův motor umí něco co nedokáže žádný jiný motor a to, že za svoji jedinou otáčku rotoru, proběhne v každé komoře celý cyklus čtyřtaktního spalovacího motoru s přímočarým pohybem pístů. To má za následek mnohem větší výkon vzhledem k objemu a to i bez použití přeplňování.

Tak a teď už k jeho funkci. Motor funguje tak, že tříboký píst rotuje v oválné skříni a vymezuje tedy prostor pro stlačení, expanzi a výfuk. Jednoduše řečeno, zkrátka jen rotuje dokola ve své skříni. To vše je však velmi náročné na těsnění celého soukolí a to je velký problém, navíc je celé tohle ústrojí podrobeno výbuchům a vysoké teplotě. Více si řekneme v jeho výhodách i nevýhodách.

funkce Wankel motoru
Autor: User:Y_tambe – User:Y_tambe's file, CC BY-SA 3.0

Výhody Wankelova motoru

  • Jak již zaznělo výše Wankelův motor umožní mnohem větší výkon na daný objem bez nutnosti přeplňování.
  • Minimum pohyblivých částí tím, že postrádá rozvod a další věci, které jsou typické pro ostatní spalovací motory, což jde ruku v ruce s nižším počtem dílů, které tento motor tvoří.
  • Wankelův motor se navíc vyznačuje tichým a kultivovaným chodem.
  • Velkým pozitivem je i  kompaktní rozměr a poměrně nízká hmotnost.
  • Wankelův motor není tak choulostivý na kvalitu benzínu, jako jeho jiní spalovací bratři.

Nevýhody Wankelova motoru

  • Největším problémem tohoto motoru ja malá životnost těsnících hmot, které vedou k častým GO motoru.
  • Další nevýhodou je jeho nízká účinnost.
  • Spotřeba paliva Wankelova motoru není také ideální a řadí se spíše k těm motorům s větší spotřebou. Je to sice pocit subjektivní, ale můžeme říci, že ano.
  • Vyšší spotřeba oleje a jeho spalování, což má za následek horší emise.

Nejznámější vozy vybaveny tímto motorem

Jednoznačně nejslavnějšími vozy, které měly pod kapotou tento skvost je Mazda RX-7 a RX-8.  Mazda RX-7 díky tomuto motoru o objemu 1.3l disponovala úctyhodnými 147 kW. V Mazdě RX-8 byl tento motor 1.3 dokonce vydopován na 170 kW. Existuje více verzí motorů pro obě tyto varianty, avšak výsledek je vždy stejný. Úžasný zvuk, lehké auto, pohon zadní nápravy, zkrátka dokonalý recept na radost.

Proč se Wankel už nepoužívá

Bohužel k neúspěchu tohoto motoru vedly právě problémy s těsněním a jeho časté GO. Wankel je jednoznačně drahá záležitost a zde platí mnohem více, než kdekoli jinde přísloví o „opici a banánech“. To vedlo k tomu, že tento motor postupně upadl. Další nevýhodou jsou samozřejmně emisní normy. Ty zabíjí i normální běžné motory a Wankel není schopen plnit Euro normu 5.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články